menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Cactushoekje in de tuin

Lbg

Lbg

Hallo allemaal!

Ik heb recent een woning gebouwd en nu wil ik stilletjes aan de tuin beginnen!
Nu heb ik een zwak voor cactussen en andere succulenten!
Ik wil dus graag enkele cactussen in de tuin zetten, nu weet ik na wat opzoekwerk dat de vriestemperaturen voor bepaalde soorten geen probleem mag geven, maar het overvloedige water in dit belgenlandje wel ..

Ik had er aan gedacht om een gat te graven van pakweg 1.5 meter diep en dit op te vullen met een medium wat het water niet of zo miniem mogelijk vasthoud , eventueel een drainage te voorzien voor het overtollige water af te voeren zodat de voetjes niet nat komen te staan.

Is dit al een goede manier van denken?
Uit welke materialen kan ik mijn medium best samenstellen?
Of schiet ik helemaal mis en is dit onmogelijk?

Graag jullie mening hierover.. bedankt!

Groetjes !

C&S Algemeen

donderdag 6 juni 2019 - 13:41
Dany

Dany

1.5 m uitgraven zou ik zeker niet doen cactussen gaan niet zo diep met hun wortels.
Welke grond heb je in je tuin? Je kan daar altijd wat zand, bims, lavasteentjes, kiezeltjes, argex voor in de tuinbouw enz... onder mengen.
Als je die cactussen van op de foto buiten wilt overwinteren zou ik wel een goed en stevig afdak maken er over.
Op deze site heb je enkele namen van winterharde cactussen
http://www.kaktus-point.de/
donderdag 6 juni 2019 - 17:09
Lbg

Lbg

Hoi, ik dacht eerder om zo diep uit graven om het teveel aan water verder te kunnen laten doorzakken, zeg maar op "safe" spelen voor de wortels.
Het is hier voornamelijk zandgrond.

De foto is gewoon als voorbeeld bedoeld, er worden sowieso enkel winterharde cactussen gebruikt, maar een afdakje is geen optie, het is echt mijn bedoeling om de cactussen "los" in een perkje te zetten, vandaar de vraag voor een medium wat amper water opneemt, lavasteentjes en dergelijke onder de gewone zandgrond mengen gaat nog te nat blijven vrees ik?

Groetjes
donderdag 6 juni 2019 - 18:43
Dany

Tekst aangepast

Dany

Een medium dat amper water opneemt, je moet rekening houden met de zomer ook want dan hebben ze wel water nodig. Je kan je medium redelijk stenig maken maar oppassen dat je geen gesteente neemt met een hoge kalk- of zoutwaarde, ik zou er grove bims aan toevoegen. Cactussen die weer en wind moeten trotseren in de winter zijn er niet veel, je hebt enkele Opuntia's en Cylindropuntia's en Echinocereus triglochidiatus SB300 van die laatste ben ik heel zeker want ik heb al 13 jaar 1 buiten staan in een voeg tussen 2 klinkers, groote na 13 jaar ongeveer 3 cm ik heb hem wel buiten gezet als zaailing.
Hier enkele foto's van vroeger







donderdag 6 juni 2019 - 20:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon