menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vraag over verpotten...

Ga naar meest recente reactie

Minto

Minto

Het onderwerp verpotten is al vele malen hier op het forum besproken. Ik heb gezocht op dit forum, maar ik heb niet kunnen vinden wat ik hierover wil vragen. Mijn vraag is: Hoever gaan jullie bij het verpotten met het weghalen van oude aarde? Ik heb al een aantal keren een deel van een verzameling overgenomen van andere cactusliefhebbers. Als ik deze planten ging verpotten, viel me vaak op dat blijkbaar bij vorige verpotbeurten eigenlijk helemaal geen oude aarde weggehaald is. Ik trof soms twee of drie keer de omtrek van vorige potten aan; met andere woorden: de planten waren uit hun pot gehaald en met aarde en al in een grotere pot geplaatst en uitsluitend een beetje nieuwe aarde rondom de bestaande kluit aangevuld.
Soms trof ik in de binnenste 'potomtrek' slechte aarde aan, zoals bijvoorbeeld turf of lava; niet zelden waren de wortels dan ook flink aangetast en al min of meer gecomposteerd. In deze gevallen haal ik natuurlijk wel alle turf weg en de dode wortels. Soms bleef er wel erg weinig gezonde wortel over, maar in een aantal gevallen maakte de plant toch opnieuw weer gezonde wortels aan. Bloeien doet zo'n plant natuurlijk de eerste tijd nauwlijks of niet.
Soms zie ik planten waar wel steeds goed substraat gebruikt is. In deze laatste gevallen gaat mijn vraag eigenlijk over. Wat doen jullie in zulke gevallen: halen jullie zoveel en zo voorzichtig mogelijk oud substraat weg, of laten jullie de wortelkluit zoveel mogelijk intact?
Tot nu toe haalde ik altijd voorzichtig zoveel mogelijk oud substraat weg, de bestaande wortels probeer ik dan zo weinig mogelijk te beschadigen, maar soms is de aarde zo hard geworden, dat een beschadiging van de wortels niet is te voorkomen. Mijn gedachte is dan dat deze wortels onder de harde kluit verstikt kunnen worden. Mijn vriendin zag me dit doen en vroeg me: in de natuur komt het toch ook nooit voor dat planten nieuwe grond krijgen? Waarom laat je het niet gewoon zitten? Heeft mijn vriendin hier gelijk in?
Ik zou graag wat advies hierover hebben; wat is jullie ervaring?
zondag 6 maart 2011 - 19:10
Paronoto

Paronoto

In de vastgepinde rubriek SUBSTRATEN vind ge al een en ander wat betreft grondsamenstellingen en via de rubriek ZOEKEN kom je ook op reeds herhaalde topics omtrent dit onderwerp. Als je dat allemaal al "bestudeerd" heb zijn uw "problemen" misschien opgelost
zondag 6 maart 2011 - 20:11
sjeek

Sjeek

Bij het verpotten bij mijn planten verwijder ik alle grond tussen de wortels als ik een enkele keer tegen de wortel kluit tikt dan zal de gehele kluit uit eenvallen .
Bij nieuwe planten die ik aanschaft zal ook het oude supstraat geheel worden verwijdert, dan maar geen bloemen die komen het jaar daarop wel weer
zondag 6 maart 2011 - 20:29
Wiebe

Wiebe

Ik haal zeker bij planten van derden zoveel mogelijk van het oude substraat weg. Bij het verplanten van eigen planten wil ik wel iets meer grond laten zitten omdat ik daarvan natuurlijk de globale samenstelling weet.

Wiebe
zondag 6 maart 2011 - 21:22
jumperke

Jumperke

Hier gebeurt het verpotten net zoals Wiebe vermeld.
Nieuwe planten worden volledig ontdaan van hun oude substraat en dit zo snel mogelijk na de aankoop (vaak de dag zelf nog). Zo kan ik bekijken of het wortelgestel van de plant OK is.
Van eigen planten die verpot worden haal ik ze uit de pot en tik ik tegen de aarde om er een beetje aarde te laten uitvallen en dan geef ik ze een nieuwe pot en verse grond.

Zeker bij planten die in turf staan verwijder ik de turf tot op de blote wortels
dinsdag 8 maart 2011 - 21:17
Minto

Minto

@Sjeek, Wiebe en Jumperke: Hartelijk dank voor het omschrijven hoe jullie te werk gaan bij het verpotten. Ik was blijkbaar toch wel redelijk op de goede weg, want ik heb het steeds op ongeveer dezelfde wijze gedaan. Ik begon alleen wat te twijfelen omdat ik het zo vaak anders aan trof.

@Paranoto: zie mijn reactie hier (09-03-2011 - 9:42 uur):
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=10&sid=31&page=1&tid=31128
woensdag 9 maart 2011 - 10:07
Cactus2001

Cactus2001

Wow lang bericht niet helemaal gelezen maar goed heb je antwoord

Bij het verpotten is het doel of een grote pot of nieuwe voeding stoffen of beide
Haal alle aarden of zoveel mogelijk weg rond de wortels beschadig ze niet
BELANRIJK let op worteluis dan plant je hem over in cactus aarde of eigen substaat
maandag 24 december 2012 - 20:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon