menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Water klaarmaken

Ga naar meest recente reactie

traumaheli

Traumaheli

hallo allemaal,

ik woon op een flat en heb dus geen tuin om regen op te vangen
ook op mijn balkon valt geen regen (door overhangend balkon bovenburen)

tot nu vul ik voor de watergift mijn bad, dit klots ik flink door elkaar (heb ooit eens gehoord dat hierdoor de hoeveelheid chloor zou verminderen in het water. Na een half uur gaan mijn cactussen erin en laat ik ze flink drinken. na een half uurtje of als ik zie dat de grond wat nat geworden is, laat ik het bad leeglopen en laat ik de potten uitdruppen voor ze terug gaan naar hun oude plekje.

nu las ik net op een ander draadje van 2006 ( http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=10&sid=28&tid=571&hl=Bimskies_ ) dat leidingwater eigenlijk gezuiverd moet worden. nu woon ik in het zuiden en is het water niet al te hard maar ik moest ineens denken aan een flesje wat ik voor mijn aquarium heb: AquaSafe van Tetra. Dit spul maakt van leidingwater direct visvriendelijk water door "biopolymeren" en "chloramine" uit het water te halen. verder zit er vit B in voor de visjes tegen de stress en zitten er bioextracten in voor helder wateren colloïden voor de kiiewen.

Zou het misschien een idee zijn om hier mijn water te behandelen (5ml per 10 liter water) om eventuele troep uit het water te halen? kan me indenken dat als je ongeschikt leidingwater ineens visvriendelijk maakt het misschien ook cactusvriendelijk is?

iemand hier een idee over?
maandag 23 februari 2009 - 20:27
Pirex

Pirex

de dame verwijderen, kan je niets mee aanvangen

je kan ze toch gebruiken om te roeren?

de beide "benen" af op volle lengte .. Vul zo een been met een

wat doe je met het tweede been?

Paul
maandag 23 februari 2009 - 22:32
traumaheli

Traumaheli

gaan we dat toch maar proberen ipv het middeltje nou (is niet echt duur hoor 100 ml voor €6,00, dus genoeg voor 200 liter water, is voor mij een hele berg)

het andere been laat ik nog wel ff aan de vrouw zitten tot ik het opnieuw nodig heb
maandag 23 februari 2009 - 22:46
printemps

Printemps

wat goed zou zijn voor de vissen is niet noodzakelijk goed voor uw cactussen hoor

mvg
an
PS met dat andere been kan je andere activiteiten doen




dinsdag 24 februari 2009 - 10:37
LauraK

LauraK

Parodias ziet er overduidelijk geen been meer in...
En met een overgebleven been valt er altijd nog te hinkelen!
Als twee honden vechten om een been, loop de derde ermee heen (of ben ik
nu wel heel erg in de war?)

Groeten van Laura (nog immer met beide benen op de grond!)

P.S. Met mijn excuses voor het off-topic karakter van mijn reactie!
dinsdag 24 februari 2009 - 11:37
cactelders

Cactelders

Van een been-harde reactie gesproken .
dinsdag 24 februari 2009 - 11:46
traumaheli

Traumaheli

das ook een idee zeg
dinsdag 24 februari 2009 - 13:34
matteke

Matteke

Ik zou dat spul van dat aquarium maar niet gebruiken. Ik zit zelf in een aquariumvereniging en heb al voordrachten meegemaakt over die chemische producten in je aquarium. Het besluit is dat de waterkwaliteit daardoor erg veel schommelt, met resultaat dat je vissenpopulatie eraan is.
Als men de ''panty-methode'' niet kan toepassen kun je een emmer vullen en deze zo'n 24 uur laten staan, dan is er al een deel chloor verdampt.
dinsdag 24 februari 2009 - 17:10
traumaheli

Traumaheli

hoi matteke,

bedankt voor je reactie. een emmer laten staan is voor mij wel beter toepasbaar dus als dat ook werkt is dat misschien eerst iets om te proberen. zit alleen wel met het feit dat ik mijn cactussen graag van onder watergeef en dan zou ik moeten gaan knoeien met tussen de pot ingieten, terwijl ik ze nu uit de overpot haal en in de plastic pot in het bad zet...

dat spul voor het aquarium gebruiken ze ook bij het verkooppunt waar ik de vissen in het begin kocht... ik neem aan dat ze er dat niet zomaar bij doen als het slecht voor het water is aangezien ze toch stress krijgen van de reis + iets slechts in het water zou ze fataal worden.

daarbij is het wel zo dat mijn aquarium erg helder is en blijft en dat de vissen er weeldig in verblijven gezien het feit dat er nog geen gesneuveld is in de tijd dat het aquarium er staat. bovendien zijn er inmiddels 8 baby-guppies in opgegroeid tot flinke vissen (nog wle mini hoor) dus voor het aquarium vetrouw ik erop maar gezien de reacties durf ik mijn cactussen er niet aan bloot te stellen. Normaal gesproken valt dat spul tenslotte ook niet met de regen omlaag....
dinsdag 24 februari 2009 - 19:38
matteke

Matteke

Nu zeg je iets guppy's die hebben bij mij al eens in kraantjeswater gestaan en nog leven die.
Ik heb het hier over moeilijkere soorten, dus dat is iets anders. Maar nu gaan we te ver off-topic.
dinsdag 24 februari 2009 - 20:40
traumaheli

Traumaheli

dus dat is iets anders. klopt

Maar nu gaan we te ver off-topic. klopt ook

ik ga dat spul er gewoon niet bij doen en ik laat gewoon me water wat langer staan alvorens ik ze het te drinken geef
dinsdag 24 februari 2009 - 22:21
Ruudcactus

Ruudcactus

Volgens mij wordt met de pantymethode met turf je water aangezuurd en das niet de bedoeling dacht ik je hebt er ook geen controle over, je kunt om de chloor kwijt te raken het water met kracht in de ton spuiten en een simpel luchtpompje werkt hiervoor ook door de doorbreking van het oppervlak ontsnapt de chloor . (meen ik me te herineren uit een ver aquariumverleden) kool haalt idd een hoop andere troep weg een simpel filtertje met wat hoog actief koolgranulaat haalt binnen mum van tijde alle troep weg.
Is allemaal volgens mij voor een prikkie op marktplaats te koop
Gr
Ruud
woensdag 25 februari 2009 - 20:48
traumaheli

Traumaheli

nou heb hier een mini aquariumpje staan van 30 liter met daarin een mooi pompje met een kant en klaar pakketje met watten en actieve kool erin, erg handig. nog zo'n pompje in een bak met water en het zal schoon water denk ik
woensdag 25 februari 2009 - 23:08
traumaheli

Traumaheli

je kunt om de chloor kwijt te raken het water met kracht in de ton spuiten en een simpel luchtpompje werkt hiervoor ook door de doorbreking van het oppervlak ontsnapt de chloor

vandaar dat ik het water flink door elkaar klots/spetter, dacht ook eens zoiets gehoord te hebben
woensdag 25 februari 2009 - 23:09
Minto

Minto

Ik heb er in het verleden wel eens eerder over gehad, maar ik heb goede ervaring met een waterfilterkan:
http://www.brita.net/nl/jugs.html?L=2

Deze haalt nogal wat ongewenste stoffen uit het water. Mijn cactussen lijken er blij mee te zijn. En als je niet een al te grote cactusverzameling hebt, is er erg eenvoudig mee te werken.
zondag 12 april 2009 - 19:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon