menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Dahlias vermeerderen

Ga naar meest recente reactie

broodroos409

Broodroos409

het is al verschillende jaren dat ik dahlia's houd. sommige dahliabollen die ik dan begin de winter uithaal zijn zeer groot en ik vroeg mij af of ik deze mag scheiden om zo nog meer dahlia's te kunnen hebben, of zou hierdoor de knol kapot gaan. zijn er eventueel nog andere manieren om dahlia's te vermeerderen.


ik vroeg mij tevens af waar ik dahlia bollen kan krijgen van bijzondere soorten. ik woon in de regio rond kortrijk, dus al hier iemand toevallig een winkel in deze buurt weet zijn waar ik dit zou kunnen vinden ?



bedankt
zaterdag 11 augustus 2007 - 14:23
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Bijzondere bollen kun je per post ontvangen bij het Vlaams Zaadhuis en bij Verberghe (Nederland). Beide hebben ook een website, gewoon hun naam intikken.
zaterdag 11 augustus 2007 - 17:58
broodroos409

Broodroos409

bedankt, nog andere tips
zaterdag 11 augustus 2007 - 20:16
broodroos409

Broodroos409

ik heb dit nog gevonden op een site:

Er zijn drie manieren om dahlia's te vermeerderen:

1. Door zaad
Leuk om eens te proberen,maar men moet er rekening mee houden dat de uitkomst heel andere dahlia's oplevert als de plant waarvan zaad is gewonnen.
Kwekers winnen nieuwe soorten door doelgericht kruisen en zorgvuldige selectie.Ook zaad dat te koop is garandeert geen vaste vorm en kleur.

2. Door te delen of splitsen
De oude knollen worden in het voorjaar,als de eerste ogen zichtbaar zijn met een mes gesplitst.
Zorg dat op elk deel dat u gaat planten één of meer ogen aanwezig zijn.

3. Door stek
Dahlia's kunnen goed gestekt worden.Deze methode gebruiken de kwekers voor vermeerdering.
In het vroege voorjaar worden de knollen geplant in de verwarmde kas.( ± 20° C )
De stekken worden geplukt als ze zo'n 10 cm. groot zijn.Snijdt de eerste stekken vlak boven de knol weg.Deze zijn vaak erg grof en hol.Spoedig groeien er nieuwe stekken.Deze kunnen geplukt worden.Plant ze in een luchtig,niet te rijk grond mengsel.Houdt de grond vochtig.Ook een hoge luchtvochtigheid is belangrijk.Na 2 á 3 weken bij een temperatuur van ± 15 graden hebben ze worteltjes.Dan kunnen ze worden opgepot.Tijdig afharden is belangrijk.Dat kan in de koude bak of op een luw plekje buiten.Pas op voor nachtvorst.Ongeveer half Mei kunt u ze buiten planten en begint er weer een nieuw dahliaseizoen van groei en bloei.

ik zal dus alvast proberen een paar dahlias te laten uitbloeien en wat zaad te verzamelen en dan in het voorjaar zien we wel . heeft iemand al dahlia's proberen te spitsen fo te stekken, tips hierbij of is dit redelijk eenvoudig ?
zaterdag 11 augustus 2007 - 20:58
hildavw

Hildavw

Ik zelf ben er nog maar eenmaal geweest, maar ze hebben schijnbaar een groot assortiment van planten bij Floralux in Dadizele, niet veraf denk ik.
Ik weet niet wat ze hebben aan bollen, want we waren daar in juni.

Hilda
zaterdag 11 augustus 2007 - 21:26
broodroos409

Broodroos409

dat is inderdaad niet veraf, ik ben daar nog geweest maar dit is al een lange tijd geleden. ik zal het onthouden voor wanneer de dahlia-bollen in de winkels verschijnen, bedankt
zaterdag 11 augustus 2007 - 21:29
Victor44

Victor44

Wij hebben er dit jaar besteld bij Geerlings in Nederland www. geerlings-dahlia.nl
We zijn zeer tevreden van de planten die we gekregen hebben,het betrof hier wel speciale soorten zoals de halskraagdahlia's.
Grtjs
zaterdag 11 augustus 2007 - 21:49
Esem

Esem

Idd Ik heb ze ook door zaad en of stek vermeerderd, 80% slaagkans.
Wat ik zelf toch niet zo slecht vind.

Maar ja bij zaaien kan je natuurlijk voor hebben dat er een andere kleur tevoorschijn komt.
Met stekken ben je zeker van de soortechtheid van de stek.

Gr Esem,
zondag 12 augustus 2007 - 00:37
broodroos409

Broodroos409

bedankt voor de info, ik heb alvast besloten om een paar dahlia's te laten uitbloeien en zaad te laten vormen en voor het stekken zal ik dan wel zien welke knollen het grootst zijn. ik ben bezig met op de site www. geerlings-dahlia.nl te kijken maar kan nergens zien waar ik dahlias kan bestellen, of die optie enkel beschikbaar in het juiste seizoen.


nogmaals bedankt aan iedereen voor de nuttige info
zondag 12 augustus 2007 - 17:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon