menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nieuw boek

Ga naar meest recente reactie

AlainFSD

AlainFSD

Hoi allemaal,

niet alleen de planten maar ook de boeken over die planten zijn een passie van mij en ik ben dan ook 'zeer in mijn nopjes' met het vandaag nieuw aangekomen boek van Curtje Backeberg uit 1930, zijnde de Nederlandse bewerking/vertaling uit 1932 van G.D. Duursma : Cactusjacht tusschen Texas en Patagonië.
Omdat ik op de 'dustcover' zo'n leuke tekst vond wil ik deze hieronder graag nog even meegeven voor het slapen gaan (remember de tijdsgeest, zijnde het interbellum) :

Er bestaat een vrijwel onbekend, maar een merkwaardig beroep, geen sport, maar moeizame, vaak gevaarvolle arbeid : de voor de cactussenhandel benoodigden planten te zoeken tusschen tropische hitte en eeuwige sneeuw. in dit boek schildert voor den eersten keer een cactusjager zijnen avonturen en waarnemingen. Wij vernemen, hoe en waar deze merkwaardige planten gevonden worden en leeren haar zeldzame ontwikkelingsgeschiedenis kennen. Het is geen droog wetenschappelijk werk, maar een boek vol interessante avonturen en wonderlijke verschijningen in het geboorteland van deze fascineerende planten. Wat het boek voor alle cactusliefhebbers vooral waardevol en bijzonder aantrekkelijk maakt is de schat van zledzame foto's door den auteur op zijn zwerftochten opgenomen.


...


Achter in dit boek vindt U de boeken over het kweeken van succulenten, welke van den hand van den bewerker van dit boek, bij dezelfde uitgevers zijn verschenen.

FWIW, ik vind dit nogal leuk ende leerrijk,



Alain
zaterdag 5 mei 2007 - 08:35
AshaiRey

AshaiRey

Ik heb hem ook
Ik heb hem nog niet gelezen. Ik kreeg hem van mij zus die hem op een kraam zag liggen toen we een dagje boekenmarkt deden. Ook ik ben gek op boeken maar niet alleen van cactussen. Lezen is een grote hobby van mij .
zondag 6 mei 2007 - 04:08
Harry54

Harry54

Ik heb de hele avond zoekgemaakt met een oud boek van Werner Rauh: "Wondere wereld van cactussen en vetplanten". Kent iemand dit boek? Er staat namelijk niet in wanneer dit voor de eerste maal is uitgegegeven. Harry
zondag 6 mei 2007 - 06:53
Tim

Tim

Zoals je in Sonja's link kan lezen, is uw boek een vertaling van "Schöne Kakteen und andere sukkulenten". Van dit boek werd eerste druk werd uitgegeven in 1967.
De Nederlandstalige versie zal, zoals Sonja gevonden heeft, van '70 zijn.

Zie p.5 van volgende link http://botgart.uni-hd.de/professional/anbindung/rauh-final.pdf
zondag 6 mei 2007 - 07:46
AlainFSD

AlainFSD

Ik heb de hele avond zoekgemaakt met een oud boek van Werner Rauh: "Wondere wereld van cactussen en vetplanten". Kent iemand dit boek? Er staat namelijk niet in wanneer dit voor de eerste maal is uitgegegeven. Harry


Je meent het
Dat is het alleereerste cactusboekje dat ik ooit kocht, het is wat beduimeld door het vele gebruik bij het begin van mijn hobby en er ging echt een nieuwe wereld voor me open toen ik dit miniboekje in handen kreeg ergens eind de jaren 70.
Met het voorwoord door een zekere AHF Buining ... wist ik veel dat deze man een echt icoon was als het over cactussen ging in onze lage landen. Ik heb de 4e (mis)druk waarbij de foto's 51 tot 58 twee keer in het boek zitten gebonden. Ik vind het nog steeds een waardevolle publicatie.

Alain
dinsdag 8 mei 2007 - 06:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon