menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Planten die van wortel af zijn.

Ga naar meest recente reactie

Johann0r

Johann0r

Ik heb hier een aantal echinocereussen die van de wortel af zijn. Ik ben al 2 jaar aan het klooien om sommige weer aan de wortel te krijgen. Nu stonden ze in seramis en tot mijn verbazing zijn bij diegenen die vorig jaar worteltjes hadden ontwikkeld nu de wortels nu alweer verdroogt oid? het is weer zon troosteloos klein kluitje wortels dat je er zo aftrekt.

Andere soort stond perongeluk onder raam op seramis en was klets nat geregend, paar dagen later schieten er aan alle kanten nieuwe worteltjes uit, ik denk ik verpot hem na een x aantal weken, na de seramis nat te hebben gehouden om de x aantal dagen en wortelen weer weg.

Heeft iemand een magische formule oid? Van eerst in schaduw en later seramis vochtig houden en in zon zetten oid? of gewoon toch maar lekker overstappen op het 'normale' substraat?

Johannes
dinsdag 4 juni 2013 - 15:44
Pieter

Pieter

Waarschijnlijk zit er nog een schimmel tussen die verdroogde wortelstompjes. Ik zou ze afsnijdenen als stek behandelen.
woensdag 5 juni 2013 - 10:10
Johann0r

Johann0r

Ik ben bang dat de wortelen op 1 of andere manier of te nat staan of verdrogen. Planten beginnen nu weer wortel te schieten.

Wat is jullie techniek?

Eerst in schaduw en benevelen? Of wel vollop in de zon en benevelen? of grond zo nu en dan vochtig maken of houden?

dinsdag 18 juni 2013 - 09:14
Angus

Angus

Ik probeer planten die van de wortel zijn altijd een tijdje uit de volle zon te houden.
Seramis zou je denk ik vochtig moeten houden, maar ik doe dat niet uit praktische overwegingen, en doorgaans lukt het zo ook (dus met maar om de paar weken water).

Je kan ook proberen om een doorsneden plastiek fles over de plant te plaatsen als een koepel/miniserre.
dinsdag 18 juni 2013 - 18:54
snah

Snah

Johan
Ik zet mijn stekken of afgebroken/rotte planten altijd in een bak droog speelzand.
Na een week geef ik een beetje water en dat herhaal ik af en toe(naar behoefte).
ik heb zo al bergen stekjes beworteld maar ook een weingartia van een aantal jaar oud
die van de wortel was.
Nu staat er een parodia penicilata in de bak
Je moet wel het zand verversen als je de planten eenmaal oppot ivm ziektes
dus niet blijven bewortelen in hetzelfde zand.

groet Hans
woensdag 19 juni 2013 - 15:48
Paronoto

Paronoto

D'er zijn al zo'n twaalftal topics aan besteed geweest .... hierin moet ge zeker uw "gerief" vinden via ZOEKEN ....
woensdag 19 juni 2013 - 21:18
Johann0r

Johann0r

Zetten jullie ze ook in de schaduw dan? Ik heb wel vaak dat ik water geef na een tijdje door middel van besproeien maar het idee dat ze dan weer te nat staan. lastig te controleren of ze al wortelen hebben ontwikkeld.
donderdag 4 juli 2013 - 11:13
snah

Snah

Ik zet ze onder de tafel Johan wel licht maar geen directe zon.
Voordeel van zand is dat je ze af en toe even kunt optillen maar meest zie je aan de plant al of er nieuw leven inkomt.

Groet hans
donderdag 4 juli 2013 - 20:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon