menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ontsmetting mes bij enten

Ga naar meest recente reactie

jumperke

Jumperke

Heeft iemand ervaring met het gebruik van 'ruitenreiniger' ter ontsmetting van het mes bij het enten?
Ik zag dat onlangs op een filmpje. . . Ik wist niet dat zo'n vloeistof een hoge alcocholwaarde bezit of enig ander bestanddeel met ontsmettende waarde.

jerko
maandag 8 februari 2010 - 20:59
Rita1960

Rita1960

dan zou ik toch liever gewone alcohol (jenever o.i.d) gebruiken. In ruitensproeiervloeistof zitten nog andere toevoegingen.
geur-, en kleurstoffen.. jenever is wat dat betreft puur.... alcohol en geen methanol..

vraag ons Willy (parodias) maar eens. Die kan je er veel meer over vertellen.

groetjes,

Rita
maandag 8 februari 2010 - 21:30
Wiebe

Wiebe

gewoon 70% alcohol gebruiken. wordt speciaal voor ontsmettingsdoeleinden bij apotheker/drogist verkocht.

Wiebe
maandag 8 februari 2010 - 23:30
Pieter

Pieter

Ik heb al eens op een fles brandspiritus zien staan dat het kan gebruikt worden om ruiten te reinigen. Dus waarschijnlijk een liefhebber die dat gebruikt om ruiten te reinigen én om zijn entmes te ontsmetten. Er komt een andere liefhebber om raad en vraagt, hoe ontsmet jij je mes? Wel met ruitenreiniger. En die gaat dan maar naar de supermarkt om zo'n 'moderne' ruitenreiniger waar niets van ontsmettende producten inzit...
Soit dat ik wat ik ervan denk zonder het betreffende filmpje gezien te hebben..
dinsdag 9 februari 2010 - 16:56
printemps

Printemps

Ik gebruik van die geurloze D....L om mijn snoeischaar te ontsmetten

Anders stinken men handen
Ontsmettingsalcohol ook BAH

Maar is dit eigenlijk gesschikt ??

mg
dinsdag 9 februari 2010 - 16:59
Rita1960

Rita1960

@An,
bedoel je Dettol? da's ook een goed ontsmettingsmiddel, werd veel in ziekenhuizen gebruikt en dan rook je die aparte geur.
Wist echter niet dat die er ook in een geurloze vorm is.

groetjes,

Rita
dinsdag 9 februari 2010 - 17:49
Pieter

Pieter

Dettol zal zeker zijn werk doen als ontsmetting van een entmes. In het lab microbiologie begruikten we dat ook om oppervlaktes te ontsmetten. In het lab biotechnologie was het gewoon ethanol en dat ging evengoed
dinsdag 9 februari 2010 - 17:56
jumperke

Jumperke

Bedankt gasten!
Het was niet de bedoeling om dit te gebruiken, ik wou enkel jullie mening hierover eens horen.
Dit is het betreffende filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=HA3ZIjHGKZ0&feature=PlayList&p=31E5EA4497C04B70&playnext=1&playnext_from=PL&index=9

Ik gebruik nu brandalcochol en heb ook al eens zonder gezeten en dan Dettol uitgetest met goed resultaat.

jerko
dinsdag 9 februari 2010 - 20:21
Rita1960

Rita1960

Hi Jerko.

filmpje niet gezien.. maar er zijn ook mensen die zweren bij het gebruik van melk om te ontsmetten..

en als je de mening wilt horen mag je in het vervolg wel direct alles op "tafel" gooien..

dan hoef je niet "te vissen" zoals het in mijn vakjargon heet

groetjes,

Rita
dinsdag 9 februari 2010 - 20:55
jumperke

Jumperke

Rita, men gaat idd melk gaan gebruiken om te ontsmetten, meerbepaald magere melk. Dit is eigenlijk eerder om te gaan voorkomen dat virussen zouden overgedragen worden omdat de melkeiwitten de virussen gaan blokkeren. Bij het snoeien gaat men dan geregeld de handen en het snijvlak van de snoeischaar in de melk doppen.

jerko
dinsdag 9 februari 2010 - 21:10
Rita1960

Rita1960

He Jerko,
niet echt consequent hé, het snijden met het mes op het filmpje... meerdere sneden zonder te ontsmetten ( zag alleen maar een gedeelte van een fles met een blauwe vloeistof)
ennuh hoe zijn de "tubercles" gescheiden van de "moederplant"??

ge moet niet alles geloven wat ge ziet....

ga op je eigen gevoel af en die van de echte kenners .... en vergeet heel snel een heleboel van deze rotzooi

groetjes,

Rita
dinsdag 9 februari 2010 - 21:28
maurice2

Maurice2

Batdah

In dat filmpje zijn wel geen Schlumbergera's te zien.
Hetgeen je ziet zijn Opuntia schijven waarop men tepels van een Mammillaria aan het enten is.
woensdag 10 februari 2010 - 10:39
Pieter

Pieter

Maurice, er is een ander filmpje ook, waar men Schlumbergera opuntioides ent.
woensdag 10 februari 2010 - 10:45
maurice2

Maurice2

Pieter

Sorry ,maar ik had alleen de link aangeklik die Jerko hier gepost had.
De overige linken had ik niet aangeklik ,vandaar dat ik die niet gezien heb
woensdag 10 februari 2010 - 13:45
printemps

Printemps

@ Rita

Hier in België kan je het kopen in van die beetje groezelige winkeltjes
Waar veel van de spullen 1 euro kosten
Mist ook die vieze kleur,geurloze dettol is kleurloos

mvg
dinsdag 16 februari 2010 - 10:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon