menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Groen-gelige plekken help

Ga naar meest recente reactie

Giocare

Giocare

Hallo liefhebbers,

Deze jongen heb ik pas aan de collectie toegevoegd en staat sinds drie weken
(overdekt) buiten.
Sinds deze week zie ik wat lichtgroene (bijna gele) plekken doorkomen.
Mijn vraag is:wat is dit/hoe komt dit.


De cactus is zo`n 150 cm lang en doorsnee is +/- 30 cm


http://home.wanadoo.nl/mailtorobert
vrijdag 1 juni 2007 - 02:55
cactelders

Cactelders

Heb dat ook bij planten van mij gezien en ik meen dat het zo weer wegging!!
vrijdag 1 juni 2007 - 03:17
Giocare

Tekst aangepast

Giocare

Hoi cactelders,

Ik ben wat huiverig met de hoeveelheid water die ik m geef
(heb niet eerder zo`n joekel van een cactus gehad.

Is het geen water-tekort?
vrijdag 1 juni 2007 - 03:20
cactelders

Cactelders

Op 3 weken dat U hem hebt !!! ,al zou U zelfs nog geen water moeten geven hebben als hij voordien goed behandeld was dan zou er niets aan de hand zijn. Denk dan eerder aan een verkeerde " toevoeging" zoals ( lach niet) kattepis !!!! of iets anders dat op zijn maag ligt!!
vrijdag 1 juni 2007 - 03:27
Giocare

Giocare

Idd, zonder water zou deze jongen wel even moeten kunnen.

Ik zou een andere "toevoeging" niet zo snel kunnen verzinnen, misschien moet ik gewoon niet te snel panieken .

Mocht de kleurveranderering ECHT kameleontische vormen aannemen dan kom ik er nog wel even op terug.

Dag cactelders !!
vrijdag 1 juni 2007 - 03:33
Dany

Dany

zet hem anders eens gewoon buiten niet overdekt, misschien staat hij nu met een kant naar de zon die vroeger naar de schaduw stond, of eens verpotten misschien gebrek aan voeding
vrijdag 1 juni 2007 - 03:36
Pieter

Pieter

Ik zat ook direct te denken aan schade door zon bij een plant die geen zon gewend was.
vrijdag 1 juni 2007 - 04:21
Giocare

Giocare

Hello Pieter,

Op zich geen vreemde gedachte (cactus stond bij de vorige eigenaar in een hal met enkel een deels-glazen dak) - maar deze jongen zal toch wel wennen aan het zonnetje? zo intensief schijnt de zon (nog) niet dus het lijkt een optimale gewenningsperiode te zijn.

(Ik weet niet hoe het in België is, maar hier wisselen zon, STORTregen(nu op dit moment) en bewolking elkaar is ras tempo af

Giocare

vrijdag 1 juni 2007 - 04:26
Marco

Marco

Hello Pieter,

Op zich geen vreemde gedachte (cactus stond bij de vorige eigenaar in een hal met enkel een deels-glazen dak) - maar deze jongen zal toch wel wennen aan het zonnetje? zo intensief schijnt de zon (nog) niet dus het lijkt een optimale gewenningsperiode te zijn.

(Ik weet niet hoe het in België is, maar hier wisselen zon, STORTregen(nu op dit moment) en bewolking elkaar is ras tempo af

Giocare



Giocare,

Let op met een plant die uit een ogenschijnlijk lichte en heldere ruimte komt (onze ogen passen zich verbluffend goed aan aan de wisselende lichtomstandigheden) en die zomaar in een veel intensievere lichtomgeving wordt geplaatst. Het verschil in lichtintensiteit kan makkelijk het 50-tig voudige zijn van datgene wat de plant in de hall ontving tegenover buiten, en dan nog niet in de volle zon. Zonnebrand kan dus wel degelijk uw probleem zijn, tracht de plant langzaam aan te laten wennen aan de verhoogde lichtintensiteit door hem de eerste paar weken af te schermen met een gaasdoek (reductie 60 %) en steeds de tijd dat hij in de zon verblijft op te voeren. Nadien beschermgaas wegnemen. Sommige cactussen verbranden al na pakweg 15 minuten wanneer ze uit een donkere ruimte in de volle zon gezet worden.
vrijdag 1 juni 2007 - 04:36
Dany

Dany



(Ik weet niet hoe het in België is, maar hier wisselen zon, STORTregen(nu op dit moment) en bewolking elkaar is ras tempo af

Giocare



Bij ons in Gent (België) was het vandaag een ganse dag volle zon 27 à 28°C , bijna geen wind echt fantastisch terrasjesweer
vrijdag 1 juni 2007 - 04:37
Pieter

Pieter

Wennen zal ie zeker, meestal al na enkele weken. Als ie echt uit zo'n donkere plek komt kan het gewone felle daglicht al voldoende zijn om dat te veroorzaken. Zorg dat het niet uit de hand loopt en dan herstelt hij zich wel terug hoor.
vrijdag 1 juni 2007 - 04:37
Dany

Dany

CITAAT:
">#666666;'>
Ik zat ook direct te denken aan schade door zon bij een plant die geen zon gewend was.


daar sluit ik mij bij aan .. ik zie een soortgelijk fenomeen bij heel grote hitte in mijn serre (verleden jaar) .. na een gasne dag in de gloeiende hitte in de serre krijgen al mijn planten tegen de avond aan een rare vaal gele kleur net alsof de groene chlorophyll cellen kompleet uitgeput zijn door de zoninstraling .. mogelijk een onevenwicht in het metabolisme van de cellen ? afvalstoffen niet afgevoerd ? wie zal het zeggen ?
Tegen 's anderendaags 's morgens is de normale groene kleur er terug ..
In het geval van deze plant zou ik dus ook denken aan "groene" cellen die een plotse en voor hun gewoonte veel te hoge dosis licht te verwerken krijgen ..


Dat hen ik ook soms voor en zeker met Echinocactus Texensis
vrijdag 1 juni 2007 - 04:40
Giocare

Giocare

Duidelijk verhaal, folie ga ik morgen maar eens halen.

Een vraag nog, heb ik eerder gesteld maar niet echt een sluitend antwoord kunnen krijgen:
HOE heet deze cactus

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 1 juni 2007 - 05:21
Giocare

Giocare

Ja ik weet het, heeft idd te weinig licht genoten (valt weinig aan te doen - deze vervorming).
Dat heb ik te danken aan de zorg van de vorige eigenaar. Toch is het een fiere en - ondanks z`n punthoofdje- zeer gezond uitziende plant en wilde `m zeker niet laten staan toen ik `m kreeg aangeboden

Het licht-stappen-plan gaat helemaal goed komen.

Gaaf forum dit trouwens, onwijs bedankt voor alle reacties.


Giocare
vrijdag 1 juni 2007 - 05:40
Pieter

Pieter

Eerlijk gezegd die Trichocereus met het punthooft, ik zou er zijn puntje afsnijden. Hij zal zich dan wel vetakken met gezonde nieuwgroei.
vrijdag 1 juni 2007 - 15:50
bisschop

Bisschop

Pieter daar had ik ook aan gedacht. Maar als beginnelinksken durf ik da niet te zeggen.
zaterdag 2 juni 2007 - 04:49
Ruudcactus

Ruudcactus

Gewoon eraf snijden of zagen een poosje uit de nattigheid houden en als het allemaal goed gaat
heb je met een paar jaar een zuilcactus met 1 of meerdere zijarmen.
Smaken verschillen, maar zo'n punthoofd?
gr.
Ruud
zaterdag 2 juni 2007 - 05:29
Giocare

Giocare

Tja, ..... afsnijden hum....


Ik moet de voorstanders daarvan teleurstellen, het punthoofd gaat er niet af.

Zonde om erin te snijden
zaterdag 2 juni 2007 - 22:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon