menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Graag advies over lithops zaailingen!

Amy1992

Amy1992

Ik heb 23-11 voor de eerste keer een paar honderd lithops zaadjes gezaaid. De grond bestaat uit ongeveer 1/3 potgrond, 1/3 perliet en 1/3 grind met een heel dun laagje gezeefde potgrond aan de oppervlakte. Na 5-7 dagen waren de meeste zaadjes al uitgekomen, maar hierna is er niet veel meer gebeurd, de zaailingen worden niet echt dikker of groter, en er begint een deel horizontaal te liggen met het kleine worteltje boven de grond Nu heb ik bij een deel van de bakjes grind ertussen gelegd. Ik zou heel graag willen weten of de zaailingen voeding (en wat voor soort) nodig hebben, en hoe vaak ze water nodig hebben... Ik heb op advies de potgrond een uur in de oven gedaan (dus misschien komen ze hierdoor voedingstoffen tekort?)

C&S zaaien, verspenen, enten en stekken

donderdag 14 december 2017 - 22:09
Dany

Dany

Over zaaien van cactussen en lithops staat er heel veel info in de topic bovenaan 'Alles over zaaien'.
Als je lithops of cactussen zaait in november - december heb je wel een systeem nodig met een warmtebron en een goeie lichtbron, als je dat niet hebt is het best dat je wacht tot einde maart.
Je moet rekening houden als lithops kiemen dat het precies kleine druppeltjes water zijn en heel teer zijn. Je moet ze zoveel mogelijk licht geven maar geen direct zonlicht, je moet er ook rekening mee houden dat het verschillende jaren duurt tegen dat je een volwassen lithops hebt.
Ik zaai gewoon in zaai en stekgrond in een potje 5,5 doe ik ongeveer 20 zaadjes, dan laat ik de potjes regenwater opzuigen, dan een laagje fijne kiezeltjes erover en dan bespuiten met regenwater waar ik een beetje dithane aan toevoeg tegen de algen en de schimmels.
Als ze dan kiemen laat ik ze zeker een jaar in het potje zonder voeding te geven en ook het potje eens droog laten komen want als het te nat blijft gaan ze rap rotten.
Je moet ze niet in gespannen lucht zaaien, het mag maar moet niet
vrijdag 15 december 2017 - 11:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon