menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kamperfoeli

Ga naar meest recente reactie

Mick

Mick

Ik heb ik mijn tuin twee hele grote kampefoelies staan. Maar deze geven s'avonds niet de bekende geur af. Ze ruiken helemaal naar niets. Is het de leeftijd? Is het het ras? Of de omgeving?
vast bedankt
Mick
zondag 23 juli 2006 - 17:58
Zandblauwtje

Zandblauwtje

Wel dat is nu eens raar hé, heb precies hetzelfde.
Maar, het ene jaar ruikt hij wel lekker en het
volgende niets. Ik heb al naar een uitleg gezocht
maar krijg te horen dat het niet kan. En toch is
het zo. begrijp er ook niets van.
Hopelijk weet iemand raad.
Groetjes.
zondag 23 juli 2006 - 22:05
Mick

Mick

Ik ben blij dat jij dat ook hebt, want als ik het vertel tegen mensen zeggen ze dat het niet kan.
Laten we duimen dat er hier iemand zit die het weet... ik denk persoonlijk dat het met de omgeving heeft te maken. Ze staat vrij tegen een paal aan. En niet tegen een muur! Want degene die ik tegen de muur had, in mijn stadstuin, gaf wel geur...
En degene die ik ken die geuren staan ook tegen een muur.
Waar staat de jouwe?
Groet
Mick
zondag 23 juli 2006 - 22:12
Angelo

Angelo

mijn klimt aan draad op maar riekt ook niet, maar mijn buurvrouw hare staat klimt ook aan een draad omhoog, maar die moet je eens rieken, gewoon zalig!

raar he?!
zondag 23 juli 2006 - 23:17
Tomateboer

Tomateboer

Mijn oma heeft er 2,
de ene is oranje en geurt enorm!,en de andere is roze rood en geurt niet.
Ligt dat aan de kleur want ik zou het niet weten,ook had die een ander blad,
ja er bestaan vele varieteiten,...
grt
zondag 23 juli 2006 - 23:25
Angelo

Angelo

maar mijn buurvrouw en ik hebben onze op dezelfde dag gekocht, bloeien met de zelfde kleur bloemen, hebben hetzelfde vorm van blad!

zou het bij de stand te maken hebben?
mijn staat met zijn wortel en onderkant in de schaduw, hare in de volle zon, mijne heeft pas zon boven de 1 meter!

verder staat hare heel droog, mijne heel nat!

ik verplant mijne in de herst, misschien wil hij juist droog staan en in de volle zon om te geuren?
zondag 23 juli 2006 - 23:27
Catgarden

Catgarden

Ik heb 4 kamperfoelies (2 verschillende soorten die groenblijvende zijn) en ze staan allemaal met hun voet in de schaduw door planten die ervoor staan.
Eentje staat zelfs 1,5 meter in de schaduw met zijn voet want die staan tussen mijn compostvat en compostbak tegen de afscheidingsdraad.
Ze klimmen allevier op tegen een hekken of draad.
En toch geuren ze allemaal heerlijk, maar de ene dag is het wat meer dan de andere. Op een warme, zwoele avond wanneer er overdag veel zon was ruiken ze het sterkst.
maandag 24 juli 2006 - 11:24
Adrienne

Adrienne

Allez lap,
Ik heb er ene staan, die is nu 2 meter hoog.
Tegen een muur, voetjes in de schaduw.
Veel blad, maar noppes bloem en dus ook geen lekker geurtje.
Geven jullie misschie speciale meststoffen ???

gtjs adrienne
maandag 24 juli 2006 - 11:34
Siebke

Siebke

Ik heb het 1ste jaar meststof gebruikt voor klimplanten gekocht in Aveve denk ik.De mijne ( 2 verschillende soorten,waarvan 1 de Japonica ) doen ook raar qua groei dan ,maar ik heb wel die lekkere geur.De groei is waarschijnlijk te wijten aan de hoeveelheid zonlicht,hoe meer zon hoe weelderig de groei.Ze groeien beiden tegen een muur,ook de voetjes volledig in de schaduw,vooral veel bloemen bovenaan.De andere heb ik geen meststof gegeven en die doet het duidelijk slechter.Elk jaar snoeien is ook wel belangrijk!

groetjes terug!
maandag 24 juli 2006 - 16:22
Adrienne

Adrienne

Bedankt Siebke,

K'zal nu op zoek moeten gaan naar... hoe snoeien ?

gtjs adrienne
dinsdag 25 juli 2006 - 23:24
dejos_2004

Dejos_2004

zwoele weersomtandigheden doen kamperfolie zalig ruiken. deze avond was het ideaal ,
pfffff
woensdag 26 juli 2006 - 00:15
Catgarden

Catgarden

Ik heb mijn kamperfoelies eigenlijk nog nooit geen speciale meststof gegeven.
De mijne groeien tegen hekkens of tuindraad en elk lente snoei ik alles terug met de elektrische hageschaar die uitsteekt van de draad of het hek. Dikke oude stengels kan je terugsnoeien tot kort bij de grond want die worden onderaan altijd maar kaler en kaler.
Veel kan je niet verkeerd doen hoor met het snoeien van kamperfoelie.
donderdag 27 juli 2006 - 11:21
Adrienne

Adrienne

Bedankt Catgarden !!!
Wie weet krijg ik dan volgende zomer ook geurende bloemetjes.

gtjs adrienne
donderdag 27 juli 2006 - 22:23
Jolliefieke

Jolliefieke

raar, maar ik heb 3 kamperfoelies naast elkaar staan.
De ene rook vorig jaar zaaaaaaaaaaaalig, de anderen niks.
Maar dit jaar ..........ruikt er geen van de 3............
woensdag 2 augustus 2006 - 21:01
marleen

Marleen

kan je zaad nemen van kamperfoeli?
zoja hoe herken je het zaad en hoe doe je het?

mijn buren hebben een zalig ruikende kamperfoeli,
ik heb er momenteel één rode bes op gezien,
maar zaaddozen of iets dergelijks zie ik niet,

kan iemand mij met wat uitleg helpen aub?

dank je
marleen


dinsdag 19 september 2006 - 21:00
Tine

Tine

Je kunt van kamperfoeli zaad nemen. Ik doe dat nooit en vind overal zaailingen , tenminste van de boskamperfoeli. Deze ruikt trouwens hier ook niet en bij mijn vorige huis wel. Nu heb ik ook een wintergroene gekregen en die ruikt heerlijk, maar of die zaad geeft weet ik nog niet want hij bloeit nu pas voor het eerst.

Tine.
dinsdag 19 september 2006 - 21:50
Kris

Kris

Het zaad zit in de rode bes. Zaaien is goed mogelijk, maar stekken gaat vlugger. Indien u wil zaaien: de bes in een potje leggen en de hele winter laten buiten staan.

Kris
woensdag 20 september 2006 - 08:50
marleen

Tekst aangepast

Marleen

stekken in zaaigrond? stekgrond? volle grond?
eerst worteltjes laten krijgen?

ja tzijn dommerikken die niets vragen zekers hé

woensdag 20 september 2006 - 18:52
Kris

Kris

Kamperfoelie was een van de eerste planten die ik indertijd gestekt heb (ondertussen alweer zo'n 30 jaar geleden). Als ik het mij goed herinner heb ik toen enkele scheutjes in water gezet tot zich worteltjes gingen vormen, daarna voorzichtig opgepot en eenmaal de plant zich goed geworteld had uitgeplant in volle grond.
Kamperfoelie laat zich ook gemakkelijk afleggen, misschien liggen er zelfs al enkele stengels op de grond die al worteltjes hebben.
Op de volgende site staat ook wat informatie over het stekken van kamperfoelie (Lonicera) http://www.in-de-tuin.dds.nl/nl-tuinen/FAQ/faq3.htm
donderdag 21 september 2006 - 11:46
marleen

Marleen

Dank je Kris,
ik heb die site al bij favorieten geplaatst!
ga dus zeker proberen stekken!

gr marleen
donderdag 21 september 2006 - 18:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon