menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hedera

Ga naar meest recente reactie

hangtulp

Hangtulp

ik heb enkele jaren gelleden een hedera voor in de tuin gekocht, het is nu inmiddels al een een flinke plant geworden.
ieder jaar in september october verkleurt het blad naar hele warme herfstkleuren, bruin-roodachtig, dit duurt ongeveer tot maart april, en dan kleurt die weer groen.
ik daarna nooit meer bij dat tuincentrum deze hedera gezien, ook niet bij andere, ze zijn allemaal groen.
kan iemand mij vertellen of dit een aparte soort is[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 24 september 2007 - 12:30
Plantadvies

Plantadvies

Er bestaan vele soorten van de Hedera.
maandag 24 september 2007 - 13:46
annis

Annis

De Hedera helix "Atropurpurea"verkleurt in de winter van groen naar roodachtig paars blad.
Misschien als je wat later in het jaar naar het tuincentra gaat kun je de verkleuringen wel zien.
maandag 24 september 2007 - 15:23
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Wat ik hier allemaal leer 'k wist helemaal niet dat er hederasoorten waren die verkleuren in de winter zoals wingerd.
Onlangs vroeg een vriendin me wat haar hedera zou hebben, hij zag er ongeveer zoals de foto uit.............. ik constateerde dat hij teveel water had en dat de afwatering niet oké was in haar bakken maar buiten dat is het mischien een soort die verkleurt.
thnx
maandag 24 september 2007 - 16:05
hangtulp

Hangtulp

ja ja het is best mogelijk dat ze dezelfde soort heeft als die van mij.
nee ik ben al op alle jaargetijden naar verschillende tuincentra's geweest, maar nooit meer deze tegen gekomen, wel jammer, want het is beslist een aanwinst voor je tuintje in de herfst
maandag 24 september 2007 - 16:31
hildavw

Hildavw

Als je er meer wilt, kan je proberen ze te stekken.
Bij de meeste hederas lukt dat vrij gemakkelijk.

groetjes

Hilda
maandag 24 september 2007 - 20:59
hangtulp

Hangtulp

nou hilda,ga jij me dan maar eens uitleggen hoe dat gaat dat stekken, wel brutaal he, nee hoeft niet als je niet wilt, maar ik heb geen enkele idee hoe ik dat zou moeten doen.
maar als je nu tv kijkt, en denkt, he bah niets aan vanavond, nou dan mag je als je wilt mij toch de uitleg geven over dat stekken, het lijkt mij in ieder geval leuk om dat te proberen......
maandag 24 september 2007 - 21:10
hildavw

Hildavw

Ik zit dus niet voor TV !
Als je een stukje van een stengel knipt, dan kan je dat op aarde leggen, leg het eventueel vast met een steentje of een stukje ijzerdraad dat je plooit, en normaal gesproken komen er op de plaats waar een bladje zit, nieuwe worteltjes te voorschijn.
Begin eens met één stukje, en wacht het resultaat af.

veel succes !

Hilda
maandag 24 september 2007 - 21:16
hangtulp

Hangtulp

heel aardig van je hilda, ik ga het zeker proberen...........groet geer
maandag 24 september 2007 - 21:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon