menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Geen water na verpotten

Ga naar meest recente reactie

jumperke

Jumperke

Waarom dient een cactus de eerste week na het verpotten geen water te krijgen???
Dit is altijd een heuse bedoening als ik water wil geven om de net-verpotte uit de bakken te halen en alles aan de kant te zetten en er dan alles terug in de bakken te zetten.


jerko
woensdag 28 mei 2008 - 16:06
AshaiRey

AshaiRey

Hallo Willy,

Wat voor schimmeldodend middel gebruik je. Ik gebruik bij zaailingen altijd Superol om te ontsmetten.
Of is er een beter middel voor om te ontsmetten.
woensdag 28 mei 2008 - 18:24
jumperke

Jumperke

Omdat je bij het verpotten steeds min of meer de wortels kwetst .. gekken zoals ik halen al de oude grond er af en dat is nogal ingrijpend voor de plant ttz die geraakt onder stress. Als resultaat gaat hij de eerste week/weken niet groeien en heeft hij derhalve ook weinig verweer tegen mogelijk schadelijke organismen die via de wonden ed plant kunnen aanvallen .. Dat gebeurt veel gemakkelijker bij vochtige aarde dan bij droge .. vandaar die "regel" ... let wel ik heb al dikwijls direct gegoten na het verpotten maar dan voeg ik een klein beetje schimmeldodend middel aan het gietwater toe .. vooral voor de zaailingen is dat belangrijk want die kunnen het moeilijk zolang uithouden zonder vocht ... maarzoals de engelstaligen het zeggen YMMV


Ik haal ook altijd de grond eraf zodat ik alleen nog de worteltjes overheb.
Maar heb nog nooit opgemerkt dat die dan even een groeistilstand hebben!

jerko
woensdag 28 mei 2008 - 19:25
AshaiRey

AshaiRey

Weet je misschien waar je dat kan kopen in Nederland.
woensdag 28 mei 2008 - 22:17
chipje

Chipje

Weet je misschien waar je dat kan kopen in Nederland.

Bij de welkoop als Luxan Thiram
donderdag 29 mei 2008 - 10:17
Alain1

Alain1

Waarom dient een cactus de eerste week na het verpotten geen water te krijgen???
Dit is altijd een heuse bedoening als ik water wil geven om de net-verpotte uit de bakken te halen en alles aan de kant te zetten en er dan alles terug in de bakken te zetten.


jerko


Nog even een opmerking maken.
Ik ben volledig akkkoord met wat Willy zegt betreffende het ontdoen van de resterende aarde bij cactussen en het gebruik van een Fungicide. Ik handel ook zoals hem.
Doch één enkele noot : bij verplanten van Ferocactussen is het best dat je de overtollige grond maar deels of niet ontdoe . De reden daarvoor is dat dit gesslacht een eerder bijzonder wortelgestel hebben.

Ze hebben :
1/enkele korte penwortels, waarmee hij zich stabiel kan houden.
2/kronkelende vertakte wortels die op hun beurt vertakken in nog fijnere worteltjes die zich lateraal verspreiden.
Deze fijnere wortltjes breken gemakkelijk af en het is juist die worteltjes die instaan voor de vochtopname. Beschadig je deze dan groeit deze trage groeier nog trager ...
Dus bij Fero's is het best om eigenlijk de vorige potkluit eraan te laten of zo weinig mogelijk te manipuleren ...

Jerko, schrijf dat maar in uw boekje van "PK"!
vrijdag 30 mei 2008 - 07:55
AshaiRey

AshaiRey

CITAAT:
">#666666;'>
Weet je misschien waar je dat kan kopen in Nederland.

Bij de welkoop als Luxan Thiram


Dank je, die heb ik hier gelukkig ook zitten.
vrijdag 30 mei 2008 - 08:43
jumperke

Tekst aangepast

Jumperke

Oeps,ik heb enkele dagen geleden mijn Echinomastus unguispinus verpot en er alle aanrde afgedaan.
Maar kom,het is een weet voor de volgende keer!

jerko
vrijdag 30 mei 2008 - 12:40
Dany

Dany

Oeps,ik heb enkele dagen geleden mijn Echinomastus unguispinus verpot en er alle aanrde afgedaan.
Maar kom,het is een weet voor de volgende keer!

jerko

Jerko is het mogelijk om eens een foto te plaatsen van deze Echinomastus unguispinus en waar heb je die gehaald en is hij geent of staat hij op eigen wortel?
Dank u
zaterdag 31 mei 2008 - 22:57
jumperke

Jumperke

Hij is wortelecht en ik heb hem gehaald op de Grusonia-beurs.
Ik denk dat die van bij Sonja kwam......Ik weet het niet zeker.
Ik plaats vandaag nog een foto.

jerko
zondag 1 juni 2008 - 09:48
jumperke

Jumperke

zo,hier een foto van de cactus in kwestie:
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]

waarom ben je zo geïnteresseerd???

jerko
zondag 1 juni 2008 - 13:13
Dany

Dany

zo,hier een foto van de cactus in kwestie:
waarom ben je zo geïnteresseerd???
jerko

Dat is een plant die je niet veel tegenkomt in verzamelingen en zeker niet op eigen wortel. Ik heb die al een paar keer gezaaid zonder succes te hebben. Als die van Sonja komt zal ik het haar wel eens vragen.
Maar zoals Willy zegt, hij is nog een beetje jong en mijn eerste indruk is ook in de richting van de Coryphantha's, we kunnen er ook volledig naast zitten. In ieder geval bedankt om de foto te willen plaatsen, misschien zijn er andere die er wel een naam kunnen op plakken.
zondag 1 juni 2008 - 18:10
cactelders

Cactelders

Is jong voor determinatie heeft maar de helft randdoornen dus zou de unguispinus "lauii" moeten zijn ( SB 525) of idd een Coryphantha maar aangezien hij van Beeze komt gok ik op de lauii varieteit!
zondag 1 juni 2008 - 19:00
jumperke

Jumperke

Ik zal ze het eens vragen via een mailke of dat ik die bij haar kocht!

jerko
zondag 1 juni 2008 - 20:35
stekeltje

Stekeltje

Is jong voor determinatie heeft maar de helft randdoornen dus zou de unguispinus "lauii" moeten zijn ( SB 525) of idd een Coryphantha maar aangezien hij van Beeze komt gok ik op de lauii varieteit!

Dirk, ik heb die niet zelf gezaaid, was een potje zaailingen dat ik indertijd kocht bij Andrè Houthoofd.
zondag 1 juni 2008 - 21:55
Dany

Dany

CITAAT:
">#666666;'>
Is jong voor determinatie heeft maar de helft randdoornen dus zou de unguispinus "lauii" moeten zijn ( SB 525) of idd een Coryphantha maar aangezien hij van Beeze komt gok ik op de lauii varieteit!

Dirk, ik heb die niet zelf gezaaid, was een potje zaailingen dat ik indertijd kocht bij Andrè Houthoofd.

Dan zal het wel juist zijn, André zal niet missen tussen Echinomastus en Coryphantha
zondag 1 juni 2008 - 22:20
jumperke

Jumperke

We zullen zien hé!
Als ik het zo hoor heb ik een dikke vis aan de haak!

jerko
maandag 2 juni 2008 - 08:16
Dany

Dany

We zullen zien hé!
Als ik het zo hoor heb ik een dikke vis aan de haak!
jerko

ja maar niet gemakkellijk om hem groot te brengen, ik hoop dat hij eens zal bloeien dan zullen we veel meer weten.
Het is zoals Willy zegt de verpakker kan er met zijn klak naar gegooid hebben, het zou de eerste keer niet zijn
maandag 2 juni 2008 - 18:49
jumperke

Jumperke

Ik weet alleszins dat hij niet veel water mag hebben.

jerko
maandag 2 juni 2008 - 19:04
Dany

Dany

Ik zal morgen die van mij eens fotograferen (Echinomastus laui)
maandag 2 juni 2008 - 19:39
Dany

Dany

Nu het onweer over is en het terug wat klaarder is ben ik vlug even naar mijn serre geweest om een foto te maken van mijn Echinomastus laui, ik heb die gezaaid in maart '97 en geent in juni '99 op een kleine Echinopsis.

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 2 juni 2008 - 20:32
cactelders

Cactelders

Prachtige bedoorningen zijn dat !
maandag 2 juni 2008 - 22:34
jumperke

Jumperke

Mijn plant trekt er wel zéér goed op hé!

jerko
dinsdag 3 juni 2008 - 12:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon