menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mij onbekend vetkruidje

Ga naar meest recente reactie

succulentimon

Succulentimon

Begin september als stekje in bloei uit turkije meegenomen zonder wortels en al meteen aangepakt en verder vlijtig blijven bloemen.

Groeide daar (Kusadasi en omstreken) bij bosjes dus best wel ordinair maar toch..

Misschien niet supersucculent maar op zijn minst vrij droogtebestendig: men vertelde ons daar dat het al maanden niet meer geregend had (en alles zag er ook wel kurkdroog uit) en ondertussen was dit plantje overal lekker aan 't bloeien..

Ben toch wel nieuwsgierig naar de naam, kent er iemand die hiervan?

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 21 oktober 2008 - 20:12
meuwissenj

Meuwissenj

Hoi Succulentimon

Helaas weet ik ook niet de naam van dit vetplantje.
Ik heb hetzelfde plantje zo'n tien jaar geleden meegenomen uit Italie,
en heb er nog elke zomer prachtige hangplantjes van.
Ik neem er elk jaar stekjes van, en heb er al veel vrienden en familie
een plezier mee gedaan.

Gr Marga
dinsdag 21 oktober 2008 - 22:35
annis

Annis

Vermoedelijk Aptenia cordifolia .
woensdag 22 oktober 2008 - 08:53
succulentimon

Succulentimon

idd, dat moet het zeker zijn!

hartelijk dank!
woensdag 22 oktober 2008 - 22:29
Geeke

Geeke

Hoi Succulentimon,

Wat leuk dit hier tegen te komen!!
Ook ik heb dit plantje jaren geleden meegenomen uit Turkije (toevallig ook uit Kusadasi)...
Heeft steeds prachtig gebloeid, tot afgelopen (strenge) winter...
...Had 'm dit jaar door omstandigheden tijdelijk elders ondergebracht om te overwinteren; daar bleek 't helaas toch te koud te zijn geweest...
Dagelijks loop ik in de tuin te speuren met de hoop dat er misschien toch nog ergens iets opduikt... tot nu toe tevergeefs...
Vorige week ben ik begonnen met het zoeken naar z'n naam, en na heel wat speurwerk uiteindelijk z'n naam gevonden: Aptenia Cordifolia!...Die naam heb ik ingetoetst op deze site, en...Voila...!! ...Wat fijn dit hier te zien!!
Heel veel plezier ermee!!

Groetjes, Gertie
dinsdag 19 mei 2009 - 00:32
succulentimon

Succulentimon

Hoi Gertie,

da's grappig, inderdaad, het groeit daar in Kusadasi met bosjes!

het schaaltje staat intussen al enkele weken buiten en het lijkt te gaan maar nog geen bloemetjes

Jammer dat je toch ietsje ver woont anders gaf ik je meteen een stekje

Ik vrees dat je nog eens op reis moet naar Kusadasi

Groetjes,
Simon
dinsdag 19 mei 2009 - 07:59
Paronoto

Paronoto

Tot welke familie behoort dat?
dinsdag 19 mei 2009 - 22:07
succulentimon

Succulentimon

mesembs

allé ja, de "aizoaceae"!

moe je bitje èn?
dinsdag 19 mei 2009 - 22:20
Paronoto

Paronoto

jooik!
dinsdag 19 mei 2009 - 22:45
Geeke

Geeke

Hoi Simon,

Wacht maar eens af... zodra de zon wat meer gaat schijnen komen die bloemetjes er vanzelf wel...
Het ziet er inderdaad naar uit dat ik toch echt naar Kusadasi terug moet ervoor
, want hier lijkt ie nergens te vinden...
Maar toch... voor het geval dat ...zorg er maar goed voor want dat stekje houd ik toch wel in gedachten...

Groetjes, Gertie
dinsdag 19 mei 2009 - 22:56
stekeltje

Stekeltje

Ik dacht dit plantje vorig jaar bij Cactusflower gezien te hebben.
woensdag 20 mei 2009 - 14:08
dilisen

Dilisen

Begin september als stekje in bloei uit turkije meegenomen zonder wortels en al meteen aangepakt en verder vlijtig blijven bloemen.

Heb je deze in sept.2008 meegebracht ?
Ik zit ieder jaar zo'n 2 maand in Kusadasi,maar ik heb de laatste keer alles (planten & zaad) wat ik verzameld had op mijn uitstapjes gewoon achter gelaten.
Wegens melding van de aankomende toeristen dat er zo'n strenge controle was.En ik weet dat het verboden is om planten mee te brengen.
Heb je nog geen problemen gehad aan de controle ? ik vind dat ze wel strenger geworden zijn van als de nieuwe luchthaven er is op Izmir.
woensdag 20 mei 2009 - 23:11
Geeke

Geeke

Stekeltje, dank je wel voor de reactie. Ga ik eens op zoek...

Groetjes, Gertie
woensdag 20 mei 2009 - 23:32
succulentimon

Succulentimon

Caroline, ik heb gelukkig geen controle gehad maar persoonlijk betwijfel ik of ze daar echt veel controleren en planten zijn nu niet meteen hetgeen waarop ze controleren.

Ik heb toen het een en 't ander meegebracht, een agave salmiana, een agave americana variegata, bovenstaande aptenia cordifolia, ook nog het aldaar alomtegenwoordige carpobrotus edulis, en verder nog qua cactussen een felbedoornde austrocylindropuntia subulata, en nog een cereus soort een trichocereus soort, ik had eerlijk gezegd nog wat meer willen meegrabbelen maar daar was niet echt de gelegenheid meer voor..

Als je daar zelf bent, 'k zou zeggen: ga ervoor!!!
woensdag 20 mei 2009 - 23:55
succulentimon

Succulentimon

was wel nog straf eigenlijk, van die cereus soort stond er dus een mooi vertakt exemplaar ergens in een perkje midden op een druk plein

en daar ben ik dus ergens tegen de middag gewoon een stuk gaan afscheuren ,
der was één oudere turk die het zag gebeuren en wat raar opkeek maar da's ook al, ben snel doorgewandeld toen de scheut losschoot

dat maakt reizen boeiend eh
woensdag 20 mei 2009 - 23:57
dilisen

Dilisen

Van de bevolking ben ik niet bang,het is namelijk mijn tweede thuis.T'is ook de bedoeling om er binnen enkele jaren definitief te gaan wonen,maar zou er toch niet graag in de bak geraken
Heb vorig jaar zoveel mooie stekjes en zaden in de vuilbak gegooid.
Als ik hoor wat je allemaal meegebracht hebt tof hoor,je breng me wel op idee ... ik heb namelijk vrienden die in" Van " wonen,zal eens vragen of ze van daar ook wat opsturen

P.S je weet natuurlijk toevallig niet de naam van pleintje,anders ga ik ook stukje gaan afscheuren

Als je nog eens gaat,geef eens een seintje,wie weet ben ik er wel.Kan je altijd wat toffe adressen geven,en wat goedkope plekjes want de prijzen zijn 2j.terug veel duurder geworden.(zeker voor toeristen).

Je doet me goesting krijgen om te vertrekken ! !
[afbeelding verwijderd niet-https][/img]
donderdag 21 mei 2009 - 00:49
succulentimon

Succulentimon

amai sjiek, zou mij daar ook wel willen vestigen, de natuur, cultuur, het eten, het weer, ... 'k zou alleen nie weten wat voor werk ik daar dan moet/kan doen en denk ook niet dat mijn vrouw zou meewilen

ik heb even een stratenplan van Kusadasi bestudeerd maar kzou niet meer kunnen zeggen waar dat just was, het is ook nie echt een plein maar meer een uit de hand gelopen rotonde met aangebreide perkjes, ik vermoed de rotonde waar de Inönü Boulevard en de 50 Yil Boulevard elkaar kruisen...
Ik kan je wel een sfeerbeeld geven van die locatie met cactus inclusief
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
Het stuk dat er af ging is ongeveer 30centimeter lang maar heeft een half jaar later nog altijd geen wortels gevormd grrrr
(onderaan in beeld dus)
[afbeelding verwijderd niet-https]

Elders meer naar het water waar de cruiseschepen aanmeren waren ook volgende cactussen en euphorbia's aangeplant
[afbeelding verwijderd niet-https]
van de voorste een klein stukje genomen van 15tal centimeter
[afbeelding verwijderd niet-https]
en da's een paar weken geleden wortels beginnen krijgen!

De buit lag gewoon op het terras
[afbeelding verwijderd niet-https]
maar kdenk dat die van het hotel het nooit gezien hebben, het lag ook wat verdekt opgesteld natuurlijk

Zal nog wat meer fotoos posten maar moet hier nu dringend vertrekken!

ps: Van ligt als ik dat goed voorheb toch een heel eindje verder, heel diep in Turkije, in het onrustige Koerdistan niet? Lijkt me vanuit cultureel standpunt boeiender maar denk dat de natuur daar nog schaarser wegens vrij extreem klimaat van strenge wintervorst naar kurkdroge bloedhete zomers

pps: feitelijk, die naam "Dilisen" klinkt wel wat Turks of heeft dat er niets mee te maken?



ahja, je hebt er altijd met een geweten zo groot als een olifant maar zij die zich zouden storen aan het bovenstaande moeten zich goed voor ogen houden dat 100% van alle cactussen en agaves en 99.99% van alle vetplanten die je in Turkije aantreft ooit in het verleden werden aangeplant en dus met Turkije zelf eigenlijk geen enkele band heb en ik dus absoluut geen schade berokken aan de natuur door daar een stekje van te nemen.
Niets leuker trouwens vind ik om een plantje als souvenir mee te nemen van reis, veel leuker dan allerlei prullaria...
donderdag 21 mei 2009 - 10:20
Ruudcactus

Ruudcactus

Het is natuurlijk wel zo dat wanneer iedereen stekken gaat trekken van de aangeplante cereus op het plein er snel weinig over is, ik neem zelf ook planten mee uit spanje maar dan wel van verwilderde planten of ik bel aan bij bij de eigenaar van de tuin met de vraag of ik een stek mag trekken (wat overigens altijd ok is)
Gr
Ruud
donderdag 21 mei 2009 - 11:41
dilisen

Dilisen

Inderdaad Van is koerdisch gebied.Maar even ten info meer dan 70% van de mensen die in de toeristische sektor zitten (Winkeltjes,restaurants) zijn koerdisch.Deze zijn in kusadasi van -+april tot --+okt. en trekken dan terug naar huis of naar Istanbul om daar te werken.Enkel de lokale bevolking en de taxi's zijn Turken.

Goed gezien hoor, Dilisen is inderdaad turkse achternaam.

zaterdag 23 mei 2009 - 13:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon