menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke bemesting kopen

Ga naar meest recente reactie

diego

Diego


Hallo,

Ik was vandaag bij Brico en ze hebben daar 3 soorten vloeibare bemesting. Welke zou het beste zijn?

Dit zijn de NPK waarden

- 6 5 11
- 3 4 5
-3 5 7

Mijn cactussen zijn nog heel klein, dus het is voor de groei.

Wie helpt mij verder aub?

Bedankt!
donderdag 30 juli 2009 - 23:15
Pieter

Pieter

Hoi,
Ik zou voor de derde gaan, maar het fosforgehalte zou iets hoger mogen zijn én ik zou een meststof met microelementen verkiezen. Maar eigenlijk zijn ze alledrie wel bruikbaar.
Waarom koop je gaan vloeibare meststof speviaal voor cactussen? Dan heb je geen twijfel meer. De meeste tuincentra hebben dat hoor.
Groetjes,
Pieter
vrijdag 14 augustus 2009 - 18:07
Wiebe

Wiebe

Cactussen hebben natuurlijk niet zoveel voeding nodig en omdat je zeker jonge planten regelmatig verpot kun je afvragen of je wel moet mesten! Als je wel mest wilt geven zou ik bij voorkeur op zoek gaan naar een niet vloeibare versie; veel goedkoper per mestbeurt (zoals een goed Hollander betaamt letten we wel op onze centen!).

Wiebe
vrijdag 14 augustus 2009 - 18:15
Crazytus

Crazytus

Ik gebruik sedert jaar en dag koemest de natuurlijke meststof bij uitstek!De plant neemt er zoveel van of ze nodig heeft,en dat is toch de bedoeling niet? http://picasaweb.google.be/crazytus
maandag 14 september 2009 - 14:01
Metrop30

Metrop30

zomaar koemest geven daar moet je ook mee oppassen..

- 6 5 11
- 3 4 5
-3 5 7

Dit zijn alle 3 bloei mestoffen.

naast de bloei zorgt K ook voor de waterstuwing, en dat wil je graag hebben in een cactus..

met veel stikstof, en weinig phosphaat want grote wortels is toch niet zo belangrijk voor deze plant.

ik zou voor de 6-5-11 kiezen.... hier gebruik je de helft van in vergelijking met de andere 2.

woensdag 18 mei 2011 - 14:28
Metrop30

Metrop30

nee, geef ik toe..
ik heb nog nooit cactussen gekweekt..

maar ik kan mij wel indenken dat je bij een cactus geen groot wortel volume nodig hebt omdat de plant niet of nauwelijks hoeft te groeien of laat staan ge oogst wordt..

Stikstof en kalium moeten wel in een bepaalde balans staan tegen over elkaar.

woensdag 18 mei 2011 - 17:35
Metrop30

Metrop30

Doen cactussen dat dan ook explosief in een korte tijd ?

verpot je de cactus dan ook steeds naar een grotere pot ?

leer mij maar ? ik sta open...

donderdag 19 mei 2011 - 09:56
Metrop30

Metrop30

zijn geen andwoorden op de vragen...

jij ziet goed de splinter in mijn oog, maar....
donderdag 19 mei 2011 - 12:48
Pieter

Pieter

Ter info, hier een oude foto van een cactuswortel:
[afbeelding verwijderd niet-https]
Vergelijk maar eens met de bovengrondse delen. Dit is inderdaad een extreem voorbeeld, maar bij alle cactussen is het wortelgestel van héél groot belang (en dit is zo bij zo goed als alle planten trouwens).
Je kan inderdaad niet alles weten, maar als je over een bepaald thema niet 100% op de hoogte bent, blijf dan voorzichtig met hetgeen je gaat beweren.
donderdag 19 mei 2011 - 12:58
Metrop30

Metrop30

dank je Pieter, dat is een argument.

Ik heb al eerder aangegeven geen cactus kenner te zijn en ben uitgegaan van algemene basis regels..

Nog een stomme vraag.... is de wortel deel eetbaar ?

donderdag 19 mei 2011 - 13:08
musa

Musa

hallo ik geef mijn cactussen meststof in poedervorm ik zit namelijk in een cactusclub waar het ze verkopen moet zeggen heel goede meststof hoor alles zit er in wat de cactusen nodig hebben 1afgestreken koffie lepel per 2 liter water.samensteling 14percent n+16 percent p o +18 sporenelementen cu,b,mo,mn,zn en fe.korte uitleg 14 percent stikstof voor de groei 16 percent fosfor uitgedrukt als difosforpentoxide voor de wortelontwikkeling en de bloei,18 percent kalium of potas voor de sterkte van de plant,sporenelementen koper boor molybdeen mangaan,zink en yzer.dus alle voedingselementen zijn dus aanwezig.dat is wat ik geef aan mijn cactussen.
maandag 8 augustus 2011 - 09:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon