menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

ID graag

Ga naar meest recente reactie

Lucl

Lucl

Eerste foto is een Mammillaria bombycina

de tweede geen idee
zaterdag 8 juli 2006 - 19:08
Witvis

Witvis

Alvast bedankt luc voor de info.
zaterdag 8 juli 2006 - 19:16
AndreV

AndreV

Ik dacht dat ie leek op een Matucana Polzii.
Nog goed dat ik niets gezegd heb, anders was ik er weer neffe
zaterdag 8 juli 2006 - 20:42
AndreV

Tekst aangepast

AndreV

Wel Willy, ik moet u teleurstellen, Ik heb een matucana polzii staan ZONDER één enkel scheutje; daarentegen heb ik een oroya peruviana-minima en een oroya accolana (ziet er zelfs op 'teerste gezicht hezelfde uit) die alletwee volstaan met aanwassen.Dus als ge eventueel wilt ruilen

Ps: ter staving van mijn bewering:
[afbeelding verwijderd niet-https]
Linksboven:Matucana Polzii
Rechtsbovenroya Peruviana
linksonderroya Acollana
Rechtsonderr.Peruviana-minima
zaterdag 8 juli 2006 - 22:44
Lucl

Lucl

Andra al is het niet juist het kan ons altijd op een spor brengen.
Dus ga je gang maar
zaterdag 8 juli 2006 - 22:44
Witvis

Witvis

Alvast bedankt allen voor de info
zondag 9 juli 2006 - 01:49
Witvis

Witvis

Andre heb ook de indruk dat mijn plant het best lijkt op matucana polzii.Al kom ik deze op het net altijd sterk spuitend tegen.
Graag had ik geweten of deze ook koude gevoelig is;heb nog een andere soort staan en deze gaf bruine vlekken begin winter en wat warmer moeten plaatsen daardoor euvel opgelost.
zondag 9 juli 2006 - 21:18
AndreV

AndreV

Ja witvis moesten we weten waarom sommige cactussen bij de ene verzamelaar spruiten en bij de andere helemaal niet, waren we allemaal wat wijzer, maar wie zal het zeggen.
M.b.t. koudegevoeligheid: de planten groeien in habitat op 2100 tot 2400m, dus die zullen wel een beetje lagere temperatuur kunnen verdragen, maar -4 °C in Peru is totaal iets anders dan in België, met zijn hoge luchtvochtigheid 's winters.
Enige referentie hierover kan je vinden op htpp://digilander.libero.it/cacti/tempA.htm. Maaaaar.......
hetzelfde probleem: Italië is België niet. Dus in hoeverre je dit allemaal kan vertrouwen moet iedereen zo'n beetje voor zichzelf zien uit te vissen. Omstandigheden van de winterrust, toestand in de serre e.d.
Mijn beetje ( met de nadruk nop beetje) ervaring heeft me geleerd dat cutuurplanten die hier opgekweekt en gezaaid zijn, redelijk lage temperaturen kunnen verdragen op voorwaarde dat ze DROOG in winterrust gaan, en dat de omgevingstemperatuur NIET daalt onder de 4/5 °C.
Dit komt bij de meeste planten ook de bloeiwilligheid ten goede.
ALTIJD MET INACHTNAME VAN DE UITZONDERINGEN!!!!!!!!!!!
Succes
zondag 9 juli 2006 - 21:43
Witvis

Witvis

Andre wellicht zal ons vochtig winterklimaat er voor iets tussen zitten,vooral waneer er enkele vriesdagen mekaar opvolgen en moeilijk de serre kan luchten.
De soort die bij mij problemen geeft bij lage temperaturen is submatucana mycrocactus maar wel één
met mooie bloemen.
zondag 9 juli 2006 - 22:05
AndreV

AndreV

Willy, verre van schoppen uit te delen, ben ik eerder blij dat dergelijke discussies aanleiding kunnen geven tot uiteindelijk juiste naamgeving. Als je maar een piepklein verzamelingetje hebt zoals ik, wil je het graag zo exact mogelijk houden. (Verre van de perfectionist te willen uithangen )
Daar de Oroya Peruv.-v.minima een exemplaar is van Kuentz (ik weet het hij kan zich ook vergissen), ben ik eens verder gaan zoeken, en ok bij Lohmueller vind ik zo een exemplaar:
http://www.f-lohmueller.de/cactus/Oroya/Oroya01.htm.
Zodus blijft de discussie open tot de bloemetjes verschijnen, wat gezien de grootte van de plantjes nog wel enkele tijd kan duren
maandag 10 juli 2006 - 09:34
Pieter

Pieter

Luhmüller en Kuentz hebben misschien dezelfde zaadleverancier? Kuentz haal veel zaad bij Köhres en dienen anderen is ook nen Duits...
maandag 10 juli 2006 - 09:44
Dany

Dany

Misschien helpen deze foto's voor meer duidelijkheid, dit plantje heb ik reeds een 10 tal jaar in mijn bezit onder de naam Oroya Acollana, volgens mij een oroya bloem en het spruit heel makkellijk, ik denk dat het sterk gelijkt op dat van Andre maar is dit nu oroya of matucana of iets anders, wie kan er helpen?
Mvg.
Dany
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 12 juli 2006 - 20:28
AndreV

Tekst aangepast

AndreV

Wie weet is wat ik heb als O.accolana geen zaailing van jou Dany, het is namelijk een tombolaplantje dat ik in de loop van dit jaar gewonnen heb op onze maandelijkse vergadering
donderdag 13 juli 2006 - 11:26
Pieter

Tekst aangepast

Pieter

Hmmm met mijn beperkte kennis van Zuid-Amerikanen zou ik toch wel zeggen dat die plant van Dany wel degelijk een Oroya is, zeker als ik naar die bloemen kijk...
donderdag 13 juli 2006 - 11:40
Pieter

Pieter

En waarmee zout ge die dan gekruist zien? Met nen sterk spruitenden Gymno?
donderdag 13 juli 2006 - 14:33
Pieter

Tekst aangepast

Pieter

http://www.cactuspro.com/photos.php?action=afficher&id=1514

Tis nen Karel Knize, zegt al genoeg...

Hier wat meer info:

Field number: KK 578
Collector: Karel Knize
Species: Oroya acollana
Locality: Acolla, Tembladera, Peru 3500m
Date:
Notes: 3800m in 1977 list
donderdag 13 juli 2006 - 15:18
Pieter

Pieter

En ie heeft 300 meter lager nog een andere varieteit gevonden met gele stekels

Maar de naam blijkt wel te kloppen bij alle andere foto's van deze plant die ik vind op het internet. En we weten al wie ze geïntroduceerd heeft ook.
donderdag 13 juli 2006 - 15:22
Dany

Tekst aangepast

Dany

Hallo,
voor Andre, een zaailing van mij zal het niet zijn want ik heb dit nog nooit gezaaid, ik weet niet meer vanwaar het komt maar ik heb het zeker al 10 jaar misschien zelfs 15 jaar.
Inderdaad, veel op internet vind je er niet van en dan heb ik ook altijd mijn bedenkingen. In het boek "Cactussen geheel geïllustreerde encyclopedie van Rod & Ken Preston-Mafham" staat er bij de foto van oroya peruviana andere naam O. acollana maar bij de beschrijving staat dan wel solitaire plant en in andere boeken vind ik er niks van terug ( heb natuurlijk ook niet alle boeken). Het is misschien toch één of andere hybride.
Voor Pieter, wat bedoel je juist met tis nen Karel Knize

Ik heb juist gekeken in de zaadlijst van Mesagarden en daar staat het ook in, misschien bestaat het toch?
Mvg
Dany
donderdag 13 juli 2006 - 19:30
Pieter

Tekst aangepast

Pieter

Karel Knize is nen Tsjech die ergens in Zuid-Amerika zijn thuis gevonden heeft (Bolivië als ik me goed herinner). Al vele jaren geeft die zaad- en plantenlijsten uit van zelf verzameld materiaal. Echter: als ie niet direct vindt weke soort het is geeft ie gewoon zelf een nieuwe naam aan die plant die hij dan 'publiceert' in z'n calatogus zonder beschrijving of iets. Ook zijn veldnummers zijn naart schijnt een redelijke puinhoop. BTW: Cintia knizei is naar hem genoemd omdat hij dit plantje eind de jaren '60 ontdekt heeft.
De plant 'bestaat' in die zin dat onzen Karel ooit eens een plantje onder deze naam in z'n catalogus gezet heeft. Een numen nudum zoals men zegt.
donderdag 13 juli 2006 - 19:42
Dany

Dany

Dat verklaart natuurlijk al heel veel. Dus zou het eigenlijk goed kunnen zijn dat één of andere natuurhybride is.
Dank u
Mvg.
Dany
donderdag 13 juli 2006 - 19:49
stekeltje

Stekeltje

allee ,weeral goed om weten ,ben al ens gaan snuffelen in die zaadlijst.....
vrijdag 14 juli 2006 - 00:36
Pieter

Tekst aangepast

Pieter

Ik zal het hem eens gaan vragen vanwaar hij die soort heeft en wat hij ervan denkt. In elk geval volgens zijn zaadlijst heeft hij zijn materiaal van mesa garden (1997).
vrijdag 14 juli 2006 - 08:25
Dany

Dany

Allemaal bedankt voor de nuttige en interessante uitleg, dus alles dat van KK komt best met een grote korrel zout nemen, maar de vraag blijft natuurlijk is dat nu een oroya dat spruit of iets anders. Misschien dat Pieter meer te weten komt, ik blijf in ieder geval nieuwsgierig naar het resultaat.
Mvg.
Dany
vrijdag 14 juli 2006 - 18:40
Wiebe

Wiebe

Op de volgende site vind je informatie over Karel Knize, de door hem aan planten gegeven nummers en vindplaatsgegevens. Hij heeft tevens planten en zaden in de verkoop: http://www.cactusknize.com/

Vriendelijke groeten,

Wiebe Bosma
vrijdag 14 juli 2006 - 22:55
Pieter

Pieter

Intussen antwoord gehad van Aymeric. Dat plantje was hem dus ook al opgevallen. Ik plak hier dus direct zijn antwoord.

Pour moi cet Oroya acollana est un peu le M. polzii des Oroya )

Il me semble qu'il y a deux n° KK pour cette plante, le plus elevé étant sous le nom "minima".

C'est un taxon qui se reproduit parfaitement par graines. 100% de la descendance est conforme au type. Je dirais que c'est surement une souche d'origine sauvage.

Par ailleurs mes tentatives d'hybridation des Oroya avec des plantes apparentées (Matucana...) n'ont jamais rien donné... et compte tenu des faibles differences des Oroya entre-eux l'hypothése d'une origine hybride me semble peu probable.

Wel heel opvallend dat diene Matucana polzii er weer komt bij kijken, terwijl ik deze plant niet vermeld heb bij m'n oorspronkelijke vraag...

Groetjes,

Pieter
zondag 16 juli 2006 - 11:52
Dany

Dany

Bedankt voor de moeite, ik zal mijn plantje laten staan onder Oroya Acollana, er is precies geen duidelijkheid over, het zal wel niet de enigste cactus zijn waar er discussie over is zekers ?

http://www.opuntiadelsur.de/02englisch/epflanzenseiten/a_kakteen_fo_eng/oroya_peruviana_01_eng.htm
op deze site staat er een O. Peruviana die precies ook spruit (foto 1261) maar wel moeilijk te zien.
Mvg.
Dany
maandag 17 juli 2006 - 19:58
Pieter

Pieter

Ik heb nog wat verder gemaild met Aymeric. Die had enkele jaren terug via Graham Charles foto's gezien van spruitende Matucana polzii in habitat. Dus deze zal al zeker een wilde soort zijn. En hij vernoemde ook Notocactus uebelmannius var. pleiocephalus in dit rijtje sterk spruitende planten in normaal solitaire geslachten... Ook een 'wilde' soort.
dinsdag 18 juli 2006 - 10:06
Pieter

Pieter

Daarin geef ik je volledig gelijk en aangezien ik nog niet ter plekke ben geweest kan ik je niet van antwoord zijn.
dinsdag 18 juli 2006 - 11:36
stekeltje

Stekeltje

als het maar verkoopt, meer moet da niet zijn voor sommigen
dinsdag 18 juli 2006 - 12:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon