menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Clematis tegen schutting en boomstronk

Ga naar meest recente reactie

Baileysker

Baileysker

Ben erover aan het denken om hier en daar een klimplant te zetten.
Rond de tuin staan schuttingen met brede horizontale latten.
Kan een clematis daar tegen groeien? of moet ik daar een raster tegen plaatsen?
Heb dan ook nog een afgezaagde boomstronk, die 1 meter hoog nog is, zou clematis daar ook vanzelf kunnen tegen groeien?
dinsdag 28 augustus 2007 - 10:38
minouke

Tekst aangepast

Minouke

niet alle clematissen kunnen hun vast zetten , ze doen dat door middel van hun bladstengel en op dikke palen gaat dat niet alleen takken of stokken die de dikte hebben van max de omtrek van een dikke duim

Een raster zou ook kunnen

en de soorten die hun niet vast zetten die moet je dan zelf leiden en vastbinden
dinsdag 28 augustus 2007 - 10:45
Baileysker

Baileysker

Dus beter een zelfhechtende klimmer zoeken.
Schizophragma Hydrangeoides zou zelf hechten, misschien dat dit dan een goed idee is voor die boomstronk?
dinsdag 28 augustus 2007 - 10:51
minouke

Tekst aangepast

Minouke

die groeit wel trager en liefst niet in de zon wel halfschaduw of schaduw

clematissen groeien vlugger en mogen in de zon en halfschaduw
vb van clematissen die zelf klimmen (op dunne steun) montana, alpina, mme Lecoultre, Etoile violette, Dorothy walton, Yukikomachi, polisch spirit, westerplatte

er zijn er nog veel meer hoor maar dat zijn er die ik zelf heb
dinsdag 28 augustus 2007 - 10:55
Baileysker

Baileysker

Die etoile violette heb ik van't weekend gezien hier in het tuincenter,
Maar nog niets gekocht omdat ze de tuin nog aan het aanleggen zijn, en moet dan nog enkele weken wachte om erop te lopen.
Eigenlijk dom om al naar tuincenter te gaan zien, maar kon mij niet tegenhouden.

Wat bedoel je met "op dunne steun"

Hoe kan je zien of een clematis zelfhechtend is of niet?



dinsdag 28 augustus 2007 - 12:21
minouke

Minouke

dunne steun bedoel ik niet te dikke takken of stokken anders kan hij zich niet vasthechten met zijn blad

zelfhechtende clematis kunt ge herkennnen aan het blad dat met zijn bladsteeltje rond de steun (stok od) draait dus niet de stengel zelf maar de steeltjes waar het blad aanzit, en het is daarmee dat de steun niet dik mag zijn want het steeltje is daarvoor te kort
dinsdag 28 augustus 2007 - 12:29
Baileysker

Baileysker

Dus best nog een raster of iets dergelijks plaatsen voor die schutting.
Zijn er ook klimplanten die rechtstreeks tegen de schutting aan groeien?

Minouke, Alvast bedankt voor het snel reageren op mijn vragen.
Heb gemerkt dat jij veel en snel antwoord op al vorige gestelde vragen.
dinsdag 28 augustus 2007 - 12:35
minouke

Tekst aangepast

Minouke

raster of gewoon draad spannen zou volstaan.
andere klimplanten :
klimop, wingerd hebben wel zuignappen en laten dus als je ooit wilt verwijderen tekens achter
Cotoneaster kruipt tegen de muur op als hij ertegen geplant staat en hier is hij 3m hoog geworden, bij erg winderige standplaats 1 à 2 haakjes om hem vast te binden

en verder graag gedaan hoor
dinsdag 28 augustus 2007 - 12:47
berenice

Berenice

als je een draad neemt , breedte zelf te bepalen vb 1.20 en die vast maakt aan uw afsluiting :f aan 2 palen vastmaakt :maar dan wel op een breedte van 90 cm of naar keuze ; zodat de draad een ronding maakt en uw plant de houten muur niet raakt , zodat je die zelf kunt aanbinden
zo zal ik het volgend jaar ook doen ;
jjjaaa heb reeds 10 klimatissen gekocht , en in de volle grond gezet , zodat ik reeds grotere planten heb
alvast sukses
grts berenice
dinsdag 28 augustus 2007 - 17:16
EllenBeerden

EllenBeerden

hoi,

Ik heb vanboven aan mijn raster nog een lange hele dunne ijzerdraad laten hangen (zeer royaal) en mijn clematis klimt er mooi aan op... Misschien kan je dit ook eens proberen.

Trouwens in Tielt-Winge ligt een clematis kwekerij waar ze prachtige exemplaren hebben!!! Echt de moeite om te gaan kijken! Ligt iets verder van de autosstrade afrit aan de rechterkant.

Doeii xx Ellen
dinsdag 28 augustus 2007 - 19:45
Baileysker

Baileysker

Ik geloof dat ik al eens op die site geweest ben van die kwekerij,
Veel info daar te vinden.

Maar dat is wel 100 km hier vandaan.
En weet iemand geen kwekerij in Oost-Vlaanderen?

Maar in oktober zijn het tuindagen in Beervelde, hopelijk kan ik daar ook mijn goesting vinden.
dinsdag 28 augustus 2007 - 20:00
EllenBeerden

EllenBeerden

mhhh,

Dat is inderdaad niet echt bij de deur... De site is trouwens www.clematis.be
Probeer het anders gewoon eens op google in te geven, gegarandeerd dat je via die weg een kwekerij vindt die dichter gelegen is...


Groetjes en nog veel zoekplezier

Ellen
dinsdag 28 augustus 2007 - 20:13
Baileysker

Baileysker

Op de site van de tuindagen van Beervelde staat die kwekerij wel in de lijst van exposanten van 2006.

Hopelijk komen ze dit jaar ook, dan ga ik daar zeker een bezoek brengen.
dinsdag 28 augustus 2007 - 20:15
hildavw

Hildavw

Een raster van bijv. tuindraad (type Bek....t) is heel geschikt om clematis te laten groeien.
Het heeft ook het voordeel dat je de volle plant aan je eigen kant kan laten groeien, want, moesten de buren die plant niet op prijs stellen, zou het wel eens kunnen dat zij aan hun kant gaan knippen en dan ben jij natuurlijk ook een deel kwijt. Ik spreek van ondervinding.
Wij hebben een tamelijk stevig raster gekocht en dit met oogkrammen aan de schutting gehangen.
Zo kan je nu en dan de twijgen die dreigen naar de andere kant te groeien, terug naar jouw kant trekken.
succes !
Hilda
woensdag 29 augustus 2007 - 19:26
sylvain

Sylvain

Beste ik heb mijn rasters gemaakt van beton netten van 6mm 2meters op 5 meters daar kunt ge alle kanten met heen en stevig ik heb er zels een tunnel van gemaakt dit jaar en de clematisen en de blauwe regen groeien er perfect door heen

[afbeelding verwijderd niet-https]


[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 29 augustus 2007 - 22:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon