menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

ALLES OVER ZAAIEN

Ga naar meest recente reactie

Wardje

Tekst aangepast

Wardje

Mijn zaaimethode

Sedert vele jaren reeds zaai ik cactussen uit. De methode is eigenlijk ontstaan uit wat ik gehoord en gelezen heb, hier en daar kleine aanpassingen gemaakt, maar eigenlijk hoofdzakelijk 'gepikt' van anderen
Qua potjes of bak : ik gebruik steeds kleine potjes, de ene keer zijn het 5,5cm rond of van die kleine duitse vierkant potjes (ongeveer dezelfde diameter als de 5,5 rond). Voordeel hiervan zie ik vooral bij het verspenen, je kan kiezen welke je wel en welke je niet verspeent. Als je meerdere in een bak zaait kan je al moeilijker die keuze maken. De potjes worden gevuld met een laagje van een grote cm met poreus materiaal, bij mij is dit gebroken argex. De rest van de potjes vul ik met gezeefde grond, zodat de grotere zaken en onverteerde vezels e.d. eruit gaan. Ik heb één jaar zaai- en stekgrond genomen (ik weet niet meer welk) maar ik gebruik weer opnieuw de clubgrond omdat die zaai- en stekgrond na de winter precies beton was (door de turf). De grotere brokken klei worden door de zeef geduwd (het is zo'n zeef met draad van zo'n halve cm vierkant) en gaan mee de potjes in. Ik heb er dit jaar voor de eerste keer heel kleine steentjes ingedaan (van een aquariumwinkel) om de grond luchtig te houden. Als de potjes gevuld zijn met grond tot bovenaan wordt de grond lichtjes aangedrukt en gezet in een oplossing van gekookt regenwater en 1 pil Superol per liter water. Vrij snel kan je zien dat de potjes volzogen als de bovenkant donker kleurt. Dan gaan de zaadjes erin en worden voorzichtig aangedrukt om het contact met de vochtige grond te bevorderen. Daarbovenop strooi ik een fijn laagje van bleke aquariumkiezeltjes. Dit doe ik al vele jaren omdat het ervoor zorgt dat er minder algen en mos en andere groene toestanden verschijnen (dit doet ook de grote duitse kwekerij Uhlig, zelf gezien !). Het laagje moet niet dikker zijn dan ongeveer een laagje van de dikte van de steentjes. Eenmaal de potjes klaar zijn worden ze in gespannen lucht geplaatst in dezelfde oplossing van regenwater met superol. Wel nog even licht besproeien (met dezelfde oplossing ) zodat alles goed vochtig is en met de grond in contact staat. Al naargelang de soorten die je zaait, gaan de zaden kiemen na enkele dagen of weken. Eenmaal de doorntjes verschijnen kan je bij de meeste soorten beginnen met luchten, wat je echter heel geleidelijk moet doen. Eenmaal ze volledig uit de gespannen lucht zijn kan je ze al eens wat droger laten komen (niet overdrijven hé) wat het ontwikkelen van hun wortelgestel ten goede komt. Het tijdstip van zaaien nog. Als je niet verwarmd zaait en je mag niet binnenshuis werken, kan je in de serre zaaien in april/mei. Dit heb ik zo vele jaren met succes gedaan. Binnenshuis kan je natuurlijk al enkele maanden vroeger zaaien. Verspenen doe ik totnogtoe nooit het eerste jaar. Mijn zaailingen blijven droog gedurende de winter in mijn serre die op min.6 a 7 graden wordt verwarmd. Pas in het voorjaar verspeen ik. De grotere zaailingen gaan in 5,5cm ronde potjes, de rest in kleine plastic bakjes, zoals op de foto te zien. Dit is één methode, er zijn er zoveel als er liefhebbers zijn. Laat de anderen hun methode hier uitleggen en elk neemt wat hij/zij denkt hun methode te kunnen worden. Tot slot nog vermelden dat bij mij het meest hybriden, notocactussen en fraileas gezaaid worden.
Succes !
Fotos volgen direct
[afbeelding verwijderd niet-https]
bemerk de gele plakstrip tegen insecten, werkzaam ook tegen de vervelende sciara-vliegjes
[afbeelding verwijderd niet-https]
voorbeeld van plastic verspeenbakje
[afbeelding verwijderd niet-https]
de zaaipotjes voor het verspenen, ze staan te dringen om er uitgehaald te worden
[afbeelding verwijderd niet-https]
klaar om op te potten na 1 keer verspeend te zijn geweest
[afbeelding verwijderd niet-https]
de zaaipotjes
[afbeelding verwijderd niet-https]
zaailingen opgepot in potjes van 5,5 cm doorsnee
zondag 16 december 2007 - 11:52
jumperke

Tekst aangepast

Jumperke

Bij mij gaat het zaaien als volgt:

Mijn zaaisubstraat is samengesteld uit gezeefde compost,gezeefde geraniumgrond,gezeefde clubgrond,split en fijn aquariumgrind.
Dit substraat wordt al lang op voorhand samengesteld en in de veranda gezet, zo heeft het de kans om helemaal droog te komen.
Ik zaai voornamelijk in Duitse vierkante potjes van 5cm, maar het gebeurd dat ik nog ronde 5.5cm potjes gebruik.
Het voordeel van zo'n Duitse vierkante potjes is dat je het potje eventueel in 2 vakken kan delen, zodus kunnen er 2 soorten gezaaid worden.
Ik zorg er altijd voor dat het materiaal proper is ttz, de potjes zijn mooi afgewassen, de naamkaartjes zijn proper, ... ... ... .
Ik vul de potjes met mijn substraat tot aan de rand en de zaden worden verspreid over het ganse oppervlak.
Niet te vergeten wordt ook het naamkaartje erbij gestopt met op de voorkant de naam van de plant, op de achterkant de zaaidatum, de plaats van waar de zaden komen en indien het zaden zijn van een zaadlijst, dan wordt de nummer vanop de lijst er ook bijgenoteerd.
De potjes worden vervolgens in een ZIP-zakje gestopt en met een spuit neem ik 25ml gekookt regenwater met een beetje schimmel-algenwerend middel op en spuit dit leeg op de bodem van het zakje.
Het water wordt binnen de 20seconden door de aarde opgenomen en de aarde is met deze 25ml genoeg verzadigd met water.
De zakjes worden dan afgesloten en niet meer geopend tot het potje met zaailingen eruit moet.
Frailea's,Notocactussen,Rebutia,Lobivia en noem maar op gaan voor 5 maand in het zakje.
De traaggroeiende, zoals Discocactus,Melocactus,Ariocarpus,Obregonia,Strombocactus enzovoort worden pas na een 18-tal maand uit de zakjes gehaald.
Frailea's, Noto's en Rebutia's zou ik nog durven hetzelfde jaar verspenen.
De traaggroeiende zullen ongeveer 2-tal jaar in hun zaaipotje blijven.
Alles gaat 's winters onder kunstlicht op 6-7°C.

[afbeelding verwijderd niet-https]

groetjes jerko
zondag 16 december 2007 - 17:14
Tim

Tekst aangepast

Tim

Hoe ik mijn Lithops zaai...


Mijn substraat bestaat uit de helft gewone zaai -en stekgrond gemengd met de helft rijnzand en kiezeltjes.
Ik heb ook een product tegen bodeminsecten toegevoegd.
Dan heb ik de potjes zich laten volzuigen met water (gekookt regenwater/grondwater), de zaadjes uitgestrooid en licht aangedrukt.

Bij een eerste zaaisel heb ik er onmiddellijk een laagje kiezeltjes overheen gedaan. Ik heb die potjes in zo'n goedkoop propagatortje gezet in gespannen lucht. 4 à 5 dagen later kwamen de meesten al door de steentjes gekropen. Geleidelijk aan heb ik ze wat meer verluchting gegeven en een weekje later heb ik de kap van de propagator volledig verwijderd.

Bij een tweede zaaisel heb ik dezelfde methode toegepast. Alleen heb ik hier pas kiezeltjes gestrooid nadat ze tot ontkieming waren gekomen en ipv een propagator te gebruiken, heb ik hier de potjes bedekt met plastic folie.

Ik heb geen verschil opgemerkt tussen de twee zaaimethodes. Het makkelijkste vind ik de methode waarbij ik de kiezeltjes onmiddellijk na het zaaien heb uitgestrooid.
Na de ontkieming vind ik het nogal een gepruts om de kiezeltjes mooi uit te spreiden tussen de zaailingen.

Al mijn zaailingen staan op een tafeltje voor de vensterbank. Daar krijgen ze gedurende de dag veel licht, maar geen direct zonlicht. De zon schijnt pas in de late namiddag (vooravond) op de zaailingen.

Wat de temperatuur betreft, de kamertemperatuur is overdag rond de 21°C en 's nachts een 16°C

Hier zie je het resultaat. Deze Lithops werden gezaaid eind maart/begin april. Op de foto's zie je het resultaat na 4 maanden.
http://www.ticor.be/lithops
donderdag 20 december 2007 - 22:29
Dany

Dany

Hallo Tim,
Wat vond je de beste manier van zaaien, je eerste zaaisels of je tweede. Je zaairesultaten zijn super goed vind ik.

Voor Marc
Dit is gewoon een perfecte uitleg over zaaien dat je gegeven hebt, als het op die manier niet lukt dan zal het waarschijnlijk nooit lukken, het enige dat kan tegenslaan is dat je slecht of oud zaad krijgt van de leverancier.
vrijdag 21 december 2007 - 21:57
Tim

Tim

Hallo Tim,
Wat vond je de beste manier van zaaien, je eerste zaaisels of je tweede. Je zaairesultaten zijn super goed vind ik.


Hallo Dany,
Ik heb het bijgevoegd in mijn oorspronkelijke post
vrijdag 21 december 2007 - 23:40
Dany

Dany

CITAAT:
">#666666;'>
Hallo Tim,
Wat vond je de beste manier van zaaien, je eerste zaaisels of je tweede. Je zaairesultaten zijn super goed vind ik.


Hallo Dany,
Ik heb het bijgevoegd in mijn oorspronkelijke post

In orde, bedankt
zaterdag 22 december 2007 - 19:26
kendesadeleer

Kendesadeleer

kan er me iemand uitleggen wat gespannen lucht is? als beginner klint dit nogal chineesachtig

groetjes
ken
woensdag 6 februari 2008 - 19:35
cactelders

Tekst aangepast

Cactelders

Dit is als het ware een mini-serretje creeren door het potje al dan niet hermetisch af te sluiten ,daar zijn vele mogelijkheden voor gaande van plastic zipper-zakjes ,weck-bokalen ,mini-serretjes , omgekeerde en doorgesneden-doorzichtige petfles op een bloempot e.v.a.
Het is de bedoeling om een micro klimaat te creeren voor dit ene ( soms meerdere tegelijk ) potje , het heeft a.h. w . zijn eigen atmosfeertje en dit voor langere tijd !
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 6 februari 2008 - 20:11
bisschop

Bisschop

Dirk zit dat stopsel daar nog op?
Lijkt me gemakkelijk omdat het verdampte water niet op de plantjes terechtkomt.
zou ik niet alledagen mijn beenhouwerspotjes moeten openen om de verdampte deksels af te kuisen.
mvg
marleen
vrijdag 4 juli 2008 - 22:30
Tomby

Tomby

waarom moet je alle dagen die damp wegkuisen is eerder de vraag, het is net de bedoeling dat er geen lucht van buitenaf in de koepel terecht komt. als je gewoon wil zien moet je voorzichtig je deksel laten hellen naar 1 kant(ni te veel ook ni he) en een tik geven met je vinger dan zal het een beetje wegvloeien, gebruik dan een zaklamp om extra licht binnen te schijnen, en je kan ook zien wat er gaande is.
zaterdag 5 juli 2008 - 00:00
bisschop

Bisschop

ik doe dat omdat ik schrik heb dat da water terug valt op de planten ze zitten in beenhouwers bakjes zoals alain1 zaait en dan zou beschimmelen of hoef ik de bakjes niet te openen?
zaterdag 5 juli 2008 - 18:07
bisschop

Bisschop

is dat daarmee dat die zaailingen bij mij allemaal kapotgaan omdat ik de potjes teveel opendoen
Komt er dan misschien teveel lucht terug aan en mag dat niet.
Maar er mag dan toch geen vocht op mijn plantjes terechtkomen
Ga mogmaals proberen.
Bedankt willy voor de foto's
zondag 6 juli 2008 - 00:25
Dany

Dany

Inderdaad, je moet je potjes dicht laten.
Waarom zou er geen vocht op je plantjes mogen komen?
zondag 6 juli 2008 - 11:00
jumperke

Jumperke

Idd,de zakjes dichtlaten en indien er zich onaardigheden voordoen in het zakje moet je ingrijpen,maar achteraf terug vernevelen met ontsmettingmiddel in het zakje en terug dichtdoen,maar op zich kan er zich niet erg veel voordoen,als alles bij het zaaien maar ontsmet is!
Ik heb op 19/03/08 Discocactus horstii,Ariocarpus hintonii en Ariocarpus lloydii gezaaid met de Baggy-methode en sindsdien nog geen enkele keer moeten openen!
ze groeien goed in de zakjes,enkel de Disco's zijn traag,maar des te groter de trots wanneer die groot zijn hé!
Ze kiemen wel goed! (bij alle drie de soorten een 85-90% gekiemd!)

jerko
zondag 6 juli 2008 - 14:16
bisschop

Bisschop

ik zal jullie raad opvolgen en afblijven
een ontsmettingsmiddel wat gebruiken jullie hiervoor?
zondag 6 juli 2008 - 16:18
stekeltje

Stekeltje

Waar worden zaden het best bewaard in afwachting van het zaaien?
donderdag 18 december 2008 - 00:19
jumperke

Jumperke

In het boek van Myriam Desender staat: op een koude plaats met wat weinig chinosolpoeder, ik bewaar ze hier in de kelder.

jerko
donderdag 18 december 2008 - 12:38
Alain1

Alain1

Ik bewaar de zaden in het donker en in de serre (koel) en liefst nog in hun bes.
donderdag 18 december 2008 - 14:03
bisschop

Bisschop

Wanneer beginnen jullie met het zaaien.
donderdag 18 december 2008 - 21:37
jumperke

Jumperke

Wanneer beginnen jullie met het zaaien.


Enkele weken geleden heb ik voor de laatste maal gezaaid, deze staan nu wel onder kunstlicht en bijverwarmd.
Nu wacht ik tot half maart, dan begin ik er terug aan.
Mijn zaaisubstraat is alvast samengesteld; gezeefde compost+gezeefde geraniumgrond+gezeefde clubgrond+fijn aquariumgrind+split.
Als je niet kan bijverwarmen en niet kan bijverlichten wacht je best tot rond april hoor.

jerko
vrijdag 19 december 2008 - 09:34
bisschop

Bisschop

ok jumperke ik zal nog wat wachten
vrijdag 19 december 2008 - 15:11
jumperke

Jumperke

ok jumperke ik zal nog wat wachten


Om welke soorten gaat't?

jerko
vrijdag 19 december 2008 - 15:29
bisschop

Bisschop

Ik heb zaad van verschillende soorten. Ik zou dit moeten opzoeken.
Heeft dit veel belang welke soort men zaaid.
mvg
marleen
vrijdag 19 december 2008 - 16:46
jumperke

Jumperke

Neen hoor, het was gewoon even uit nieuwsgierigheid!

jerko
vrijdag 19 december 2008 - 16:57
jumperke

Jumperke

Zo, ik heb me eens beziggehouden met het mooi uittypen van mijn manier van zaaien!

jerko
vrijdag 19 december 2008 - 17:34
bisschop

Bisschop

Ik zal eens kijken welke soorten juist en misschien kunnen wij wat zaad ruilen.
Zijn ook nog een beginnelinksken zoals jij. Dank zij iemand van het forum heb ik geen grote verzameling gekocht gelukkig want ik moet nog veel leren. Ben wel veel ouder dan jullie maar moet nog veel leren.
Geef jij nog water aan de cactussen of zou ik ze nog eens benevelen.
mvg
marleen
zaterdag 20 december 2008 - 10:56
matteke

Matteke

Nu zou ik U cactussen geen water geven. Ze zijn namelijk in winterrust.
Mocht je dit wel doen, dan zal je volgend jaar weinig bloemen hebben.
zaterdag 20 december 2008 - 12:41
linkin711

Linkin711

en als ik het mij goed voorheb ...
als je ze nu water zou geven gaan ze in een spits groeien omdat ze te weinig licht nu krijgen ..(winter)
of ben ik nu helemaal verkeerd???

groetjes
jens
zaterdag 20 december 2008 - 12:53
matteke

Matteke

Inderdaad. Als de planten warmte of licht krijgen dan gaan ze fileren. Dus in de spits groeien.
zaterdag 20 december 2008 - 14:15
bisschop

Bisschop

dank voor het advies
zaterdag 20 december 2008 - 14:53
matteke

Matteke

Wanneer kan ik beginnen met zaaien zonder kunstlicht?
Bodemverwarming heb ik wel, maar met dat licht zit ik nog een beetje in de knoei.
Deze vraag komt er omdat ik op internet/boeken soms lees dat er nu mag gezaaid worden zonder kunstlicht. Maar in andere staat dan weer vanaf mei.
Dus wie helpt mij ?
dinsdag 7 april 2009 - 19:52
Dany

Dany

Normaal kan je zaaien zonder bijkomende verlichting vanaf 11uur daglicht, dat is gewoonlijk rond half maart. Let wel op je mag je zaaipotjes niet in de volle zon zetten. Ik zaai altijd zonder kunstlicht en doe dat altijd ts half maart en april.
Ik zou zeggen vlieg er maar in en veel succes.
Mvg
Dany
dinsdag 7 april 2009 - 20:38
matteke

Matteke

Ok ! Ik voelde het al héél erg kriebelen. Morgen zal ik normaal het eerste deel zaaien !
dinsdag 7 april 2009 - 20:47
Cactus2001

Cactus2001

Ik zaai nog erg simpel dit jaar was eerste keer ik had gewone zaai grond in plastic bak
Ze doen het goed eigenlijk heb je geen speciale grondmengsel nodig
woensdag 28 november 2012 - 18:37
moaske

Moaske

Hallo
Ik zit als beginner deftig in de knoei
Met al die verwijzingen naar Chinosol , ontsmettingsmiddel ,alg en schimmelwerende producten en nog van die zaken . waarom wordt er hier nooit een merk en/of productnaam vermeld ? Of is dat beroepsgeheim ? Of mag dit niet op het forum als zijnde sluikreclame ? Ik heb steeds last van schimmelvorming en groene algen ! Op mijnwintetharde in pot krijg ik enorm veel mos
Moet ik hier gazonkalk toevoegen bij mij grongmengeling?

maandag 3 april 2017 - 20:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon