menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verzorging AGAVEN..

Ga naar meest recente reactie

walther

Walther

Ik heb een hele duidelijk beschrijving nodig wat te doen in de winterperiode en wat te doen in de zomerperiode met mijn 3 agaves.

Ik heb ze gekocht maar sinds dien, vind ik ze erg moeilijk te verzorgen.
Teveel water is slecht, te weining ook niet goed.
Ik heb echt duidelijke richtlijnen nodig voor:

de AGAVE TITANOTA (groot)

de AGAVE UTAHENSIS (klein)

en de AGAVE NEO MEXICANA. (klein)

Ze staan allemaal vlakbij het licht/ vensterbank,
in schrale potgrond met steentje.

Het gaat mij over het water geven, gedurende het hele jaar.
Dat vind ik moeilijk, ze drogen of uit, groeien slecht of rotten weg van teveel water ;-(

Groeten , Walther
woensdag 11 februari 2009 - 16:07
succulentimon

Succulentimon

van ruwweg 15mei tot 1sept lijkt de verzorging me simpel op voorwaarde dat u over een tuin met een heel zonnig gedeelte beschikt, namelijk: buitenzetten!!!
Gedurende drogere periodes geef je dan zelfs best zelf nog wat water bij, aangezien dat je zegt dat ze nogal in schrale aarde zitten!

Van ruwweg 1okt tot 15maart zou ik ze laten opdrogen ergens binnen in huis, daar waar de temperatuur amper oploopt, dus zeker nie in uwe living!!

maar 't zijn die tussenperiodes eh... hm...

agaves worden trouwens onderschat qua verzorging onder liefhebbers die vaak wat minachtend doen tegenover deze fiere planten,
enfin, zo gemakkelijk vind ik ze persoonlijk toch nie...

één ding al ondervonden, victoria-regina's moeten echt goe droog staan nog voor de temperatuur begint te zakken einde zomer-begin herfst (in combinatie met ons vochtig klimaat) anders gaan die erg snel rotten
woensdag 11 februari 2009 - 16:43
Ruudcactus

Ruudcactus

De onderste 2 vanaf begin oktober ergens koud, zonnig en droog wegzetten kan heel goed buiten zijn, zijn zo ongeveer de 2 hardste Agaves die er zijn
De bovenste heb ik geen ervaring dus koel wegzetten.
Gr.
Ruud
donderdag 12 februari 2009 - 01:41
Pirex

Pirex

één ding al ondervonden, victoria-regina's moeten echt goe droog staan nog voor de temperatuur begint te zakken einde zomer-begin herfst (in combinatie met ons vochtig klimaat) anders gaan die erg snel rotten

Na het ontdooien van de sneeuw (foto van 23-11-2008) toch binnengeduwd in de serre (6°C); tot nu toe nog geen schade gezien.
Paul

C&S substraten, voeding & watergift

maandag 23 februari 2009 - 13:08
gymneofer

Gymneofer

Bezit ongeveer 1000 klein-blijvende agave's, waarvan 120 soorten. Allen worden overwinterd in een onverwarmde serre, in de zomer staan een heel gedeelte buiten, en de rest in de serre, staat op de grond in half schaduw.
Johan...
maandag 29 maart 2010 - 21:58
succulentimon

Succulentimon

Hei Paul (Pirex),

hoe is dat verder met die victoria-regina's?


simon
dinsdag 30 maart 2010 - 11:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon