menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kadootjes

Ga naar meest recente reactie

traumaheli

Traumaheli

hey allemaal.

ik ben recentelijk jarig geweest en mijn hoby is niet onopgemerkt gebleven. Ik heb namelijk een aantal cactussen gehad van de familie. Een aantal waren zijn mooi versierd met hoed, ogen tot neus aan toe. Leuke bedoeld maar erg zonde vind ik zelf...

1 cactusje heb ik kunnen bevrijden, bij de overige krijg ik het niet voor elkaar. Verder heb ik nog een tweetal euphorbia lactea gekregen wat volgens mij geen echte cactussen zijn klopt dat?

Eén van de twee euphorbia lactea - klopt de naam en zijn het inderdaad geen cactussen?
[afbeelding verwijderd niet-https]

De bevrijde cactus - kan iemand mij vertellen wat voor cactus dit is?
Bij het weghalen van de versierseltjes heb ik wel op twee lobben de cactus licht beschadigd. Ik hoop dat hij dit wel overleeft (buitenste velletje los op 2x 0,5cm) want ik vind hem erg leuk om te zien
[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 16 februari 2009 - 22:13
edelweis

Edelweis

ik kan alleen zeggen wat ik weet
euphorbia zijn vetplanten
of dat ook voor euphorbia lactea is denk ik wel
wat je tweede foto betreft
bij mij staat hij met het label
Echinopsis subdenudata

hoop dat je er wat aan hebt

groetjes
Els
maandag 16 februari 2009 - 23:10
Harry54

Harry54

en ze maken zo ingeveer deze bloemen.
Harry

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 16 februari 2009 - 23:27
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

Die eerste is inderdaad een Euphorbia lactea f. cristata gëent op een Euphorbia trigona (voor zover ik het goed kan zien). Jouw Euphorbia lactea f. cristata heeft echter weinig groen, dus is hij redelijk zwak om goed te overleven. Ik heb er zelf ook 2 (zie http://www.thelordofcantecroy.be/CactusCollection.html, waarvan 1 grijze gëent op een Euphorbia trigona en 1 groene gëent op een Euphorbia fascicaulus. De groene variant is dus veel sterker dan de andere...

Het verschil tussen cactussen en Euphorbia's is eenvoudig:

- cactussen komen oorspronkelijk altijd uit Noord- of Zuid-Amerika en hebben een doorschijnend, waterachtig sap (dat meestal drinkbaar is)

- Euphorbia's komen oorspronkelijk altijd uit (Zuid)Afrika en hebben een melkachtig wit sap (zijn dus nooit cactussen en behoren tot de succulenten). Pas op, dit melkachtig sap is giftig en/of irriterend, als het aan je handen komt, was ze dan goed en kom er zeker niet mee aan je ogen... Is er een wondje op een Euphorbia en komt er melkachtig sap uit, doe er een druppeltje water op en het sap zal stollen.

M.a.w. prik in je plant, komt er een waterachtig sap uit, dan is het geen Euphorbia, komt er melkachtig wit sap uit dan is het een Euphorbia
maandag 16 februari 2009 - 23:54
traumaheli

Traumaheli

@Edelweis - bedankt voor de naam, ga er zo eens wat meer over lezen/zoeken!

@Harry - Daar zou ik erg blij van worden, wat een schitterende bloem. Mijn "baby-tje" ( ) is nog maar erg klein, schat zo uit mijn hoofd een cm of 5 a 6. Ik heb er nog niet zo veel verstand van maar ik denk dat dit niet echt hele snelle groeiers zijn. Wat betreft de kleinje wondjes... buitenste velletje is op twee plaatsen los gekomen (niet eraf) met de lijm. Gaat om ong 2x 0,5cm. Kan hem dat kwaad? Ziet er vanaf het begin droog uit. velletje wat ik bedoel is zo dik als je wel eens tussen een ui hebt zitten...

@ LordofCantecroy - euphorbia lactea staat op het etiket. Maar komt zeer waarschijnlijk uit een tuincentrum, dus weet niet of het daar goed gegaan is. Had inderdaad gelezen dat het geen prettig sap is: http://www.poisoncentre.be/article.php?id_article=752
dinsdag 17 februari 2009 - 08:08
Harry54

Harry54

Dat kleintje van u valt wel mee; ze kunnen met die maat al best wel bloeien. Die lijmvlekken zou ik rustig laten zitten; het is nu wat ontsierend, maar met een jaar of wat wel weg.
Overigens voor bloei: 's winters droog en koud en als ze aan de groei zijn lusten ze wel wat.
harry
dinsdag 17 februari 2009 - 08:14
traumaheli

Traumaheli

bedankt voor de info, ga hopen dat het lukt.

Jammer is alleen dat ik op 2 hoog woon, kasje zal niet meevallen (bovendien is de collectie nog klein). De cactussen hebben hun eerste winter bij mij overwintert in de studeerkamer bij temp tussen de 12 en 18 graden. Is de koudste plek in huis waar nog wel wat licht komt. Als de temp buiten wat oploopt (en de verwarming niet meer nodig is) gaan ze op de vensterbank die speciaal voor hen is verschenen, oh wat is mijn vriendin blij met mij haha)
dinsdag 17 februari 2009 - 10:53
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

@ traumaheli:

De naam van ent bovenaan is Euphorbia lactea f. cristata. Je hebt gewone lactea en de lactea f. cristata, de term 'forma cristata' wijst op de erg grilligge, gefronste groeiwijze (cristaatgroei).

Zo zijn er nog een hele reeks andere Euphorbia's met cristaatgroei, ik heb bv. nog een kleine Euphorbia pugniformis. f. cristata op eigen wortel (zie foto beneden). De naam van het tuincentrum is dus juist, maar niet volledig genoeg omdat de f. cristata ontbreekt.

Je kan eens googlen op Euphorbia lactea, dan vind je de oorspronkelijke plant, de cristaatvorm wordt opgewekt door een heel kleine Euphorbia lactea te beschadigen, waarna hij zo grillig begint te groeien.

Bij sommige cristata's merk je soms dat de plant terug zijn oorspronkelijke vorm wil aannemen. Scheuten zijn dan niet meer cristaatvormig maar terug zoals de gewone plant. Je kan dit op deze foto mooi zien, mijn Euphorbia pugniformis. f. cristata met een scheutje dat niet meer gefronst is:

[afbeelding verwijderd niet-https]

De bedoeling is dat je deze scheutjes wegknipt om zoveel mogelijk de cristaatvorm te behouden. Je krijgt dan wel wondjes zoals je hieronder kan zien (maar die groeien er na verloop van tijd we uit):

[afbeelding verwijderd niet-https]

Die lange scheut moet nog gesnoeid worden, het leuke is dat je later kan proberen om die scheut te laten bewortelen en bekom je uiteindelijk de niet-cristaatvorm (Euphorbia pugniformis) als 2de plant.

Maar bij Euphorbia lactea f. cristata heb ik het nog nooit zien gebeuren dat hij terug zijn niet-cristaatvorm wil vormen (maar misschien kan het wel voorkomen, dat weet ik niet)

Wat de stam betreft, dit zijn goedkope en eenvoudige Euphorbia-soorten waar men makkelijk kan op enten (zoals bv. de E. trigona en E. fascicaulis) en worden zo goed als nooit op het etiket vermeld.

Btw, het klopt inderdaad dat ze in de zomer veel water vragen, in ieder geval meer dan een cactus. Men spreekt er bij Euphorbia's soms over om ze in de zomer eerder te behandelen als een kamerplant en niet zozeer als een vetplant of cactus.
dinsdag 17 februari 2009 - 11:14
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

@ parodias:

ik heb dan ook geschreven 'is meestal drinkbaar', ik heb niet geschreven 'altijd', ik heb in ieder geval al verschillende keren cactus gedronken en/of gegeten (maar erg lekker is het inderdaad niet).

Een Euphorbia heeft altijd wit, giftig sap, dat is correct door mij gesteld. Dat er een cactus bestaat waarvan het sap ook wat witachtig is zal allicht wel (maar volgens je voorbeeld dan blijkbaar enkel diep vanbinnen, als je er oppervlakkig in prikt in de ribben komt er wel waterachtig sap uit)

Btw, je onvriendelijk en patronaliserend toontje is weer de moeite!
dinsdag 17 februari 2009 - 11:35
Harry54

Harry54

Fleurig ga ik door je nog een Echinopsisbloem te laten zien.
H,

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 17 februari 2009 - 12:35
Angus

Angus

niet om te vitten maar om andere beginners niet op het verkeerde been te laten staan:
Euphorbia pugniformis i.p.v. pugniforus
dinsdag 17 februari 2009 - 13:18
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

@ Agnus:

Is inderdaad een typfoutje, als je naar de img omschrijving van de foto's zelf kijkt zal je merken dat het daar wel correct is + ook op mijn website http://www.thelordofcantecroy.be/CactusCollection.html. Ik zal het in de post aanpassen.
dinsdag 17 februari 2009 - 13:34
stekeltje

Stekeltje

Btw, het klopt inderdaad dat ze in de zomer veel water vragen, in ieder geval meer dan een cactus. Men spreekt er bij Euphorbia's soms over om ze in de zomer eerder te behandelen als een kamerplant en niet zozeer als een vetplant of cactus.
Als ge die stelling toepast ga je nog veel Euphorbia's moeten kopen.
dinsdag 17 februari 2009 - 13:46
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

Ik bevestig nochtans enkel maar wat Harry54 zegt dacht ik ("als ze aan de groei zijn lusten ze wel wat", of was dat enkel voor de Echinopsis?) + ik heb het zelf ook al ondervonden. Ik geef mijn planten in de zomer enkel water als het substraat droog is en ik merk bij Euphorbia's dat ik die dan sneller terug water moet geven dan bij cactussen of de meeste succulenten.
dinsdag 17 februari 2009 - 14:15
stekeltje

Stekeltje

Dat kan misschien gelden voor een Euphorbia millii of zo, maar zeker niet voor de kleinere soorten zoals: ambovobensis, cap saintemariensis,waringiae, francooisi enz... Mijn ervaring is dat je voor watergift / substraat van Euphorbia geen algemene regel kunt toepassen.
dinsdag 17 februari 2009 - 14:26
Pieter

Pieter

Hangt er gewoon van af over welke Euphorbia's je het hebt. Het is zowat één van de grootste plantengeslachten dacht ik... Er bestaan éénjarige kruidachtigen, stamsucculenten, caudexen, ... Een Euphorbia ingens, E. flanagannii of E. trigona zijn bv. erg gemakkelijke planten, maar er bestaan er heel wat lastiger zijn en waar een druppel water op de verkeerde moment je plant tot slijm doet veranderen. Ik denk dat bv aan sommige caudexjes. Dus Euphorbia's eenvoudiger? Vergeet het maar.

Mvg,

Pieter
dinsdag 17 februari 2009 - 14:30
Harry54

Harry54

Ja, enkel geldig voor Echinopsis.
Euphorbia's is geheel andere koek, die hebben zo hun eigen eigenaardigheden en vooral wisselvalligheden. Durf er dan ook geen algemene adviezen over te geven. De (on-)kruidwolfsmelken uit de tuin doen het hier nog het beste en die zijn ook mooi.
harry
dinsdag 17 februari 2009 - 14:46
Dany

Dany

Het verschil tussen cactussen en Euphorbia's is eenvoudig:

- cactussen komen oorspronkelijk altijd uit Noord- of Zuid-Amerika en hebben een doorschijnend, waterachtig sap (dat meestal drinkbaar is)

- Euphorbia's komen oorspronkelijk altijd uit (Zuid)Afrika en hebben een melkachtig wit sap (zijn dus nooit cactussen en behoren tot de succulenten). Pas op, dit melkachtig sap is giftig en/of irriterend, als het aan je handen komt, was ze dan goed en kom er zeker niet mee aan je ogen... Is er een wondje op een Euphorbia en komt er melkachtig sap uit, doe er een druppeltje water op en het sap zal stollen.

M.a.w. prik in je plant, komt er een waterachtig sap uit, dan is het geen Euphorbia, komt er melkachtig wit sap uit dan is het een Euphorbia

Voor Lordofcantencroyd

Wat je hier zegt kan ik plus minus inkomen. Maar dat staat er nooit bij of een plant uit Amerika of Afrika komt en het is ook niet de bedoeling om de plant te kwetsen hoe kan je dan puur op het visuele af zeggen dat is een Euphorbia of dat is een cactus?
dinsdag 17 februari 2009 - 17:38
Ruudcactus

Ruudcactus

mmmmmm een lophophorasapje.
gr
Ruud
dinsdag 17 februari 2009 - 17:53
cactelders

Cactelders

Euphorbias zijn oorspronkelijk toch in alle werelddelen te vinden !Met uitzondering van Antartica wel te verstaan !
dinsdag 17 februari 2009 - 18:11
traumaheli

Traumaheli

hte was zeer zeker niet de bedoeling om hier een strijd te ontketenen ....

even voor mijn beeld vorming, behoort mijn Euphorbia lactea f. cristata wel of niet tot de familie van de cactussen?

@harry - erg mooie foto wederom. Ik hoop dat ik dit jaar ook mijn/een cactus(sen) kan laten bloeien. Ik heb pas cactussen sinds september 2008. 1 ervan heb ik in bloei gezien, hier zat namelijk een bloem in toen ik hem kocht.

[afbeelding verwijderd niet-https]

ik vrees echr dat een aantal cactussen niet in goede grond staan / een te kleine pot hebben, dus ik ben nog op zoek naar goed advies over het hoe wat en wanneer van overpotten van de cactussen
dinsdag 17 februari 2009 - 18:55
jumperke

Jumperke

Euphorbia behoort NIET tot de familie van de cactussen.
Welk substraat gebruikt U voor Uw cactussen?


jerko
dinsdag 17 februari 2009 - 19:04
traumaheli

Traumaheli

hoi jerko,

zoals gezegd zijn de cactussen nog geen jaar bij mij. Ik moet dus bekennen dat ik geen idee heb. De meeste komen van een tuincentrum hier of daar en ik heb er dire die bij een kweker / verzamelaar nabij noordeloos vandaan komen.

De tuincentrum cactussen staan in een soort potgrond maar dan die wat lichter is van gewicht denk ik. Die van de kweker staan in een combi van grond en fijne steentjes.

Ik las iets over gemalen baksteen etc... weet jij een plek waar duidelijke info staat?
dinsdag 17 februari 2009 - 19:10
cactelders

Cactelders

Cactussen staan zelden in een té kleine pot hoor , het substraat is een ander paar mouwen . Zoveel kwekers je hebt zoveel substraten zal je tegenkomen , één constante ; geen turfachtige toestanden in een cactussubstraat !
dinsdag 17 februari 2009 - 19:11
jumperke

Jumperke

Hier komt U wellicht al heel wat verder mee:
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=10&sid=31&page=1&tid=13170
Mijn substraat staat daar ook tussen.
Let wel, het substraat daar gebruik ik voor merendeel van de planten, voor sommige soorten gaat er wat organisch materiaal (clubgrond,compost) bij, vooral bij de geênte planten!

jerko
dinsdag 17 februari 2009 - 19:14
traumaheli

Traumaheli

zat net inderdsaad de samenstellingen te lezen (en de overige posts over substraat)

ik zie erg veel terugkomen de bestanddelen:
potgrond, lavagruis, bimskies en leem dus ik denk dat ik hier maar eens mee aan de gang ga voor de cactussen van het tuincentrum. Wanneer kan ik het beste verpotten? daar ben ik nog niet echt iets over tegen gekomen...

over potgrond trouwens, zit daar geen turf in wat slecht is zoals ik et gelezen heb?
dinsdag 17 februari 2009 - 19:51
cactelders

Cactelders

Als er inzit is hij volgens mij ongeschikt voor cactussen ; potgrond varieert trouwens van firma tot firma. De meeste clubs bieden hun eigen substraat aan wat je als basis kan gebruiken en bijvoegen wat je wil voor de verschillende succulentsoorten !
dinsdag 17 februari 2009 - 19:55
jumperke

Jumperke

Potgrond, welja, velen zullen wss bedoelen clubgrond of potgrond met weinig turf in.
Vermijd turf zoveel mogelijk!
Compost is ook goed om erin te mengen hoor!

jerko
dinsdag 17 februari 2009 - 19:56
traumaheli

Traumaheli

ok, maar ik zit nog) niet bij een club, dus ik zou bij wijze van spreke gewoon zelf graag naar de winkel willen gaan en zeggen, dit dit en dit moet ik hebben

misschien moet ik als dat te lastig is maar kijken of er een club in de buurt zit en dan eens informeren.

wat zijn de eigenschappen die het substraat moet bezitten?
luchtig, wel of geen vocht vast houden, ect
dinsdag 17 februari 2009 - 20:03
cactelders

Cactelders

Ik spreek steeds , gemakshalve, van substraat omdat die vlag alle ladingen dekt ! Als ik van -grond spreek dan veronderstel ik organisch materiaal en dat is niet altijd het geval daarom ubstraat !!!!Dat kan een mengsel zijn van alles , organisch of net niet , argexbolletjes ,bims, gemalen steen, koeiestront etc........ maar is in de meeste gevallen een mengsel van meerdere stoffen !
dinsdag 17 februari 2009 - 20:04
traumaheli

Traumaheli

ik heb inderdaad al door dat er zeker niet slechts 1 waarheid bestaat. maar voor de beginneling is het erg lastig moet ik bekennen. je wilt toch het beste tenslotte...
dinsdag 17 februari 2009 - 20:06
cactelders

Cactelders

Kruipen , proberen rechtopstaan , leren lopen ...............we kennen het hier allemaal hoor ! Probeer iets te maken of te pakken te krijgen om mee te beginnen daarna zal het substraat meegroeien met U en Uw kunnen !
dinsdag 17 februari 2009 - 20:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon