menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Wespen of ...

Ga naar meest recente reactie

patriciame

Patriciame

Rond ons tuinmeubelen zitten er tegenwoordig véél van die insecten , zie foto !
Maar we twijfelen ofdat het wespen zijn !
Weet er iemand raad ?

Alleszins bedankt voor het antwoorden

Patriciame

C&S Identificatie

donderdag 3 mei 2018 - 14:37
minouke

Minouke

Hier ook en ze zijn wel niet zo agressief als die dat we kennen. Ze hebben langere poten dan de gewone en wat ik ervan vind zijn het Franse veldwespen.
donderdag 3 mei 2018 - 14:43
Pouketie01

Pouketie01

Dit doet de papierwesp. Deze wesp heeft zijn naam te danken aan het papier-achtige materiaal waarvan het nest wordt gemaakt. De wespen schrapen houtvezels van bomen (en dus ook tuinmeubelen) en vermengen dat met het speeksel tot een papje. Omdat de wespen de vezels fijnkauwen en in dunne laagjes aanbrengen, lijkt het nest van papier te zijn gemaakt. Tijdelijk oplossingen zijn: bakje met kruidnagel of ammonia neerzetten. Hier houden wespen niet van. Beter is om je houten tuinmeubelen een ‘onderhoudsbeurt’ te geven: Gladschuren en de bijv. in de teakolie zetten, of lakken.
donderdag 3 mei 2018 - 14:51
patriciame

Patriciame

Bedankt Minouke en Pouketie ! Ik ben begonnen met het gemakkelijkste , nl. schaaltjes met ammoniak te plaatsen ! In afwachting dat we de meubelen een onderhoudsbeurt geven
Ik zie ze steeds op de tuinmeubelen zitten en dan naar het dak van het huis vliegen ! Maar ons vallen ze, voor het ogenblik, niet lastig, daarom twijfelde ik ofdat het gewone wespen waren !
donderdag 3 mei 2018 - 15:42
Carib

Tekst aangepast

Carib

Waarom zou je ze van de tuinmeubelen af willen houden? Hier zie ik de wespen al vele jaren onze tuinmeubels 'afknagen' maar dat heeft nog steeds niet geleid tot zichtbare schade.
Ooit op advies van de leverancier de teakhouten stoelen behandeld en daar heb ik altijd spijt van gehad. Gelukkig zijn ze nu 20 jaar later alsnog natuurlijk vergrijsd.
Hier bouwen die wespen ook kleine nestjes onder de dakpannen. Ze vallen niemand lastig Enige probleem was dat de dakdekker iets kwam controleren en daarbij de pannen op moest tillen. Nog nooit iemand zo snel van het dak af zien komen! Ze hebben het klusje uitgesteld tot het najaar toen de wespen vertrokken waren.
donderdag 3 mei 2018 - 16:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon