menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Platycodon

Ga naar meest recente reactie

KlavertjeVier

Tekst aangepast

KlavertjeVier

Hallo

Ik ben hier nieuw...

Ik heb platycodon roze,

[afbeelding verwijderd niet-https]

en ze staan in mijn balkonbakken, maar nu vraag ik mij af, hoe onderhoud ik ze..
de dodebloemetjes haal ik eruit, knak zeg maar de knop van de steel af..maar is dit op de juiste manier?? , of hoe moet ik het wel doen?


Kan iemand mij vertellen wat ik allemaal moet/kan doen om de platycodon in leven te houden en hem te laten overwinteren, en niet dat hij dood gaat!!

Ik vind deze plant die ik afgelopen vrijdag voor het eerst gezien heb, helemaal geweldig..dacht dat het een 1jr bloeier was, maar dat blijkt dus van niet..

Alle tips zijn welkom

Bedankt alvast

KlavertjeVier
maandag 27 augustus 2007 - 20:14
Spuddy

Spuddy

Ik heb er toevallig gisteren nog over gelezen in een tuinboek. Wat ik er me van herinner is dat de wortels niet graag verstoord worden eens ze in de grond zitten. Of dat klopt weet ik niet, ik heb zelf een Platicodon marissii staan en die blijkt daar niet veel last van te ondervinden. Komt hier elk jaar terug hoewel hij niet echt groter lijkt te worden.
maandag 27 augustus 2007 - 21:13
KlavertjeVier

KlavertjeVier

oke dat snap ik haha...maar nu gaat het er om wat doe je met de dooie bloemen???

en wat doe ik in de winter met deze plant in mijn balkonbakken..laten staan ?? of iets anders er mee doen??
maandag 27 augustus 2007 - 21:38
Audrie

Audrie

De Nederlandse benaming = ballonplant; bestaat ook in wit en paars.De naam ballonplant komt voort van het feit dat voor het openen van de bloem het net een ballonnetje is- mooi om zien. Het heeft zijn naam niet gestolen Het is één van de vele soorten klokjesbloem. Ikzelf heb er ook ééntje staan, een paarse.
Zodra er vorst aan te pas komt dan sterft je plantje bovengronds af. Je kan hem dan ergens beschermd wegzetten en na de vorstperiode opnieuw tevoorschijn halen. De plant loopt in het voorjaar weer uit.
Ikzelf heb mijn aangekochte plantje gewoon uit de pot gehaald en in de volle grond gezet na het zomerseizoen. Herfstasters, viooltjes en heideplantjes kwamen ter vervanging. (deze blijven lang mooi in de herfst en soms zelfs tijdens de ganse winter)

(Eens het ballonplantje uitgebloeid was begon het er wat zielig uit te zien in de herfstperiode vandaar dat ik ze in de volle grond heb gezet. Sinds 3 jaar komt hij in het voorjaar weer netjes in bloei te staan.
Veel succes nog !
maandag 27 augustus 2007 - 23:16
Audrie

Audrie

De Nederlandse benaming = ballonplant; bestaat ook in wit en paars.De naam ballonplant komt voort van het feit dat voor het openen van de bloem het net een ballonnetje is- mooi om zien. Het heeft zijn naam niet gestolen Het is één van de vele soorten klokjesbloem. Ikzelf heb er ook ééntje staan, een paarse.
Zodra er vorst aan te pas komt dan sterft je plantje bovengronds af. Je kan hem dan ergens beschermd wegzetten en na de vorstperiode opnieuw tevoorschijn halen. De plant loopt in het voorjaar weer uit.
Ikzelf heb mijn aangekochte plantje gewoon uit de pot gehaald en in de volle grond gezet na het zomerseizoen. Herfstasters, viooltjes en heideplantjes kwamen ter vervanging. (deze blijven lang mooi in de herfst en soms zelfs tijdens de ganse winter)

(Eens het ballonplantje uitgebloeid was begon het er wat zielig uit te zien in de herfstperiode vandaar dat ik ze in de volle grond heb gezet. Sinds 3 jaar komt hij in het voorjaar weer netjes in bloei te staan.
Veel succes nog !
maandag 27 augustus 2007 - 23:17
KlavertjeVier

KlavertjeVier

bedankt voor je antwoord...., ik ben werkelijk een leek met dit soort dingen maar wil het gaan proberen...als ik ze wegzet beschermd, zou nog niet weten waar maar als ik dit doe, hoevaak per week of maand moet je ze water geven, enig idee???

En nogmaals mijn vraag over dooie knopjes, gewoon eruit trekken of liever knippen??
maandag 27 augustus 2007 - 23:21
Audrie

Audrie

De dooie knopjes mag je wegknippen maar het hoeft niet. Die knopjes zijn de zaadknopjes en ontnemen misschien de extra energie voor de nog open gaande bloemetjes.
In potten zijn de planten gevoelig voor vorst -vooral als er te veel water in de potten(bakken) staat loop je het risico dat de wortels wegrotten of bij vorst wegvriezen.
Zorg er altijd voor dat het teveel aan water onderaan uit je balkonpotten(bakken) kan. Als je onderaan je bloembakken kijkt dan zal je daar (indien er nog geen gaatjes in zijn) misschien wel putjes in zien zitten waar je met een scherp voorwerp een gaatje in kan prikken(priemen).
Je mag ze in een (eventueel donkere) kelder of garage zetten en af en toe een ietsje water geven net genoeg dat de plant niet volledig droog komt te staan.
Als je er niet meteen mee weg kan laat je hem gewoon in de bak zitten en knip je alles wat boven de aarde uit steekt -en volgens jou te lelijk is om laten te zitten weg- Indien we een zachte winter krijgen dan overleeft je plantje misschien wel. Gaat ie dood dan kan je 'm altijd nog vervangen door een nieuwe hé.
Groetjes ,
Audrie


maandag 27 augustus 2007 - 23:41
99maaike

99maaike

De mijne (blauw) staat op een heuveltje, ik haal er de zaadjes (rijp=nu) voor volgende jaar, laat verder de plant gewoon afsterven en hij komt volgend jaar gewoon terug is mijn ervaring.
Zolang hij met de voetjes niet nat staat.
Succes.

Als iemand zaadjes wil.
Maar binnenkort zet ik mijn zaadjes hier op de website voor de liefhebber.
Maaike
vrijdag 12 september 2008 - 17:53
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

Ik dacht dat de nederlandse naam niet 'ballonplant' is maar wel 'ballonklokje'. Ze behoren tot de Campanulaceae, maar zijn geen Campanula's. De meest verkocht soort in potjes in tuincentra is de Platycodon grandiflora (blauw, wit of roze). Dit zijn de kleine plantjes (tot 20 cm. hoog) die ook klein blijven, de Platycodon grandiflora 'Mariesii' kunnen tot een meter hoog worden

Bij mij staan de Platycodon grandiflora in volle grond en ze komen ieder jaar netjes terug + bloeien enkele weken. In bloempotten die in de winter buiten blijven staan is het iets moeilijker om ze te laten overleven (meestal wegens teveel water en/of vorst). De Platycodon grandifora 'Mariesii' heb ik ook wel kunnen laten overwinteren in volle grond en in potten maar er is dit jaar geen bloei geweest

Op http://www.thelordofcantecroy.be/CampanulaCollection-2008.html onderaan de pagina kan je nog wat foto's zien van mijn Platycodon grandiflora's (en nog 34 soorten Campanula's)

Btw, ik snoei de meeste van mijn campanula's en platycodon's meerdere keren per lente/zomer tot op de grond, ze schieten dan terug op en gaan opnieuw bloeien. Uitgebloeide bloemen haal ik er meestal tussenuit, maar ze vallen even goed vanzelf af eens ze verdroogd zijn...

Groetjes,

Marc
woensdag 17 september 2008 - 17:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon