menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

SUBSTRATEN

Ga naar meest recente reactie

Alain1

Alain1

1/ Substraten

Substraat Cactussen Alain:
1d Geranium potgrond
1d Gezeefde tuinaarde
1d Leem
1d Lava / bimskies
1d Grind
1d Japanse split
1d Gemalen baksteen

Substraat vetplanten Alain:
Idem als substraat catussen + 2 delen leem extra bij.

Alles gaat door een zeef van 5mm.

Substraat Club Wijnegem:
3d potgrond
1d lavagruis
1d bimskies
1d leem

Klein wortelgestel Club Wijnegem:
3d potgrond
1d lavagruis
2d bimskies
1d leem

Lihops, Conophytum en aanverwanten Club Wijnegem:
3d potgrond
1d lavagruis
2d bimskies
3d leem
1d grind

Volle grond aanplantin Club Wijnegem:
3d potgrond
1d lavagruis
1d bimskies
1d leem
+traagwerkende organische meststof 6+7+8

Bladcactusen Club wijnegem :
6d potgrond
1d lavagruis
1d bimskies
1d leem

Substraat Jerko
-2 delen clubgrond
-2 delen compost
-1 deel leem
-1 deel baksteengruis
-1 deel fijne aquariumkift
-3 delen japanse split
-2 delen bimskies

2/ Beschrijving van grondstoffen.

Materialen van puur minerale of vulkanische aard, natuurlijk voorkomen, allen poreus ttz nemen snel veel water op en houden dat vast.

- Puimsteen (Duits Bimskies) : uitbarstingsgesteente bij vulkanen wordt dikwijls weggeslingerd in de gasstroom. naargelang de aanwezige hoeveelheid gassen en de samenstelling van bijna glasachtig poreus tot heel licht sponsachtig poreus, soms (altijd,) zelfs lichter dan water (drijft!) zuurtegraad is vrijwel steeds zuur.

- Lava (Duits ook Lavalite): meestal uitvloeingsgesteente, naargelang de samenstelling zuur of alkalisch en meer of minder poreus naargelang de ingesloten gassen, kan veel kleurschakeringen vertonen. Kan ook soms schadelijke elementen insluiten zoals zware metalen of zwavelderivaten

- Perliet : opgedolven mineraal dat door verhitting gepoft wordt zoals popcorn. Witte bolletjes van heel krokant tot heel vast en in verschillende korrelgroottes. De vaste vorm wordt soms verward met puimsteenkorrels. De kleinere korrelvormen zijn bijzonder gevaarlijk voor de gezondheid wegens het aanwezige stof dat heel gemakkelijk opwaait en ingeademd wordt. Niet manipuleren zonder stofmasker ! Stoflong ! (zie oa www.perlite.com)

- Vermiculiet : Eveneens gedolven materiaal met als hoofdbestanddeel mica. Deze stof komt voor als plaatjes die in dichte lagen op mekaar liggen. Zeer vuurbestendig (vroeger gebruikt als venstertjes in kachels, nu vervangen door hittebestendige glassoorten). Het materiaal wordt op hoge temperatuur eveneens ge-expandeerd zodat een heel licht schuimachtig materiaal bekomen wordt dat veel water vasthoudt tussen de plaatjes. is mechanisch niet zeer stabiel en heeft de neiging om bij drogen samen te klappen door de druk van de grond. (zie oa http://en.wikipedia.org/wiki/Mica)

Door de mens gemaakt spul:

- Gemalen baksteen : is wat het zegt. Basismateriaal is "baksteenklei" die gebakken werd tot steen. De eigenschappen ivm ionenuitwisselcapaciteit van de kleimineralen blijft deels behouden na het bakken dus het materiaal is zeer geschikt om voedingszouten te binden en weer geleidelijk vrij te geven. Materiaal beschikbaar voor de tuinbouw kan bestaan uit een mengsel van al wat gebakken werd ttz ook dakpannen etc worden verwerkt.

- Argex (Duits oa lecaton) : Korrels uit gesinterde klei. Verhit en dichtgeschroeid op hoge temperatuur. Origineel gebruikt om de structuur en eigenschappen van beton te verbeteren/veranderen. Ontdekt door de hydrocultuur eind jaren 1960 of zoiets. Dan speciaal gemaakt uit zure klei wegens te groot kalkaandeel van de gewone argex. (Voor het beton werd om het even welke geschikte klei genomen, kalk hoeveelheid was niet belangrijk) Nieuwere methoden van fabricage leverden mooie ronde, egaal bruine bolletjes of bollen af (decoratief!) De binnenkant van de korrels lijken op sintels (verbrand!)

- Seramis : wonderlijk product van vrijwel onbekende samenstelling, miraculeuze eigenschappen ivm beworteling van stekken. Veeeel te duur om als gewone grond bijmenging te gebruiken.

(Schrijver onbekend .... misschien Willy V????)

zondag 16 december 2007 - 06:08
Jipken

Jipken

Hallo ,

@ Alain1 ivm de substraten, is de Bimskies gewassen of de vuile versie?
ik kan Bims aankopen maar het is de propere kan ik daar iets mee aanvangen, en het lavagruis is fijn kan dit als drainage gebruikt worden ?

Heb hier wat prijzen zijn deze te duur ?

Argex 2-3mm: 10 euro per zak van 40 liter

Lavagruis: 7.50 euro per zak van 20 kg

Bims: 6 euro per zak van 25 kg

Bedankt voor je reactie,

Mvg,
zaterdag 2 februari 2008 - 10:09
cactelders

Cactelders

Ik kan enkel over de bims oordelen en zeggen dat het zeker niet te duur is wat mij betreft ( betaal zelfde voor 20 kg )
zaterdag 2 februari 2008 - 12:28
Alain1

Alain1

Argex gebruik in niet.
Bims is normale prijs
Lava : bij een steenkappersbedrijf gaan halen, wel zijn het stukken van 1 tot 1.5cm en dat is heel wat goedkoper dan in tuincentra's, of weet ik waar.
Lavagruis gebruik ik ook niet, altijd van die sukken. Kwestie van smaak
zaterdag 2 februari 2008 - 12:47
Dany

Tekst aangepast

Dany

je argex is ook normale prijs, je moet wel tuinbouwversie nemen, geen argex die dient als isolatie in de bouw.
Als bims verkies ik de vuile versie
Je kan ook gemalen baksteen gebruiken, is goedkoper dan argex en volgens mij beter (zie uitleg hierboven)

Gemalen baksteen
Tennisbrick Tahon
Kapelstraat, 86,
2580 Boom
tel:03/8886550
gsm:: 0477/524095
[email protected]

Waar koop je die produkten (bims, lava en argex), ik zie dat je in mijn buurt woont, een nieuw adres is altijd interessant.
zaterdag 2 februari 2008 - 13:06
Ouwepee

Ouwepee

Ja maar, ik zoek ook naar Vermiculiet, granulaatgrootte fijn, en vind in deze forumbijdragen geen enkel bruikbaar adres. Zelf vond ik het bedrijf dat zowel Perliet als Vermiculiet produceert, nabij Doornik. Ik meen dat het in feite een Nederlands bedrijf is, dat in België een productie-unit heeft.
Ondertussen zond ik hen een mailtje maar hoe komt het dat tot heden, nog niemand van jullie een van hun dealers gevonden heeft? Aangezien het weekend is kan het antw op mijn berichtje wel wat duren, dus ondertussen test ik jullie nieuwsgierigheid.
http://www.nestaan.be/nl/view/1/6/33
Ik zal dit berichtje op de verschillende topics ivm Vermiculiet en Perliet zenden, op die manier hoop ook ik wat wijzer te worden en een degelijk adres te vinden, liefst in omgeving Antwerpen.
Dank bij voorbaat voor echt nuttige info.
zaterdag 2 augustus 2008 - 20:49
cactelders

Cactelders

Pee bij ons in de club ( Lophophora ) hebben we die;mail eens naar Dany ( ouwe ) of Dolf ( nieuwe ) de materiaalmeesters !
zaterdag 2 augustus 2008 - 23:44
Ferdinand

Ferdinand

Vermuculiet kan je vinden in het Vlaams zaadhuis in Waarschoot.
Fernand
maandag 11 augustus 2008 - 12:38
clubbrugge

Clubbrugge

Over welke fractie van bims en lava spreken jullie dan?
Waarom geen samenaankoop, dan kan de prijs toch serieus zakken.
Versta wel, samenaankoop, zowel met club en of personen , maar niet voor 5 zakken.
Dan kan het interessant worden.
Nicolas
maandag 11 augustus 2008 - 14:03
Dany

Tekst aangepast

Dany

Over welke fractie van bims en lava spreken jullie dan?
Waarom geen samenaankoop, dan kan de prijs toch serieus zakken.
Versta wel, samenaankoop, zowel met club en of personen , maar niet voor 5 zakken.
Dan kan het interessant worden.
Nicolas

Bims is reeds te samen aangekocht door Grusonia & Lophophora in het verleden en dan spreken we niet van 5 zakken maar van 5 paletten.
De samenwerking ts Grusonia & Lophophora is verre van slecht, er zijn ook wel wat gemeenschappelijke leden.
maandag 11 augustus 2008 - 17:56
gymneofer

Gymneofer

Hallo, ik heb in het begin eens 1 jaar met bims gewerkt, maar dit dus vrij snel aan de haak gehangen. Nu gebruik ik al 34 jaar argex 2 - 4mm. Deze wordt in Lochristi aangekocht, gemiddelde prijs ligd onder de 8 euro.
Je moet er wel opletten, dat dit geen argex is voor de bouw, je moet dus de donkere soort hebben. Die van de bouw hebben veel nadelen, een van de grootste is, dat het aan de planten tussen de aarde een bruine rand achterlaat, wat bijna nooit meer weggaat.
De firma, die de argex levert van Nederland, is enkele jaren geleden over kop gegaan, en zal dus zelf eens moeten informeren of dit is overgenomen.

Mijn samenstelling van grond is ( 34 jaar ) :
2 Kg. gezifte potgrond, gemiddeld 3,50 euro per zak van 50 Liter. door een zift van 5 op 5 mm.
1 Kg. gezifte molshopen, in een zift van 2 op 2mm. dit is het binnenste van de molshoop. Prijs : sterke spieren, en veel zoekwerk.
1 Kg. argex korrels 2 op 4mm. kostprijs rond de 8 euro.
klein handje turf gezift.
Op de bovenrand van de potten wordt aan de hals van de plant ongeveer 2 laagjes argexkorrels gelegd.

Voor de zaailingen, wordt de turf weggelaten.

Om de 2, maximum 3 jaar worden de planten uitgeplant, en deze grond wordt gebruikt voor de vetplanten.

Normaal gezien gebruik ik geen voedsel.
Ik heb nooit echt veel last gehad van beestjes, behalve wolluizen, wat te wijten is aan sparrebomen van de geburen. Vroeger kon ik dit zonder problemen dit de baas met theletox, nu heb ik reeds vele produkten gebruikt, maar heb nog steeds geen goed resultaat.
zondag 3 februari 2013 - 17:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon