menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Haworthia vermeerderen door bladstek

Ga naar meest recente reactie

cactelders

Cactelders

Het artikel is goed dus geef ik het integraal : http://www.bcss.org.uk/forum/read.php?1,79245
Met dank aan Marlon !
maandag 31 maart 2008 - 09:47
kaktuskid

Kaktuskid

bedankt Dirk,
Zo leren we nog eens iets van het Engelse forum
Ik heb het nog niet geprobeerd met Hawothia's.
Wel heb ik al enkele keren van een Echeveria purpusorum
de onderste bladeren "afgepeld" voor te stekken.
en toch wel de helft was gelukt.
Maar ik zal in de zomer ook eens ne schoone Haworthia uitzoeken
om een experimentje mee te doen.

grt Eddy
maandag 31 maart 2008 - 21:51
cactelders

Cactelders

Ik heb het op aanraden van Paul een paar dagen geleden ook met E. x hoveyii gedaan ,maar nu hé ,hoelang doen die erover toch zolang niet als de Haworthia in het artikel hoop ik !
maandag 31 maart 2008 - 22:37
TomJ

TomJ

Bij haworthia kan dat op enkele weken al beginnen, maar voor hetzelfde geld duurt het maanden tot zelfs een jaar. Ik heb op deze moment bladstekken liggen van H. truncata "congesta". Ik ben ondertussen al sinds december aan het wachten of er iets komt...

Tom
dinsdag 1 april 2008 - 08:01
Paquita

Paquita

Ik begrijp niet waarom men de wortels er afsnijdt , terwijl het toch evengoed lukt door het blad er
gewoon af te trekken tot aan de voet van het blad . Men hoeft zelfs de plant niet uit de pot te halen
En als men nog 'voorzichtiger' wil tewerk gaan , dan trekt men aan het blad tot ongeveer de helft van het blad is losgekomen en laat het blad dan aan de plant zitten tot een begin van wortelvorming te zien is ; dan trekt men het blad volledig eraf en plant het op . De moederplant blijft zo helemaal ongedeerd .
donderdag 3 april 2008 - 08:35
jef001

Jef001

ik heb al verschillende keren van E. hoveyii bladstekken genomen,

ze wortelen, maar dat is dan ook alles....
donderdag 17 april 2008 - 12:28
Paronoto

Tekst aangepast

Paronoto

ik heb al verschillende keren van E. hoveyii bladstekken genomen,

ze wortelen, maar dat is dan ook alles....

Het succes van bewortelen hangt ook af van het "soort" blad dat men afneemt...een van de onderste wat slap aanvoelende bladeren of eerder iets hogerop ttz een fris uitziend goed vast aanvoelend blad dat men NIET afscheurt maar AFSNIJDT MET EEN VOET dwz een stukje van de stengelbast, met een heel fijn en scherp mes. Enkele uren laten opdrogen, afhankelijk waar ze te drogen ligt, en dan half liggend/half rechtop = ietske schuin op SERAMIS, licht vochtig gehouden, continu zonder te vergeten! Niet vergeten dat over 't agemeen alle hybriden nogal moeilijk vegetatief te vermenigvuldigen zijn en 't is na herhaald uitproberen van verschillende methodes dat het mij al gelukt is.
donderdag 17 april 2008 - 17:35
jef001

Jef001

Ik wou bovenstaande topic nog eens doorlezen op het britse forum, maar blijkbaar is die verdwenen. Iemand die die toevallig gekopieerd heeft en in het bezit is daarvan?

met dank.
dinsdag 28 september 2010 - 17:00
Botanist

Botanist

Voor zover ik weet en zelfs gezien heb doet Cok Grootscholten dat al jaren en het is me ook met succes gelukt.
zaterdag 2 oktober 2010 - 00:35
jef001

Jef001

Spijtig dat er op de topic geen foto's meer staan.
woensdag 20 oktober 2010 - 17:17
loowie
woensdag 20 oktober 2010 - 18:15
Gehenna

Gehenna

Dan weet ik eneens ook dat ik de 'jonkies' er gewoon kan afscheuren zi
maandag 30 mei 2011 - 08:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon