menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Agapanthus

Ga naar meest recente reactie

tiemsieb

Tiemsieb

Ik zal in september een stek krijgen van mijn buurman . Ik wil deze in volle grond plaatsen . Kan er iemand mij zeggen hoe diep ? Waar ? en qua verzorging . Heb al eens 1 gekregen in pot maar deze is dood gegaan . Wil niet hetzelfde tegen komen . De agapanthusen van mijn buurman blijven in volle grond staan ook in de winter .
maandag 24 juli 2006 - 13:54
okie

Okie

hallo tiemsieb, de ondervinding die ik heb met agapanthus dat ge die zo klein mogelijk moet planten.
Ttz in een klein potje zodat hij kan bloemen ,maar of ge dat kunt stekken ,dat is mij niet bekend
Beste ermee ,en laat iet weten daarover, groetjes
maandag 24 juli 2006 - 16:58
sugar

Sugar

Ik zal in september een stek krijgen van mijn buurman . Ik wil deze in volle grond plaatsen . Kan er iemand mij zeggen hoe diep ? Waar ? en qua verzorging . Heb al eens 1 gekregen in pot maar deze is dood gegaan . Wil niet hetzelfde tegen komen . De agapanthusen van mijn buurman blijven in volle grond staan ook in de winter .


Hangt af van de soort
De meeste bladverliezende Agapanthussen kunnen perfect in de tuin geplant worden, zorg wel voor een goede mulchlaag om te verzekeren dat ze de winter doorkomen.
De wintergroene variëteiten vriezen gegarandeerd kapot buiten, die moeten in pot gezet worden en binneghaald worden als het kouder wordt

sugar
maandag 24 juli 2006 - 18:22
marcco

Marcco

Ik hou mijn agaphanthus in een pot en zet hem in de winter droog in mijn onverwarmde plastieken tunnel. Het zal dus ook wel in een garage lukken (maar dan wel eens buiten zetten als het regent)
Ik denk dat de bollen in een natte tuin in de winter rot worden. (Heb hier ook last van met mijn narcissen)
maandag 24 juli 2006 - 23:12
Angelo

Angelo

waarom doe je dan nisk aan je natte tuin? dan worden ze niet meer rot!
wij hadden net het zelfde probleem, en geloof me elk jaar meer als 1000 narcis bollen planten is geen pretje, ik graaf de tuin af en toe goed om, maar laat hem zeer grof liggen, zodat de wind en zo en goed mee kan spelen, verder graaf ik elke herfst paard-kip-geit-konijnen mest onder, en de narcissen blijven nu ook beter staan!

mvg
dinsdag 25 juli 2006 - 08:41
Arthos

Arthos

Kan je agapanthus ook zaaien? Heb wat zaad meegenmomen uit een toontuin... wanneer zaai ik ze best?
vrijdag 4 augustus 2006 - 11:21
Fons

Fons

Zaaien van agapanthus heb ik ooit in het voorjaar gedaan, maar als uw zaad voldoende afgerijpt is moogt ge nu ook zaaien.

Groetjes Fons
vrijdag 4 augustus 2006 - 19:52
tuinlief

Tuinlief

Ik bracht vorige week enkele agapanthusplanten mee uit Madeira. Heb ze in pot geplant, goed doorlatende grond, en ze groeien al. Mijn vraag is : zou ik deze mogen in volle grond planten ? Heeft iemand hier ervaring mee ? De verkoper vertelde me dat ze tot -10°C kunnen verdragen. Was dit een verkoopsstunt of is deze variëteit echt tegen lichte vorst bestand ? Avast bedankt .

Lieve
vrijdag 4 augustus 2006 - 20:20
deHaan

DeHaan

tiemsieb,
vraag het eens aan je buurman, die is bekent met de omstandigheden ter plaatse.
vrijdag 4 augustus 2006 - 20:43
Fons

Fons

In princiepe is geen enkele agapanthus winterhard maar als ge een goede grondbedekking geeft tijdens de winter zullen ze wel overleven, in ieder geval zorgen dat ze niet blootgesteld worden aan temperaturen onder nul.

Groetjes Fons.
vrijdag 4 augustus 2006 - 21:43
zoef

Zoef

de agapanthus zo koel mogelijk bewaren

Groetjes Antoine
vrijdag 4 augustus 2006 - 22:10
Sandy

Sandy

Hallo,
wij hebben onze agapanthus in volle grond geplant sinds vorig najaar. Daarvoor heeft hij nooit gebloeid. Maar dit jaar gaat hij wel goed. We hebben hem tot net waar de bladeren samenkomen in de grond gezet. En verder laten doen... in de winter hebben we hem enkel met een dikke laag stro afgedekt. En dat is alles.
Volgend jaar willen we hem wel ergens anders planten. Zouden we dit ook in het voorjaar mogen doen ?
Groetjes
Sandy
zaterdag 5 augustus 2006 - 19:22
Nigella

Nigella

als je hem in de grond hebt, zou ik hem in elk geval in sept verplanten maar zeer goed afdekkken, maar nog beter in voorjaar dan kan hij nieuwe wortels ter plaatse maken
zaterdag 5 augustus 2006 - 20:26
Leentje

Tekst aangepast

Leentje

zondag 6 augustus 2006 - 02:50
Trigonella

Trigonella

Beste

agapanthus mag u gerust voor de winter planten of verplanten. Mijn ouders waren snijbloemenkwekers en wij hadden een paar duizend planten staan voor snijbloemproductie. Ne hgsten werden dan de oudste planten uitgedaan en gescheurd, het oude hart het minst geschikt om met verder te kweken, de plant groeit immers aan de boorden verder uit.
Wel beschermen tegen zware nachtvorst.
trigonella
zondag 13 augustus 2006 - 19:41
sonjaken

Sonjaken

Eigenlijk geen reactie maar een vraag: mijn agapanthussen zijn deze winter onder een goede bescherming buiten in hun pot blijven staan. Ze zijn vervroren !!! Blijkbaar zitten er wel nog wat stukken in die opnieuw kunnen groeien maar ik weet het niet! Wel zit de pot vol wortels. Spijtig genoeg kan ik geen foto's doorsturen want m'n toestel is kapot. Weet er iemand wat ik het beste kan doen? In elk geval al vriendelijk bedankt voor de tips!

dinsdag 27 april 2021 - 17:18
Polplastron

Polplastron

Agapanthus buiten in pot overwinteren is toch een extra uitdaging: bij planten die in volle grond staan worden de wortels toch enigszins geïsoleerd door de omliggende aarde. Als je je pot heel goed geïsoleerd had, zou dit ook moeten kunnen, maar het lijkt me moeilijker. Vorstgevoelige planten in potten overwinter je toch beter op een beschutte plek binnen (eventueel een garage o.i.d.)

In jouw geval zou ik toch even afwachten: er is een grote kans dat de binnenste wortels toch door de winter gekomen zijn en terug gaan uitlopen. Eventueel zou je de plant nu kunnen scheuren en daarbij de wortels die er echt dood uit zien kunnen weggooien.
woensdag 28 april 2021 - 09:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon