menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zaaibak

Ga naar meest recente reactie

sjeek

Sjeek

Vandaag een nieuwe zaaibak in gebruik genomen benieuwd hoe het dit seizoen zal gaan

C&S zaaien, verspenen, enten en stekken

zondag 21 februari 2010 - 20:16
Pieter

Pieter

Geef eens wat meer details. Ligt daar gewoon turf op de bodem? Wat is het voordeel ervan tegenover zand bv?
maandag 22 februari 2010 - 09:20
jumperke

Jumperke

Welke lamp gebruikt U daarin?

jerko
maandag 22 februari 2010 - 12:25
sjeek

Sjeek

Het is een volglazen bak van 70x40x50 cm met aan de voorzijde twee schuifdeurtjes ,en aan de bovenzijde twee verstelbare luchtroosters
Op de bodem licht een laag zand met een verwarmingskabel er in, hier op staan de zaai potjes per stuk verpakt in een plastik zak i.v.m. met een eventuele onderlinge besmetting van schimmels of vliegen.
Als verlichting gebruik ik een TLbuisje van 18 whatt .

C&S zaaien, verspenen, enten en stekken

maandag 22 februari 2010 - 17:37
Wiebe

Wiebe

tl-buisje van 18 watt lijkt mij erg weinig!

Wiebe
maandag 22 februari 2010 - 18:18
jumperke

Jumperke

Schoon opstelling Sjeek!
Hoe ver hangen die lampen van de zaailingen?

jerko
maandag 22 februari 2010 - 20:24
sjeek

Sjeek

Die wil ik boven op de glasplaat monteren
maandag 22 februari 2010 - 22:54
cactelders

Cactelders

Ik vrees dat het wat weinig licht zal zijn , laat de lamp dieper zakken als het kan , bij mij raakt de lamp bijna de zakjes . Zo heb ik nog geen etoilering vastgesteld !
maandag 22 februari 2010 - 22:58
sjeek

Sjeek

,binnen lijkt mij te vochtig door het condens water
maandag 22 februari 2010 - 23:00
cactelders

Cactelders

Probleem volgens mij , het resultaat zou bleke langgerekte zaailingen kunnen zijn . Ik heb ooit gehoord dat zoiets goed komt maar durf er mijn hand niet voor in het vuur steken hoor .
maandag 22 februari 2010 - 23:10
Wiebe

Wiebe

Zoiets komt m.i. niet goed! Als je je zaailingen al te weinig licht geeft, zal het 'model' van de plant verpest zijn. Als je dat deel in de grond stopt, zie je het misschien niet meer maar de risico's op rot etc. nemen wel toe. Volgens mij is een Gymno-site die in dit forum al eens is voorgesteld, een voorbeeld waar m.i. veel relatief jonge planten zijn die als zaailing te weinig licht hebben gehad.

Mijn zaailingen hebben een groeilamp van 250 W op hun koppie stralen!

Wiebe
maandag 22 februari 2010 - 23:26
cactelders

Cactelders

250------18 Sjeek !!!!
maandag 22 februari 2010 - 23:30
jumperke

Jumperke

Sjeek, als je die lampen boven de glasplaat wil monteren is dat veel te hoog.
Probeer de lamp op een zo dicht mogelijke afstand van de zaailingen te monteren.
Probeer het anders met een lampenkap erover tegen de vochtigheid?

jerko
dinsdag 23 februari 2010 - 12:33
Paronoto

Paronoto

VRAAG : Wat wil je eigenlijk gaan zaaien en waarom heb je dan al dat licht nodig?
dinsdag 23 februari 2010 - 21:55
sjeek

Sjeek

Het is de bedoeling dat de zaaibak in de maand april de bak naar de kas verhuist dus hij staat hooguit twee maanden binnen voor het raam dit doe ik al jaren.
Ik zaai meest al 30/50 soorten cactussen en lithops.
Misvorming zit er beslist niet bij ,wel is het zo dat niet alle soorten even goed op komen, waarschijnlijk zijn er soorten die beter kiemen met een grotere licht opbrengst
dinsdag 23 februari 2010 - 22:10
sjeek

Sjeek

Ik zal jullie raad maar aannemen door meer licht er boven te brengen ,maar waar is een lamp van 250 watt te koop b.v.d
maandag 1 maart 2010 - 22:15
Wiebe

Wiebe

Misvorming zit er beslist niet bij ,wel is het zo dat niet alle soorten even goed op komen, waarschijnlijk zijn er soorten die beter kiemen met een grotere licht opbrengst Een lamp met een hogere lichtopbrengst zal m.i. het opkomstpercentage niet beïnvloeden. Opkomstpercentage wordt o.a. beïnvloedt door temperatuur (sommige soorten kiemen beter bij hogere temperaturen terwijl andere soorten juist niet te hoge temperaturen willen hebben) en de kwaliteit/versheid van het zaad (sommige soorten verliezen snel hun kiemkracht terwijl dat bij andere soorten niet het geval is). Een sterkere lamp zal met name de gedrongen groei van je zaailingen bevorderen.

Een vorodele van Nederland is dat er in veel plaatsen 'growshops' zijn waar je legaal allerlei attributen voor de teelt van Cannabis (nederwiet) kunt kopen; groeilampen zijn daar in meerdere uitvoeringen te koop. Let bij een sterkere lamp wel op de temperatuurontwikkeling in je zaaibak; als de lamp te dicht op een gesloten zaaibak hangt, loopt de tempratuur (te) sterk op.

Wiebe
maandag 1 maart 2010 - 23:15
gymneofer

Gymneofer

Ik zaai al meer dan 20 jaar met 2 zelfgemaakte houten broeibakken : hoogte 15 cm., lengte 1., en breedte 35 cm., verwarmd met 4 X 25 watt lampen en termostaat. Bovenop wordt een glasplaat gelegd, en daarboven een met aluminium overdekte ismoplaat. De pottjes zitten per 2 ( diameter 5,5 ) goed doordrenkt met water verpakt in een doorzichtig plastic zakje en bovenaan vastgemaakt met paperclip. Na ongeveer 5 dagen staan de eersten uit. De temperatuur s'nachts is 10 graden en overdag minstens 25 graden, met een maximum van 35 graden. Blijkbaar aan de zaairesultaten zal ik deze methode nog jaren gebruiken.
zaterdag 27 maart 2010 - 22:47
gymneofer
dinsdag 20 april 2010 - 13:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon