menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Geen Superol.

Ga naar meest recente reactie

matteke

Matteke

Ik ben daarstraks naar de apotheek geweest en Superol kennen ze daar niet. Ze hebben het daar dus ook niet.
Weet iemand een ander middel om binnenkort mijn zaailingen schimmelvrij te houden?
maandag 23 februari 2009 - 20:01
aroider

Aroider

heb gehoord dot zwavel een goed preventief fungiside is.
groeten aroider
maandag 23 februari 2009 - 20:13
Detuinenindemen

Detuinenindemen

In Nederland kun je superol bestellen bij een drogist. Zij sturen het dan op. Ik weet niet of die ook verstuurt naar Belgie. Het zijn geen tabletjes maar het is gemalen.
maandag 23 februari 2009 - 20:21
matteke

Matteke

Ik zal eens zien of de prijzen niet al te duur zijn.
maandag 23 februari 2009 - 20:29
leeuwtje

Leeuwtje

En waarom dan?
Superol wordt overigens niet meer gemaakt door de fabriek.
Er is echter wel een online apotheek die het stofje nog wel in poedervorm verkoopt: http://www.bik-bik.nl/startpagina

Ik kweek dan wel geen vetplanten maar ik gebruik superol wel voor mijn zaailingen van exoten.
dinsdag 24 februari 2009 - 00:42
Pieter

Pieter

En waarom dan? Superol wordt overigens niet meer gemaakt door de fabriek.
Ja waarom denk je dat het niet meer worden geproduceerd? Meestal is de reden dat het product bepaalde onaanvaardbare nevenwerkingen heeft die men pas achteraf heeft ontdekt. En dat is ook het geval met superol. Kijk maar eens in de geschiedenis van dit forum voor een overzichtje wat er zoal met je kan gebeuren. Thiram werkt ook zeer goed en is ook erg goedkoop. Ik heb ooit eens een zakje van 3 euro gekocht bij Koehres en ik heb voldoende voor nog zeker 15 jaar denk ik.
dinsdag 24 februari 2009 - 08:32
printemps

Printemps

en volgend jaar nog veeeeel minder te verkrijgen
ze 'de makers'gaan nog eens een grote kuis doen

mvg
an
dinsdag 24 februari 2009 - 10:28
leeuwtje

Leeuwtje

Pieter, volgens de leverancier wordt het niet meer gemaakt gewoonweg omdat ze er geen geld meer aan kunnen verdienen. Het maken is te duur en te weinig mensen kopen het nog. Het is zeer zeker geen verboden geneesmiddel. En als het zo ongezond zou zijn dan zou het vast al veel eerder uit de handel genomen zijn. Apothekers kunnen het ook nog wel in poedervorm verkopen. En verder is het zelfs ook nog een oraal geneesmiddel. Je mag het in je mond stoppen.
Ik heb even gegoogled op gevaren hiervan gezocht en die zijn nergens te vinden. Ook niet van de werkzame stof. Ik heb ook nog even in mijn farmacotherapeutisch kompas gezocht en daarin is ook niets te vinden van gevaren.
Ik blijf het dus gewoon gebruiken en ik zal ook niet bang zijn voor gevaren.

Volgens sommigen zijn zelfs de gekste dingen carcinogeen, zoals bijvoorbeeld vlees. Nou en dat weerhoud mij ook echt niet om het te eten. Daar geniet ik van.

Maar dat wil niet zeggen dat ik niet nieuwsgierig ben naar waar jij je informatie vandaan hebt en ik daar graag ook onderbouwing voor zou zien. Dit zeg ik niet om je af te vallen hoor maar gewoon omdat ik geinteresseerd ben in zulke dingen.
dinsdag 24 februari 2009 - 11:38
leeuwtje

Leeuwtje

En ik heb even op Thiram gezocht. Dat heeft dan wel weer veel gevaren en is ook giftig. Dus ik snap niet helemaal waarom dat dat beter zou zijn. Het werkt misschien wel beter tegen schimmels aangezien het een fungicide is.

Dit staat er vermeld bij Thiram:

BIJZONDERE GEVAREN: Schadelijk bij opname door de mond. Kan overgevoeligheid
veroorzaken bij contact met de huid. Schadelijk: gevaar voor ernstige schade aan de
gezondheid bij langdurige blootstelling bij opname door de mond. Zeer vergiftig voor in het
water levende organismen; kan in het aquatisch milieu op lange termijn schadelijke effecten
veroorzaken.
VEILIGHEIDSAANBEVELINGEN: Buiten bereik van kinderen bewaren. Verwijderd houden
van eet- en drinkwaren en van diervoeder. Afval niet in de gootsteen werpen. Draag
geschikte handschoenen en beschermende kleding. In geval van inslikken onmiddellijk een
arts raadplegen en verpakking of etiket tonen. Gebruik geen alcoholische dranken vóór,
tijdens en nà de toepassing.
dinsdag 24 februari 2009 - 11:43
Pieter

Pieter

Leeuwtje, thiram wordt dan ook niet als keeltablet verkocht, maar als fungicide voor de landbouw. Daarbij is het normaal dat dat niet mag worden opgegeten veronderstel ik? Bij zowat alle pesticiden (om niet te spreken van huishoudproducten) staat deze tekst er identiek op vermeld. In België is superol blijkbaar al verboden van vóór ik met cactussen bezig was... Ik heb het dus ook nooit gebruikt en weet er ook het fijne niet van.
dinsdag 24 februari 2009 - 11:59
Pieter

Pieter

Dus superol = chinosol? Dat wist ik dus niet zie Daarvan wordt de Europese vergunning voor gebruik in de landbouw momenteel herzien.
dinsdag 24 februari 2009 - 12:32
Ruudcactus

Ruudcactus

Ik heb pas 1 goed argument gehoord in een ander topic weliswaar en dat is dat superol de celdeling in de war brengt, ongevaarlijk zijn ze misschien geen van beide maar dat is het geval met vrijwel alle bestrijdingsmiddelen.

Ik begin pas met zaaien en heb dus nog bijna geen ervaring met superol.
Ik moet zeggen m´n zaadjes blijven tot nu toe schimmelvrij en beginnen op te komen 'ondanks de superol), zitten ook lastige klanten bij. Zal natuurlijk nog een poos afwachten zijn wat de effecten op de lange duur zijn op de plantjes.
Ook heb ik geen cijfers of mijn opkomst normaal is kan ook niet want ik ben onervaren dus een mindere opkomst kan aan van alles liggen.

Wat ik niet begrijp is dat het middel niet alleen in nederland gebruikt wordt maar ook in duitsland en denemarken door naar wat ik aanneem zeer ervaren zaaiers
waar ik over bijwerkingen op de zaailingen en-of opkomst nog niks heb gehoord of gelezen, wat niet wil zeggen dat ze er niet zijn dan zou je eens moeten gaan testen
misschien dat iemand dat al eens gedaan heeft
Ik hoor graag
Gr
Ruud
dinsdag 24 februari 2009 - 15:41
Pieter

Pieter

Ruud, het feit dat superol in vele landen wordt gebruikt als zaadontsmetter bij het zaaien is heel eevoudig, het is dezelfde actieve stof als een fungicide in de landbouw gebruikt (chinosol). Gewoon voor de doorsnee liefhebber eenvoudiger aan te geraken.
dinsdag 24 februari 2009 - 15:48
Ruudcactus

Ruudcactus

Er staat idd gewoon op de verpakking dat er chinosol inzit en idd dat ik dat heb gebruikt is omdat het makkelijker te verkrijgen is, bij thiram in nl op google kan ik geen kleinverbruik vinden, maar dat betekent dus dat in mijn ogen dat er dus wel mee gewerkt kan worden en dat het voor de doorsneeliefhebber dus wel zou werken op misschien een enkele zaailing die misvormd te wereld zou kunnen komen na, of zie ik het verkeerd?
Gr
Ruud
dinsdag 24 februari 2009 - 16:49
Pieter

Pieter

Ruud, het gaat niet over de effecten op de celdeling van je zaailingen (met wat geluk heb je een freak die je voor veel geld op ebay verkoopt), maar over de effecten op JOU.
dinsdag 24 februari 2009 - 16:51
matteke

Matteke

Superol bij die Bik-Bik is niet echt een optie omdat de verzendkosten (9.90 euro) toch wat te hoog zijn, en dit is enkel voor zo'n 30 tabletten. Ik zal eens zien bij die Köhres
dinsdag 24 februari 2009 - 17:01
Ruudcactus

Ruudcactus

Dat snap ik maar ik eet het niet, net zoals alle giffen die ik gebruik, die eet ik ook niet.
Dus met de effecten zal het wel meevallen dat enkele pilletje.
volgens mij wordt er veel gevaarlijker spul gebruikkt dan 1 pilletje superol opgelost in een liter water, toch?
In de nieuwe superol zit ook chinosol en is bij iedere drogist te verkrijgen, de oude lost alleen veel makkelijker op dacht ik.
Gr
Ruud
dinsdag 24 februari 2009 - 17:04
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Ruud, de nieuwe superol zijn zuigtabletten, waar bv suiker aan is toegevoegd. Daardoor zijn deze, los van eventuele gevaren, niet geschikt om te gebruiken. De oude superol is als poeder verkrijgbaar. De hoge verzendkosten gelden misschien voor zending naar Belgie, ik heb dat in ieder geval niet betaald. Martje
dinsdag 24 februari 2009 - 17:08
jumperke

Jumperke

Matthias, ik denk dat Kôhres dat niet meer verkoopt, het staat alleszins niet meer op zijn site dat hij er verkoopt.

jerko
dinsdag 24 februari 2009 - 17:24
matteke

Matteke

Ik heb hem net gemaild. Ik zal zien wat hij terugmailt.
Weet er iemand anders een fungicide die bij de Aveve te koop is?
dinsdag 24 februari 2009 - 17:30
Ruudcactus

Ruudcactus

dat verklaard waarom ze zo slecht oplossen. ik heb het zelf nooit gebruikt voor m'n keel, overrigens gister 2 potjes besteld
Gr
Ruud
dinsdag 24 februari 2009 - 17:40
Ruudcactus

Ruudcactus

Kl. viool die ik ben! nu gaat me een lichtje op, m'n cactuszaden komen volgens mij redelijk op ondanks de toegevoegde suiker en andere rommel zonder schimmels.

M'n Yuccazaad daarentegen heeft een hele slechte opkomst terwijl dat dacht ik erg makkelijk hoort te gaan, zelfs gewoon in de tuin strooien moet lukken.
Op de Yuccazaden die plat en groot zijn onstonden allerlei schimmels.
Ik heb dat aan van alles en nog wat verweten.
De nieuwe superol heb ik alleen gebruikt als verstuiver dus blijft alles op het zaad liggen ondanks condenswater, bij het cactuszaad wat rond en klein is loopt alles er door het condens af.

Ok buisje weggegooid en opnieuw beginnen met de yuccas, ik heb gelukkig nog wel wat liggen.

En wat de cactuszaailingen betrefd is het misschien dubbelop, de slechte celdeling van Willy en de troep in de nieuwe superol hmmm christaat E horizonthalonius!
E bay here i come!!!
Gr
Ruud
dinsdag 24 februari 2009 - 18:14
tjeef

Tjeef

Is "Dithane M 45" een waardige vervanger van "Superol" als bestrijding van schimmel bij zaailingen?

mvg

JS
dinsdag 24 februari 2009 - 18:58
jumperke

Jumperke

Jozef, heeft U de Dithane al gebruikt bij Uw zaaibeurt van overlaatst?
Ik heb het al gebruikt en het is echt héél goed spul, niets van schimmel meer op te merken bij de Astro's die ik gezaaid heb een 2-3-tal weken geleden, wat anders heel moeilijk was om schimmelvrij te houden!

jerko
dinsdag 24 februari 2009 - 19:06
leeuwtje

Leeuwtje

Dat is toch ook wel goed! Ik ben in ieder geval alweer wat wijzer geworden maar er nog steeds niet uit wat nu slechter is. Eigenlijk is het maar beter om bij al die middeltjes vandaan te blijven maar voor mijn zaadjes doe ik toch veel.
dinsdag 24 februari 2009 - 21:41
Ruudcactus

Ruudcactus

Allemaal troep(ik heb alles eens goed doorgelezen)!
das overigens een ritje over de ringweg van Antwerpen of Amsterdam in de spits ook en dan ben ik ook nog een roker
Evengoed bedankt voor de info Willy!(hoe schud je het toch allemaal iedere x uit je mouw, hoedje af) ik las net dat de nieuwe superol nog maar een zeer kleine dosis chinosol bevat ivm de oude, dank je leeuwtje
Gr
Ruud
dinsdag 24 februari 2009 - 22:34
leeuwtje

Leeuwtje

Nou Thiram heb ik ook nog ergens staat voor de krulziekte in mijn perziken. Ik zal zal dat dan ook maar eens uit mijn kast tevoorschijn halen.

Parodias, wat is je beroep? Ben je chemicus of zo?
woensdag 25 februari 2009 - 00:46
clubbrugge

Clubbrugge

superol bestaat al bijna 40 jaar.

Toen ik begon met cactussen zo'n 35 jaar geleden was dit het middel voor onze zaailingen.
Ik zou het opnieuw gebruiken.
Ze waren verkrijgbaar in tabletten, oplosbaar in water.
Goed spul.
Nicolas
woensdag 25 februari 2009 - 13:04
micraracer

Micraracer

Bij ons kun je superol nog gewoon bij de drogist kopen hoor,'t zijn wel niet meer die rose tabletjes maar nu zijn ze wit maar ze heten nog gewoon superol.

Gr Mart.

woensdag 25 februari 2009 - 14:34
Ruudcactus

Ruudcactus

zoals al gezegd is de dosis chinosol wel 10 x minder
Gr
Ruud
woensdag 25 februari 2009 - 15:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon