menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Akadama

Ga naar meest recente reactie

Wiebe

Wiebe

In mijn zoektocht naar een wat andere samenstelling van mijn zaaigrond kwam ik Akadama, Japanse vulkanische kleigrond, tegen. Iemand hier ervaring mee als bestanddeel van een zaaisubstraat?

Wiebe
woensdag 2 januari 2013 - 20:00
sirius

Sirius

Is zeer populair bij bonsai mensen. geen ervaring maar schijnt duur te zijn.
woensdag 2 januari 2013 - 23:17
clubbrugge

Clubbrugge

Een type edelklei, die naar behoren sporenelementen en stikstof kan deels vastleggen, later bij behoefte van de plant deels weer afgeeft.
Is een duur spul.
Evengoed is een diepe leemklei, met ongeveer dezelfde resultaten, en stukken goedkoper.
Nicolas
donderdag 3 januari 2013 - 07:23
Paronoto

Paronoto

Niks beter dan de kleigrond uit het Payottenland
donderdag 3 januari 2013 - 09:17
clubbrugge

Clubbrugge

Neem het serieus Paul!!
Anders kunnen we hier dagelijks lachen met de zever op alle fronten.
nicolas
donderdag 3 januari 2013 - 15:55
Paronoto

Paronoto

Dat is GENE ZEVER het allom geweten dat die kleigrond zeer aanbevelingswaard is, kijk maar in de ietwat oudere literatuur ....
Ik zou moeten zeggen "WAS" want sedert de zgn maxicultuur van sommige boeren is 't hier en daar redelijk "verpest"...letterlijk dan...Kom maar eens langshier op 't moment dat z'aan 't ploegen en "bemesten" zijn met hun "maxikorrels" etc ......Alleen in de nog zeldzame zgn natuurgebieden (eerder stroken) vindt men nog goed gerief....

Paul
donderdag 3 januari 2013 - 16:19
clubbrugge

Clubbrugge

Paul das wel ZEVER.
Ten eerste spreek ik over hobby en geen maxicultuur, zelfs daar is er een klei die voldoet aan alle normen, maar in maxicultuur nemen ze zelfs geen klei.

Verpesten is volgens jou de kweek, neem nu een liefhebber, wat nemen ze als potgrond?
Iets wat ze denken goed te zijn, mensen zonder ervaring nemen een universele mengeling, voor hen is dit goed.Voor ons te weinig structuur.

En uw aanbreng over kom maar halen als ze aant ploegen zijn is 50 jaar verleden tijd.
Nu MOET alles per registratie gebeuren, zowel de turf als de klei, laat staan komen halen.
Ik ben er zeker van in de bovenste lagen zit het vol met aaltjes, laat staan schimmels.
Potgronden zijn vrij van dit spul, de goede toch, maar wij stellen onze potgrond of substraat zelf samen, dat is de kunst.
Dus let op wat de samenstelling en of onderdelen bevat voor commentaar.
Nicolas
donderdag 3 januari 2013 - 17:41
Wiebe

Wiebe

Bedankt voor jullie reacties. Dat het vrij prijzig is weet ik maar als je het alleen als onderdeel van je zaaigrond (b.v. 1/3 deel) wilt gebruiken, dan heb je niet heel veel nodig om enkele tientallen 5,5 cm potjes te vullen. Naast bonsai kom ik het ook veel tegen als bestandeel van 'aquariumgrond'. Volgens mij is zoals Nicolas al aangeeft een voordeel van dergelijk spul t.o.v. 'lokale klei' de afwezigheid van onkruidzaden en ziektekiemen. Laatste twee jaar wat minder tevreden met mijn zaairesultaten dus tijd voor en nieuwe 'experiment'. Maar niemand hier met gebruikerservaringen voor deze toepassing met akadama?

Wiebe
donderdag 3 januari 2013 - 19:12
sirius

Sirius

ik denk, iedereen is afgeschrikt van de prijs!
donderdag 3 januari 2013 - 20:23
clubbrugge

Clubbrugge

Weinig Wiebe, zoals we al zeiden, tamelijk duur.
Mijn ervaringen, want ik heb er, niets meer of minder met de zaailingen.
Nu eens proberen kan geen kwaad, maar de klei in mijn firma( van mijn baas) is zeker even goed, kost stukken minder, zelfs betere resultaten.
Grtn,
Nicolas
donderdag 3 januari 2013 - 21:10
groenbloemeke

Groenbloemeke

Kost 18 euro voor een zak(je) van 14 liter
(ik heb wa bonsai staan)
vrijdag 4 januari 2013 - 17:46
Botanist

Botanist

Sinds verleden zomer zaai ik ook op fijne bimst (zuiver) en zonder afdekking. Ik val omver van de resultaten.
zaterdag 5 januari 2013 - 14:39
AndreV

AndreV

Het wordt ook veel gebruikt als bodemsubstraat in aquaria voor zoetwatergarnaaltjes en kreeftjes, anderen zweren bij zand en/of grind.
dinsdag 8 januari 2013 - 17:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon