menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pfffft.....

Ga naar meest recente reactie

ines

Ines

Pffft ik heb nu een serre en ik kan er nikske mee aanvangen tis 60°....
Ik heb geen sauna besteld hé
dinsdag 4 juli 2006 - 11:39
ines

Ines

Er zitten 2 vensters in die open staan en de deur niet te doen ik kan er niet in blijven volgende week
iemand aanspreken om dakbescherming aan te brengen en ventilatie....
Ik stelde me dat serreke voor vol met mijn plantjes,weet U: "ze staat leeg".

Nog een vraagje: welke is de hoogste temperatuur dat cactussen kunnen verdragen?
Ik ben eigenlijk bang daar iets in te zetten (verbranden?)

Groetjes,ines
dinsdag 4 juli 2006 - 12:24
Angus

Angus

60 graden is nu wel veel mja..
mijn serre heeft ook enkel een deur en 2 raampjes die open kunnen en toch is het in mijn serre niet zo warm, hehe...
dinsdag 4 juli 2006 - 12:35
AndreV

Tekst aangepast

AndreV

Ik heb ook 2 vensters en een brede deur die gans de dag open blijven staan. 1 dakvenster blijft ook 's nachts open, op de andere zit een automaat die ze sluit onder de 23 °C.
Nu in deze warme periode, heb ik er nog een wentelende ventilator ingezet op een eenvoudig tijdsklokje: tussen 10.00 en 18.00 kwaartuurtje aan - kwartuurtje uit. Zo kan ik de temperatuur onder de veertig graden houden. Verder is de middelste helf v/h dak behandeld met Temperzon, dat scheelt ook nog een slok op de borrel
dinsdag 4 juli 2006 - 12:48
Pieter

Pieter

Mijn serre staan heel de tijd ongeschermd in de volle zon en veel warmer dan 45°C is het ook nog niet geweest de laatste jaren. Wel 'schaduwtemperaturen' hé, maar daar spreken we altijd over, toch?
dinsdag 4 juli 2006 - 12:52
stekeltje

Stekeltje

bij mij draaien de blazers die ik in de winter(warme lucht) gebruik, en nu gewoon blazen ,kwestie van luchtcirculatie, in het midden een gewone ventilator ,vensters en deur open meer kan je niet doen
tis hier ook tussen de 40 en 50 graden
voor je plantjes zou ik toch wachten tot het een paar dagen minder zon is anders riskeer je brandvlekken als je ze niet met dezelfde kant naar de zon zet en das de bedoeling niet hè
dinsdag 4 juli 2006 - 12:55
ines

Ines

Bedankt voor de antwoorden.

André temperzon is dat een soort witte kalkverf?

Dus Stekeltje het mag tot 50 graden gaan voor de cactussen en niet meer...?
Grtjs,ines.

dinsdag 4 juli 2006 - 15:27
ines

Ines

Pieter schaduwtemperaturen niet wel volle zon temperaturen bij mij...
dinsdag 4 juli 2006 - 15:29
stekeltje

Stekeltje

het is al gebeurd dat de termometers stuk springen,en het is een muurserre, de termometers hangen niet in de zon, je kan daar niets aandoen
maar cactussen zijn taaie beesten en kunnen wel tegen een stootje
dinsdag 4 juli 2006 - 15:49
Pieter

Pieter

Ik denk dat als ik een thermometer tegen het glas aan de zonnekant hing dat die ook wel minimum 60°C zou aangeven. Temperaturen moet je steeds in de shaduw meten. En er staan verschillende cactussen zo vlak tegen het glas: Turbinicarpus, Epithelantha, Ariocarpus, Tephrocactus en verwanten, Copiapoa, ...
Ik denk van deze planten dat Copiapoa misschien het minst tegen die hitte kunnen. Straling geen probleem, maar die hitte is wel wat erger voor hen heb ik de indruk. Maar schade heb ik nog niet gehad. Ook al stenen potten gehad die ik geen 5 seconden in m'n hand kon houden van de hitte, die planten die erin stonden weerstaan dat beter dan wijzelf me dunkt.
dinsdag 4 juli 2006 - 15:55
ines

Ines

Allé zou ik dan toch durven er iets in te zetten of beter toch wachten zoals Stekeltje schreef?
Een paar vetplanten misschien of een vrouwentong om te beginnen of een paar aloe's,
hm ik durf nie goe...
dinsdag 4 juli 2006 - 16:45
AndreV

AndreV

Idd Ines Temperzon is een soort kalkverf die je gewoon wat verdund met een rolletje kan aanbrengen aan de buitenkant v/h glas. Als het dan regent wordt dit gewoon weer doorzichtig, en daarna droogt het weer wit uit, en schermt weer af van de felste zon.
dinsdag 4 juli 2006 - 17:36
ines

Ines

Ha Andre ik zou dit kunnen doen de eerste dagen maar het is nogal hoog om daarop te klimmen en
gevaarlijk ook,ik zal zien...en horen wat de huisgenoot zegt,alvast bedankt voor de info.
dinsdag 4 juli 2006 - 17:42
Lucl

Lucl

Als je planten de volle zon en temperaturen van de serre niet gewoon zijn zou ik zeker wachten tot het wat minder warm is.
dinsdag 4 juli 2006 - 17:55
stekeltje

Stekeltje

Allé zou ik dan toch durven er iets in te zetten of beter toch wachten zoals Stekeltje schreef?
Een paar vetplanten misschien of een vrouwentong om te beginnen of een paar aloe's,
hm ik durf nie goe...

ik zou enkele dagen wachten,uwe vrouwentong gaat ook beginnen geel worden
dinsdag 4 juli 2006 - 18:00
Angus

Angus

ik denk dat Sanseveria's en Aloës sneller zullen rood worden/verbranden dan cactussen dus zou ik deze er zeker nog niet inzetten hé
dinsdag 4 juli 2006 - 19:04
Pieter

Pieter

Maar is er daar geen constante wind daar in die kustwoestijnen? Ik spreek hier wel in vergelijking met die andere soorten die ik opnoemde hé, niet ivm alle cactussen.
woensdag 5 juli 2006 - 08:49
AndreV

AndreV

Ik heb met interesse de discussie over hitte en zonnestraling e.d. gevolgt.
Nu ben ik toch deze morgen tot de vaststelling gekomen dat mijn 3 copiapoa aanwinsten (Deherdt & Cactuflower) verblekingen vertonen langs de zonnekant. De C.Hypogea voelt zelfs enigzins sponzig aan . Ik heb ze direct van onder het dakglas gehaald en een schaduwrijker plek gegeven, en hoop nu maar het beste.
woensdag 5 juli 2006 - 10:45
stekeltje

Stekeltje

het is altijd het beste om bij de aanschaf van ''nieuwe'' planten om hen eerst wat in de schaduw te zetten tot ze het gewoon zijn,zelfs bij het verplanten van de verzameling moet je oppassen dat de planten altijd met dezelfde kant naar de zon staan anders heb je gegarandeerd brandvlekken
woensdag 5 juli 2006 - 11:02
cactelders

Cactelders

Ik heb ook wat brandplekken op planten die buiten gestaan hebben eigen schuld ,wist nogtans beter. Ook heb ik de indruk dat de temperatuur op zich minder rol speelt wel de rechtstreekse straling alhoewel ik me dan afvraag hoe dd.Parodias die beestjes het in Chili zelf dan uithouden , alhoewel de omstandigheden ook totaal anders zijn.
woensdag 5 juli 2006 - 12:17
Pieter

Pieter

Ik had ook onlangs iets gelezen van mensen die vorig jaar in Chili waren. Er waren erorme verschillen tussen de bodemtemperatuur (die verschrikkelijk heet was) en de temperatuur enkele centimeters daarboven (in de twintig graden). Exacte waarden herinner ik me ook niet meer.
woensdag 5 juli 2006 - 12:32
Bowie

Bowie

Ik ben ook al verschillende keren naar Zuid-Amerika gereisd, en het klopt hoor dat het overdag verschrikkelijk heet kan zijn en 's nachts toch het vriespunt of minder bereikt.

Je hebt daar ook heel verschillende plantengroei, gaande van broeierige jungle tot de hoogvlakte waar bijna niks meer groeit.
woensdag 5 juli 2006 - 12:39
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Tja dat is van de midden jaren '90, toen was ik nog niet geïnteresseerd in cactussen - ging meer op reis om die verschillende culturen ginder te leren kennen.

Ben momenteel bezig met een reis te regelen naar de Falklands in 2007, als dat niet zou doorgaan zal het waarschijnlijk wel Chili of Argentinië worden.

Dat zal ik nog wel eens laten weten als 't zover is.

Ik heb een hele interessante website over cactusreizen gevonden, ik denk dat ik 's wat info ga opvragen. http://www.cactusexpeditions.com.ar/
woensdag 5 juli 2006 - 14:10
Bowie

Bowie

Dan zou ik eigenlijk een reis via jou moeten boeken!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
woensdag 5 juli 2006 - 20:55
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

OK .. .. en geloof het of niet maar ik "ken" Guillermo Rivera .. de organisator .. LOL ! maar enkel via email .. Hij moest weten welke Parodias hij op z'n reiswegen ging tegenkomen


Welke parodias? de cactussen of die met die schuilnamen?


Je hebt er zelf dus nog geen reis met meegedaan?
woensdag 5 juli 2006 - 23:16
Angus

Tekst aangepast

Angus

bwah .. je kan altijd mijn naam voorzichtig laten vallen als je ooit een beslissing moest nemen .. baat het niet dan schaadt het ook niet


dat had je ook gezegd hé Willly
donderdag 6 juli 2006 - 09:15
Bowie

Bowie

Tja zal al zitten slapen hebben zeker
donderdag 6 juli 2006 - 09:34
AndreV

AndreV

Kunnen we om dat te vermijden niet beter de topic hernemen als nieuw (en dit ook vermelden in de tweede lijn van de topic titel)? Zo vermijden we dat we twee keer of meer moeten terugklikken om terug naar het forumoverzicht te gaan niet?
donderdag 6 juli 2006 - 11:57
Pieter

Pieter

Met één enkele klik ben je toch terug op het forumoverzicht? Gewoon hierboven op de gewenste lijn op de boomstructuur klikken et voilà. Om een discussie te blijven volgens is de huidige manier van werken denk ik nog steeds de beste.
Maar misschien wel om op de hoofdpagina een tweede pagina in te lassen na bv 30 of 40 berichten want ik vind het huidige formaat wat lang worden.
donderdag 6 juli 2006 - 12:41
AndreV

AndreV

Pieter,
Als je op blz van een topic bent, en je klikt op "cactus en vetplant" dan beland je op pagina 1, en daarna pas terug op het overzicht hoor.
Ofwel is er bij mij een of ander niet goed ingestelt, al zou ik bij god nie weten wat
donderdag 6 juli 2006 - 12:56
Pieter

Pieter

Hmmm net nog eens de test gedaan vanaf hier (dus pagina 2) en ik kom direct op het overzicht uit... en voor zover ik kan zien is het een absolute link.
donderdag 6 juli 2006 - 13:01
Angus

Angus

ik kom dan ook onmiddelijk op het overzicht uit hoor
donderdag 6 juli 2006 - 13:54
AndreV

AndreV

Ik nu ook, begrijp er de ballen van
donderdag 6 juli 2006 - 13:56
Angus

Tekst aangepast

Angus

tjah, tis om u af te vrage waar ge et meeste last mee hebt èh....





vrouwe of pc's


donderdag 6 juli 2006 - 20:40
ines

Ines

Hallo ik ben hier weer met mijn vraag:
Tot welke maximum temperatuur overdag moet ik wachten om mijn cactussen en vetplanten in de kas te plaatsen?
Groetjes,ines
vrijdag 7 juli 2006 - 00:56
Lucl

Lucl

Ik denk dat ze er nu wel inmogen ines , bij hevige zon mischien een schaduwnet gebruiken in het begin
vrijdag 7 juli 2006 - 07:10
ines

Ines

Ha Luc bedankt ik begin gelijk met de verhuis!

Ik denk dat het nodig is want er zijn cactusjes die een uitrekking naar het licht vertonen en dat
is niet zo mooi vind ik.
Allé vlug aan het werk....grtjs,ines
vrijdag 7 juli 2006 - 13:46
ines

Ines

Hoho een beetje geduld de kas moet onderaan nog dicht met silicone want ze blijft niet proper anders.
Ik moet nog iets aanbrengen op de glazen deur want ben vandaag gebotst ik dacht dat ze open stond....
nee dus, aan een dode vogel kon ik ook gezien hebben dat ik de verkeerde ingang nam
Ik ga morgen op zoek naar hulpstukken om ook de wanden vol te zetten want met de vloer alleen
ben ik niet veel,ik wil daar ook af en toe een cactussen-vetplanten en andere bloemen koffiekransje
houden dus...
vrijdag 7 juli 2006 - 23:35
ines

Ines

p.s. eerst mijn buil op mijn hoofd nog verzorgen....
vrijdag 7 juli 2006 - 23:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon