menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Adenium obesum vergiftigd

Daniel_SJD

Daniel_SJD

Dag allen,

2 jaar geleden gezaaid en tot mijn verbazing nog steeds in leven. Er zaten zelfs bloemknoppen in en toen werd ik helaas iets te enthousiast. Zo had ik palmenmest besteld en waarschijnlijk veel te veel korrels op de aarde gestrooid. De bloemknoppen werden onmiddellijk bruin en zijn afgestorven. De onderste bladeren beginnen aan de uiteindes bruin te worden. Heb de korrels er zoveel mogelijk uitgeschept maarja, sommigen zijn al uiteen gevallen. Wat nu? Moet ik de hele plant eruit halen en wortels afspoelen en... dan? In nieuwe aarde zetten?

Heb overigens nooit goede grond gebruikt. Stond altijd in cactus grond van een tuincentrum.

Graag advies
vrijdag 19 juni 2009 - 13:51
Pieter

Pieter

Hoi,
Ik vermoed dat je je plant zijn wortels hebt verbrand. Direct verpotten en en wortels snoeien zou ik doen. Maar met Adenium heb ik zelf geen ervaring, ik vermoed wel dat je op dit vlak hetzelfde kan doen als je met andere planten zou moeten doen.
vrijdag 19 juni 2009 - 16:09
Metrop30

Metrop30

wat jij gedaan hebt heet verbranding.... ik kan helaas geen 2 tekeningetjes maken hier om het je makkelijk uit te leggen, maar...

denk aan een suikerklontje die je net in de thee houdt..

de thee wordt gelijk in het suiker gezogen..

dat heb jij ook gedaan..

Jij heb teveel voedings zouten in het medium gedaan, waardoor deze zouten water uit het blad ging terug zuigen..

Het beste wat jij kan doen is idd, zoveel mogelijk van het medium eruit scheppen..
dan spoelen... oftewel met de tuinslang fling wat water door het medium heen laten spoelen zodat er ook wat zouten uit gaan..

dan voortaan het medium (aarde) nat genoeg houden, want als het te droog wordt zuigen de zouten weer water aan..

ondertussen een bladvoeding zoeken bij de tuincentrum en als het kan de luchtvochtigheid zover mogelijk omhoog..
woensdag 18 mei 2011 - 14:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon