menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verzorging gevraagd

Ga naar meest recente reactie

Dany

Dany

Twee planten gekocht bij Specks Exotica. Twee planten waar ik geen enkele ervaring mee heb en waar ik op internet betreft de verzorging niet veel van vind in de nederlandse taal. Dus graag wat tips ivm. standplaats, substraat, watergift en overwintering

Piaranthus Barrydalensis
[afbeelding verwijderd niet-https]

Didierea Madagascariensis
[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 10 juni 2007 - 20:13
Paronoto

Tekst aangepast

Paronoto

Mijn ervaring met Piaranthus is deze: 't is een Zuidafrikaantje dwz onze winter is hun zomer enz en dat is belangrijk voor de verzorging. 't Is een beetje wikken en afwegen met ons belgisch weer.. Zoals ik die plant zie in dat TE kleine potje...ik zou ze deruit halen en wat ruimer zetten want ze groeit in de breedte, een GOED DOORLATEND grondmengseltje met weinig humus, wat gezifd rijnzand of puimsteen
GEEN KEIEN.. Geen volle zon in onze zomer en einde augustus eens doornat zetten en dan weer laten opdrogen, nooit met klutsjes gieten. Bloeit bij mij einde sept. begin oct. 's Winters verhuist ze "naar boven" = veel licht en warmer dan beneden.
Ziedet een beetje?

De P.
maandag 11 juni 2007 - 03:05
Dany

Dany

Bedankt Paul. Iemand tips ivm Didierea, Harry, Wiebe misschien
maandag 11 juni 2007 - 04:55
Harry54

Harry54

De Didierea ken ik niet.
Voor de Piaranthus geheel eens met Paul. Deze snel meer ruimte geven. Het mengsel, dat ik gebruik is, denk ik, wat steniger dan dat van Paul. Ze staan bij mij op de onderste planken in de kas; hooguit wat namiddagzon. Daardoor vergeet ik ze wel eens een poosje en dat schijnt ze goed te doen. Harry
maandag 11 juni 2007 - 06:17
Wiebe

Wiebe

Oók ik heb geen ervaring met Didierea. Deze Piaranthus stond bij mij afgelopen week in bloei. Bij mij staan ze gewoon op een tablet in een gedeelte van de kas waarvan ik het dak van Temperzon heb voorzien. Jouw exemplaar ziet er ge"zon"d uit waar m.i. niets mis mee is!

Wiebe
dinsdag 12 juni 2007 - 05:29
AlainFSD

AlainFSD

Ik zal proberen de andere helft te beantwoorden :
Didiera madagascariensis is niet echt een moeilijke jongen als je enkele basisvoorzorgen neemt.
In habtitat worden deze planten hele struiken tot halve bomen.
Zet de plant in een zeer mineraal grondmengsel, vermijd dingen die het water langer dan noodzakelijk vasthouden in het grondmengsel. Als je snelle groei wilt zet je deze beter in een ruime pot vanaf het begin. Ruimschoots watergift toedienen tijdens de zomer tot half september, verminder vanaf dan de watergift en je zult de lancetvormige lange bladeren zien verschrompelen en tenslotte afvallen. De plant volledig droog laten overwinteren en dit is echt belangrijk, laat de minimum temperatuur nooit onder de twaalf graden zakken (15°C is ideaal). Malagash-planten houden geenszins van de kou en mocht je niet bij machte zijn om de serre op die temperatuur te verwarmen, zet de plant dan desnoods op de vensterbank binnenskamer.
Toegegeven dit is een onbescheiden vraag, maar ik kocht tijdens de ELK in 2001 deze plant voor 7.5O DM bij Specks en ik vraag me zo een beetje af hoeveel die inmiddels duurder is geworden ?

mvg,

Alain
dinsdag 12 juni 2007 - 05:55
Paronoto

Paronoto

Specks....Die heeft zijn naam niet gestolen...de meeste van zijn planten zijn dan ook "spekduur" ttz typische duitse prijzen..Jawohl. Aan mij zal hij zeker niks meer verkopen, heb met diene vent al ne keer in de klinch gelegen ivm zijn te dure planten.

De P.

dinsdag 12 juni 2007 - 06:00
AlainFSD

AlainFSD

Specks....Die heeft zijn naam niet gestolen...de meeste van zijn planten zijn dan ook "spekduur" ttz typische duitse prijzen..Jawohl. Aan mij zal hij zeker niks meer verkopen, heb met diene vent al ne keer in de klinch gelegen ivm zijn te dure planten.

De P.



Paul, ge peinst toch niet dat Ernst Specks zijn 'plantenboerderij' in Afrika runt voor onze schoone oogen zekerst ?

Alain
dinsdag 12 juni 2007 - 06:08
Dany

Dany

Iedereen hartelijk bedankt voor de nuttige tips. ik heb daarvoor € 5.00 betaalt zaterdag bij Specks, dezelfde plantjes stonden bij Piltz voor € 6.00
dinsdag 12 juni 2007 - 06:59
Dany

Dany

Ik zal proberen de andere helft te beantwoorden :
Didiera madagascariensis is niet echt een moeilijke jongen als je enkele basisvoorzorgen neemt.
In habtitat worden deze planten hele struiken tot halve bomen.
Zet de plant in een zeer mineraal grondmengsel, vermijd dingen die het water langer dan noodzakelijk vasthouden in het grondmengsel. Als je snelle groei wilt zet je deze beter in een ruime pot vanaf het begin. Ruimschoots watergift toedienen tijdens de zomer tot half september, verminder vanaf dan de watergift en je zult de lancetvormige lange bladeren zien verschrompelen en tenslotte afvallen. De plant volledig droog laten overwinteren en dit is echt belangrijk, laat de minimum temperatuur nooit onder de twaalf graden zakken (15°C is ideaal). Malagash-planten houden geenszins van de kou en mocht je niet bij machte zijn om de serre op die temperatuur te verwarmen, zet de plant dan desnoods op de vensterbank binnenskamer.
Toegegeven dit is een onbescheiden vraag, maar ik kocht tijdens de ELK in 2001 deze plant voor 7.5O DM bij Specks en ik vraag me zo een beetje af hoeveel die inmiddels duurder is geworden ?

mvg,

Alain


Overwinteren op 15°C, mag dat ook meer zijn vb. 22 à 23°C of is dat nadelig voor de plant?
dinsdag 12 juni 2007 - 07:02
AlainFSD

AlainFSD

Als je ze op 'echte' kamertemp wilt overwinteren kom je voor onoverkomenlijke problemen te staan ivm uitdroging van de gehele plant en ben je zowat verplicht om de plant geheel het jaar aan de praat te houden wat gedurende 'onze' winter erg moeilijk is. Mijn exemplaar staat tot op heden nog steeds op winterregime; maw deze planten laten zich niet zomaar op gang trekken, het zijn vrij opportunistische jongens

Alain
dinsdag 12 juni 2007 - 07:18
Dany

Dany

Als je ze op 'echte' kamertemp wilt overwinteren kom je voor onoverkomenlijke problemen te staan ivm uitdroging van de gehele plant en ben je zowat verplicht om de plant geheel het jaar aan de praat te houden wat gedurende 'onze' winter erg moeilijk is. Mijn exemplaar staat tot op heden nog steeds op winterregime; maw deze planten laten zich niet zomaar op gang trekken, het zijn vrij opportunistische jongens

Alain


In orde, ik zal mijn best doen
dinsdag 12 juni 2007 - 16:27
Harry54

Harry54

Mog een ps-je Dany. Niet vergeten even een paar stukjes apart op te potten voor wat reserve-exemplaren. Groet. Harry
woensdag 13 juni 2007 - 01:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon