menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vermeerderen leuchtenbergia principis

Ga naar meest recente reactie

14U

14U

heeft iemand al geprobeerd een Leuchtenbergia principis te vermeerderen door tuberkels te enten? ik heb een plant die aan 1 kant variegated is en zou deze kant graag vermenigvuldigen zonder de plant te onthoofden.


14
vrijdag 30 november 2007 - 22:52
cactelders

Tekst aangepast

Cactelders

Dat blijkt betrekkelijk goed te gaan met een gewone plant een chlorophyl-arme tuberkel echter daar heb ik toch serieuze twijfels over! Proberen met één enkele tuberkel zou ik zeggen!!!

Ik zie nu pas dat het enten is dat je bedoeld ,dacht dat het gewoon bewortelen was!
vrijdag 30 november 2007 - 23:36
Ferdinand

Ferdinand

Met een tuberkel te enten zou dat in theorie wel moeten kunnen lukken. In de praktijk heb ik het nog niet geprobeerd bij luchtenbergia.
Fernand
zaterdag 1 december 2007 - 09:43
jumperke

Jumperke

Ik denk wel dat dit kan lukken.

groetjes jerko
zaterdag 1 december 2007 - 14:10
Alain1

Alain1

Reeds verschillende malen geprobeerd maar ... tevergeefs .... Het zal waarschijnlijk aanmij liggen ...
zaterdag 1 december 2007 - 18:52
cactelders

Cactelders

Gewoon slecht water ginder in Sente!!!
zaterdag 1 december 2007 - 18:57
Botanist

Botanist

Het moet kunnen, maar of daar nieuwgroei (scheut) uitkomt is een andere vraaG. Wel kan ik hier vermelden dat ik in het verleden een tuberkel aan de wortel kreeg en deze al een ferme peenwortel had gevord voor ik hem verloor. Een scheut has ie echter niet gegeven omdat de areool op het uiteinde van de tuberkel beschadigd was.


PS:14 ik had toch graag wat meer info van jou willen vinden in je profiel. 14 zegt mij echt niet waar je woont of hoe je heet !
dinsdag 4 december 2007 - 02:19
14U

14U

spruiten leuchtenbergias uit het areool of uit de axil ?

14
dinsdag 4 december 2007 - 09:44
RobertF

Tekst aangepast

RobertF

Let op! Leuchtenbergia is een ribcactus die geen ribben heeft.
Moest hij een mammillaria-achtige zijn dan zou zijn groeipunt zich bevinden in de oksel (helemaal onderaan de tepel). Dat is hij niet. De groeipunt ligt juist boven het oureool. Daar verschijnt de bloem. Maar deze plant maakt zelden of nooit geen scheuten. Als ze deze zou maken, zou het ook op die punt zijn. Bloemen verschijnen altijd op de jonge tepels. Het is het proberen waard of een piepjonge, kleine tepel geen scheut zou maken.
Robert
dinsdag 4 december 2007 - 17:55
14U

14U

kzal het proberen en een foto posten, als het lukt, dat het maar rap weer voorjaar is,.....


ps , heeft iemand al geprobeerd een Leuchtenbergia te kruisen met een digitostigma ?

dinsdag 4 december 2007 - 19:00
Ferdinand

Ferdinand

Ja, ik heb het dit jaar geprobeerd, maar helaas zonder goed resultaat. Het was ook op het einde van het bloeiseizoen en in niet al te beste weersomstandig heden. Zal het zeker nog proberen. Opgeven van de eerste maal staat niet in mijn dagboek.
Fernand
zaterdag 22 december 2007 - 09:17
Paquita

Tekst aangepast

Paquita

Kruisen met ferocactus gaat in ieder geval goed . Ik heb ook uitzonderlijk al eens een plant gezien
met stekken op de areolen . Maar in plaats van te enten kan je ook bv de kop uit uw plant halen en hem zo verplichten van stekken te vormen . Ik doe dat zo al jaren met succes voor speciale agaven . Het vergt wel wat ervaring , want als het slecht afloopt ben je alles kwijt . Als je meer info daarover
wenst kan ik u dat wel mailen .
vrijdag 28 december 2007 - 18:49
cactelders

Cactelders

AUB de Ferobergia ssp.Ferdinandus di Passendalus:
[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 29 december 2007 - 16:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon