menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Geraniums

Ga naar meest recente reactie

bisschop

Bisschop

Hallo
Wanneer neem ik best zaad van mijn geraniums?
mvg
marleen
dinsdag 14 augustus 2007 - 14:03
Tine

Tine

Zodra de uitgebloeide bloemen droog zijn, vind je er kleine zaden in. Ze zijn spitsvormig.

Succes.

Tine
dinsdag 14 augustus 2007 - 14:39
bisschop

Bisschop

Dank je tinne
dinsdag 14 augustus 2007 - 18:26
Tortelduifjes

Tortelduifjes

ik heb nog nooit zaad afgenomen. Wel stekjes, eerst op water en als ze wortels hebben in de aarde. Ook overwinterde ik mijn geraniums altijd in de kelder, om ze dan in het voorjaar in de veranda van mijn ouders te laten schieten. Nu heb ik wel een kelder met geen licht en dat was dus niet goed voor mijn geraniums. Heb er dan dit jaar ook geen kunnen overhouden. jammer, zal het toch nog eens proberen deze winter.
donderdag 16 augustus 2007 - 19:32
Tine

Tine

Ik heb alle manieren al gedaan. Gewoon omdat het best spannend is.

Tine
donderdag 16 augustus 2007 - 19:57
bisschop

Bisschop

Totelduifje,
Je spreekt over pelargoniums en ik over geraniums deze zijn winterhard en staan buiten in de tuin.
Dus twee versschillende groepen
mvg
marleen
donderdag 16 augustus 2007 - 21:23
hildavw

Tekst aangepast

Hildavw

Ik heb gezien dat aan onze geraniums, dus ooievaarsbek, mooie zaadjes hangen.
Eerst zie je een spits zaaddoosje en dan springt dit open, eigenaardig genoeg langs onder.
Dan zie je in die krul een klein zaadje zitten.
Zelf heb ik die nog niet gezaaid, maar ik ga het nu ook eens proberen.
Vermits die nu vanzelf op de grond vallen, zal het nu wel het goede tijdstip zijn om te zaaien zeker ?
Ik zal wel eens opzoeken of ik hierover nog informatie vind.
groetjes
Hilda

Kijk eens naar :
- gea's zaai-site
- annekestuintje.nl/zaaikalender
Op beide sites vind je informatie over het zaaien van allerlei bloemen, ook over de ooievaarsbek, die jij bedoelt (denk ik toch).
vrijdag 17 augustus 2007 - 16:19
hildavw

Tekst aangepast

Hildavw

Ben even zaad gaan plukken en heb ze gefotografeerd.
[afbeelding verwijderd niet-https]
Hoop dat je hieraan iets hebt.

Onderaan ligt dus het nog niet opengesprongen zaad, daarboven het reeds gedeeltelijk opengesprongen, het derde zaadje zit onderaan nog vast.
Met het rechtse uiteinde hingen ze dus vast aan de plant.
vrijdag 17 augustus 2007 - 16:44
bisschop

Bisschop

Hildavw,
Dat verdient een pluim zo een uitleg Hartelijk dank.
Ga morgen een vrucht plukken en laat weten als het gelukt is
Mvg
marleen
vrijdag 17 augustus 2007 - 21:16
bisschop

Bisschop

Hildavw,
Dank zij jouw uitleg en foto kon ik vandaag zaadjes oogsten van ùmijn geranium
nogmaals dank
zondag 19 augustus 2007 - 10:51
Tortelduifjes

Tortelduifjes

ja marleen, je hebt gelijk. Ik zocht het op. Heb dus weer wat bijgeleerd. Heb nog nooit iemand horen spreken van zijn pelargoniums ipv geraniums. Bedankt
zondag 19 augustus 2007 - 12:39
bisschop

Bisschop

Tortelduifje, geeft niet hoor ik leer hier ook enorm veel bij darom zijn wij op het forum om mekaar te helpen
marleen
zondag 19 augustus 2007 - 15:55
vhoma

Vhoma

Het zaad van geraniums neem je wanneer het goed rijp is het steeltje verkleurd naar bruin of zwart afhankelijk van de soort. En zaaien doe je best vanaf maart-april in serre of kas, wanneer je vroeger gaat zaaien moet je al gaan bijlichten ander worden de zaailingen te lang. Ahankelijk van de soort gaan de eerste er opstaan na 14 dagen terwijl er ook soorten zijn die er wel gemakkelijk een maand over doen. Voor het dan echte planten zijn gaat er afhankelijk van de soort weer enkele maanden over. Niet alle geraniums komen soortecht terug maar misschien verkrijg je zo wel iets totaal nieuw.
woensdag 10 oktober 2007 - 19:43
Catgarden

Catgarden

Als je meer planten wilt van dezelfde cultivar is het beter om de planten die je al hebt te scheuren omdat die dan hetzelfde zijn allemaal.

Maar die zaailingen kunnen inderdaad voor mooie combinaties zorgen, dat wel... Zelf heb ik nog nooit geen zaadjes gezaaid maar ik heb er wel soms die spontaan ontkiemen in de tuin.
Zo heb ik een G. phaeum 'Samobor' (donkere bloemen met groen blad met bruine markeringen) die blijkbaar zijn genen vermengde met G. phaeum 'Lividus Majus' (eentje met lila bloemen en gewoon groen blad). Wel, nu heb ik een zaailing die de bruine markeringen heeft van de 'Samobor' maar de lila bloemen van de 'Lividus Majus', echt heel mooi.
zaterdag 13 oktober 2007 - 10:45
semperfi

Semperfi

Verleden jaar heb ik op het eindevan het seizoen, voor te proberen ( anders worden ze toch maar weggekieperd ) de uitgebloeide geraniums wat afgeknipt en in potten bewaard, redelijk droog en in de vorstvrije serre.
Ze hebben wonderwel overleefd en hebben rijkelijk bloemen geproduceerd.
Kan dit proces tot in het oneindige worden herhaald ?
Ik ga het althans proberen ...
Grutjes,
Bob
zaterdag 13 oktober 2007 - 11:37
bisschop

Bisschop

semperfi,
je spreekt van geraniums maar bedoeld pelargoniums dat kan jaar na jaar
zondag 14 oktober 2007 - 18:05
semperfi

Semperfi

He ja, da's waar.
In de winkel zeggen ze Geranium, maar als je't opzoekt zij het Pelargoniums.
Bedankt voor de tip
Bob
maandag 15 oktober 2007 - 14:19
AchielVanLangenho5

AchielVanLangenho5

Een tip voor het overwinteren van pelargonium (in de volksmond geranium) die ik sedert jaren toepas.

Of het nu gaat om planten in pot of in volle grond : de werkwijze is dezelfde.

Voor de eerste vorst worden de planten gerooid en ontdaan van alle grond. Best wel alle bloemen en bloemknoppen verwijderen, anders blijven deze de plant uitputten.

Ik leg deze planten in de serre of veranda, wel bedekt met een krant, om te veel uitdroging door eventuele zonneschijn te voorkomen.

Wanneer de planten voldoende opgedroogd zijn en na het verwijderen van de verwelkte bladeren (om verrotting te voorkomen), gaan ze in een kartonnen doos de kelder in (of in een koele plaats).

Voordeel van deze (oude) techniek is dat de planten kunnen overwinterd worden zonder al te veel ruimte in te nemen.

Midden januari worden zowel de stengels als de wortels terug geknipt op +/- 5 cm. en opgepot in licht bevochtigde grond in potten op aangepaste grootte : juist groot genoeg om de ingekorte plant in te zetten.

Deze potten blijven in de kelder tot wanneer de eerste bladeren te voorschijn komen.

Vanaf dat moment is het wel nodig ze in het daglicht te plaatsen.

donderdag 2 november 2017 - 22:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon