menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Winterharde niet-giftige klimplant

Ga naar meest recente reactie

axedar

Axedar

Hoi iedereen

Ik ben op zoek naar een winterharde, niet-giftige klimplant of nog liever een plant die hangt, naar onder kruipt. Beetje moeilijk uitgelegd he. Ik prober te verduidelijken:

1 zijde van onze rijpiste is een 3m hoge muur, bestaande uit steenkorven. Ik wil de muur gaan verstoppen. Het beste zou zijn als ik bovenaan een plant kan planten die dan naar beneden groeit/ hangt/ kruipt.
Ze moet absoluut winterhard zijn (kan hier makkelijk - 25gr worden) en als iemand er eentje kent die ook nog eens niet-giftig voor paarden is, is dat helemaal geweldig

Bedankt alvast!
Groeten
dinsdag 7 augustus 2007 - 19:23
Tine

Tine

Axedar, waar woon jij dat het daar zo koud kan worden? Is er in jouw omgeving dan niemand die zo'n soort plant heeft?

Tine.
dinsdag 7 augustus 2007 - 20:53
axedar

Axedar

Axedar, waar woon jij dat het daar zo koud kan worden? Is er in jouw omgeving dan niemand die zo'n soort plant heeft?

Tine.


In Oostenrijk, Tirol.
Langs de snelweg in Duitsland heb ik iets gezien wat erg mooi was, maar ik weet niet wat het is. Het enige wat ik kan zeggen erover: beplanting was bovenaan, dus de plant groeide naar onder toe. De hele muur was mooi bedekt met grote groene (ik denk zo hart-vormige, zo beetje een reuze-klimop) bladeren, bloemen zag ik niet.
Zou er zo een soort klimop bestaan?
dinsdag 7 augustus 2007 - 21:04
danny2

Danny2

Ik denk dat jij de duitse pijp gezien hebt, aristolochia macrophylla (aristolochia durior), deze is goed wintervast ,groeit met grote hartvormige bladeren ,kan op enkele jaren makkelijk 10m groeien, alleen over giftigheid kan ik niet veel kwijt( wij hebben een groentetuin zodat ik de sierplanten niet proef)
Of de plant ook echt gaat hangen weet ik niet, ze is ook bladverliezend.
Misschien weet iemand hier meer over.

danny
dinsdag 7 augustus 2007 - 21:14
Tine

Tine

Er zijn ook veel hedera soorten die zeer strenge winters kunnen overleven. Als je op google intypt-hedera- zie je bij Neerlands tuinen veel soorten beschreven.

Tine.
dinsdag 7 augustus 2007 - 21:21
axedar

Axedar

Jee, wat zijn jullie snel en slim zeg

Ik ben er zo goed als zeker van dat het de Duitse pijp is! Dank je wel. Ik ga morgen eens googlen of die giftig is.

Hedera is dus klimop? Daar ga ik ook eens voor informeren.

Heel erg bedankt!! Super!
dinsdag 7 augustus 2007 - 21:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon