menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Opuntia vruchten

Ga naar meest recente reactie

Angus

Tekst aangepast

Angus

moeten dezen nu blijven liggen tot ze volledig rijp (=paars) zijn en er dan de zaden uithalen
of gewoon laten liggen tot ze droog zijn en dan de zaden eruithalen


[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 3 juli 2006 - 12:19
Angus

Angus

zou er iemand zo vriendelijk willen zijn te antwoorden aub?
maandag 3 juli 2006 - 22:39
Ben

Ben

geduld is een mooie zaak
ik weet het in elk geval niet - ik ben niet zo goed thuis in opuntia's...
maandag 3 juli 2006 - 22:47
Pieter

Pieter

Ik zou ze nog wat laten liggen. Tot ze helemaal gekleurd zijn en wat beginnen verschrompelen. En dan alles in een emmer water en de mixer erdoor. Zijn ze direct gekuist. Probeer eerst met enkele vruchten om het resultaat te zien, maar bij mij werkte het heel goed.
maandag 3 juli 2006 - 22:55
stekeltje

Stekeltje

ga je confituur maken misschien?
maandag 3 juli 2006 - 22:57
Pieter

Pieter

Waarom lacht iedereen als ik dat zeg? Dat werkt echt heel goed hoor.
maandag 3 juli 2006 - 23:00
stekeltje

Stekeltje

sorry pieter , vond het grappig
ik weet er zelf niets van dus.....
maandag 3 juli 2006 - 23:03
Ben

Ben

pieter,
beschadigen de zaden daar niet door? en doe je dat met alle soorten groter 'fruit'?

trouwens - een vraagje aan jouw adres:
vorig jaar had ik 1 bloem op een epiphyllum anguliger; deze planten zijn dan wel zelffertiel, maar ik heb toch geprobeerd de plant te bevruchten met zijn eigen stuifmeel, aangezien de stamper 'open' bleef... en het resultaat mocht er zijn: een mooie groene vrucht nu, een driekwart jaar later... ik zou graag experimenteren met deze vrucht, ttz ze proberen uitzaaien. ik weet dat de kans bijna nihil is dat er iets uitkomt, maar het lijkt me wel leuk om eens te proberen... wat denk je, zou ik de 'bes' nog laten hangen (hij hangt letterlijk en figuurlijk nog aan een zijden draadje) tot volgend jaar of zijn die dingen al rijp na 9 maanden?
maandag 3 juli 2006 - 23:09
Alain1

Tekst aangepast

Alain1

ik had er verleden jaar meegebracht van op reis. Rijpe vruchten. Ik had er zaden uitgehaald en geplant en het resultat was 0.
Ik had ook nog vruchten gedroogd en ergens in maart dit jaar ze eruit gepeuterd en gezaaid ... resultaat 0
Ik had er geweekt n water resultaat 0
en ik heb op de zaden geschuurd met schuurpapier(zijn serieus grote zaden) en nadien ook geplant resultaat 0
Maar ik zou ze verder laten rijpen en nadien eruit halen (of idd met mixer) en toch eens proberen om te zaaien. Al komt er maar eentje uit.
Wie niet probeert, niets heeft. Dit jaar breng ik stekjes mee ... het zal vlugger gaan.
maandag 3 juli 2006 - 23:11
Angus

Tekst aangepast

Angus

wel euh,
ik zal al de methodes eens uitproberen hé (toch 47 vruchten, hehe :0056
als er genoeg uitkomt breng ik zeker zaailingen mee naar een forumuitstap hé(binnen enkele jaren, hehe )

@Alain: ik heb er ook een stekje van meegebracht hoor, hehe

[afbeelding verwijderd niet-https]


dinsdag 4 juli 2006 - 09:37
Angus

Angus

dat is ook weer waar Willy...
hehe
dinsdag 4 juli 2006 - 12:19
Angus

Angus

mmm
goed dat je dat vermeld, ik wist niet dat suikers 'interessant' waren voor schimmels
dinsdag 4 juli 2006 - 18:53
Angus

Angus

wat is agar-agar ???
dinsdag 4 juli 2006 - 21:27
Angus

Angus

aaaaaah
woensdag 5 juli 2006 - 13:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon