menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Serre

Ga naar meest recente reactie

Tim

Tim

Aangezien ik groen licht gekregen heb om binnenkort een serreke te plaatsen, had ik een paar vraagjes.

Ik lees dat polycarbonaat voordelen heeft tov van glas. Het zou oa beter isoleren . Klopt dit?
Een tweede vraagje gaat over de fundering. Heeft er iemand een zo'n een aluminium fundering? Is dat voldoende stevig?
Ik ben vooral in de richting van ACD aan het kijken. Misschien dat jullie me andere dealers kunnen aanraden.

woensdag 2 mei 2007 - 07:34
annd6

Tekst aangepast

Annd6

Tim,
ik heb nog niet zolang geleden een serre geplaatst met een aluminium kader er onder.
Die hebben we vastgezet op betonnen borduren die we eerst in stabilisé hebben gelegd.
Ik zou toch een basis nemen van beton waar je je kader op vastzet, desnoods enkel de vier hoeken.
Met polycarbonaat heb ik geen ervaring.
[afbeelding verwijderd niet-https]
Het lijkt alsof ze scheef staat maar het is de betonnen schutting achteraan die scheef is.
Groetjes
Ann
woensdag 2 mei 2007 - 16:16
aztekiops

Aztekiops

Hallo Tim,

Mijn vorige serre werd volledig verwoest door de storm van 18 januari.
Hierdoor was ikbgenoodzaakt om opzoek te gaan naar een nieuwe en liefst iets degelijker model.
Uiteindelijk heb ik een nieuwe glazen serre gekocht bij Filclair => http://www.filclairserren.be/
Ik kan je deze fabrikant ten zeerste aanbevelen. Ze hebben verschillende serres in hun gamma van klein tot groot met glas of polyc. met een goede prijs kwalitiets verhouding. Indien je wenst komen ze de serre plaatsen tegen een meerprijs uiteraard maar dan ben je ook zeker dat ze goed staat. Je dient alleen een levertermijn van 4 tot 5 weken in acht te nemen maar dat blijkt een algemene regel te zijn. Ook achteraf kan je alles bekomen een vijs, een ruit, een dichting of wat dan ook even tot daar (Waregem) rijden en hop ze helpen je onmiddellijk.
Voor het dak heb ik gekozen voor gebobbeld glas ipv effen glas. Dit scheelt hem al een stuk tegen het verbranden van de planten!

Groeten,
Stefaan

donderdag 3 mei 2007 - 01:38
Tim

Tekst aangepast

Tim


LOL .. hoe heb je dat voor mekaar gekregen ? .. en hoeveel plaats moet je afstaan voor mevrouw haar succulenten ?


Door heel lief te zijn voor haar en haar te verzorgen als een prinsesje
(jawadde, 't is te hopen dat ze dit niet leest )
Voor mijn part mag ze de helft van de serre hebben. Dan zal ze rap volstaan en komt er misschien nog een tweede serreke op 't plat dak
donderdag 3 mei 2007 - 03:55
Lucl

Lucl

Inderdaad binnen of in de serre overwinteren is een groot verschil.
Dit jaar had ik gekozen de Gymno's eens binnen te overwinteren (garage) en ik kan jullie verzekeren het is er aan te zien.
donderdag 3 mei 2007 - 04:04
Tim

Tim

Ik zit natuurlijk wel beperkt in ruimte.
Het stuk tuin dat in aanmerking komt meet slechts 4m bij 3m. De rest van de tuin zal tuin en vijver blijven.
Voor een buitentafel is er natuurlijk altijd plaats.

Eerst zoveel mogelijk info inwinnen alvorens een aankoop te doen.
Zoveel keuze...polycarbonaat of glas, welk type fundering...
donderdag 3 mei 2007 - 04:38
Lucl

Lucl

Tim hier ben je altijd welkom het hoeven daarom geen opendeur dagen te zijn. Kan je alles eens rustig bekijken
donderdag 3 mei 2007 - 05:22
Tim

Tim

Tim hier ben je altijd welkom het hoeven daarom geen opendeur dagen te zijn. Kan je alles eens rustig bekijken


Dat is vriendelijk van u Luc. Ik zal van de uitnodiging zeker en vast gebruik maken!
donderdag 3 mei 2007 - 05:47
stekeltje

Stekeltje

er is hier ooit al een topic over dit thema geweest, ik heb daaruit onthouden dat:
1) de diepte van de fundering van groot belang is
2) de ondergrond eerst misschien een laag steengruis inkappen , daarna plastiek en goede laag chape
dit om de kou en vocht uit de grond tegen te gaan
3)polycarbonaatplaten zijn zeker duurder in aankoop maar isoleren beter
het dak van mijn serre zijn ook van die platen , ik heb dat nog nooit geisoleerd
donderdag 3 mei 2007 - 05:48
AlainFSD

Tekst aangepast

AlainFSD

Aangezien ik groen licht gekregen heb om binnenkort een serreke te plaatsen, had ik een paar vraagjes.

Ik lees dat polycarbonaat voordelen heeft tov van glas. Het zou oa beter isoleren . Klopt dit?
Een tweede vraagje gaat over de fundering. Heeft er iemand een zo'n een aluminium fundering? Is dat voldoende stevig?
Ik ben vooral in de richting van ACD aan het kijken. Misschien dat jullie me andere dealers kunnen aanraden.



Dag Tim,


hier enkele zaken waar je rekening mee dient te houden vooraleer te beslissen :

1) Ben ik bereid om elk najaar met noppenfolie te zeulen (de beste kwaliteit is ook niet echt gratis) om uiteindelijk toch enkele spleten en kieren onvermijdelijk ongeisoleerd achter te laten tijdens de koudste periode v/h jaar?

2) Wat wil ik uiteindelijk kweken in mijn serre, een ordinaire (pardon the word) Parodia/Gymnocalycium verzameling overwintert zonder problemen net boven of zelfs onder het vriespunt, maar met de gigantisch oplopende fuel-prijzen dient de investering van een polycarbonaat serre zeker in overwegting genomen te worden. Het is nogal wiedes dat dit beter isoleert, polycarbonaat platen zijn driewandig en 16 mm dik in totaal terwijl tuinbouwglas amper 3 of 5 mm dik is.

3) Lichtsgewijs laat polycarb net zogoed het lichtspectrum door als standaard dubbel glas, alleen blijft de isolatiefactor doorwegen als je zoals ikzelf nogal gek bent ban tropische Euphorbia's, stamsucculenten en Melocacti. Dit wil zeggen dat je de thermostaat op + 12°C moet houden tijdens de winter en dan wordt dit echt een dure hobby.

4) Tenslotte ken ik U en Uw schoon lief niet en weet ik al evenmin iets af van jullie kinderwens
Alleen wijst jullie avatar naar twee mooie joinge mensen met toekomstplannen, niet ?
Maar dan toch dit, als er ooit kinderen komen dan is de kans vrij groot dat een voetbal vroeg of laat de serre raakt °°° het verschil tussen drie mm enkel glas en onbreekbaar (en onbrandbaar 16 mm poly) is snel uitgerekend, niet ? Vooral als die kindjes ook in februari bij het eerste lente-zonnetje een balletje door de serre shotten ?

Ikzelf heb zonet een ACD (Roeselare / leverancier van alle Benelux Aveve(boerenbond) winkels) plexiglas serre gekocht en ben uitzonderdlijk tevreden over hun service na levering. Ik was vergeten dat mijn serre een slot had tot ze deze week persoonlijk de sleutel brachten en een nieuwe plexiplaat(tweewandig).

Laat ens iets weten wanneer je hebt beslist ?
O ja, denk vooral niet dat ik aandelen heb gekocht bij ACD hé en geniet van de hobby

Alaiçn
donderdag 3 mei 2007 - 07:02
Tim

Tim

Dank aan allen voor de tips!
Na alles wat ik hier en elders lees, denk ik dat het misschien best is om te gaan voor polycarbonaat.
Ik zal morgen eens een bezoekje brengen aan ACD in Roeselare. Dan heb ik ook al een beter zicht op de modellen.


4) Tenslotte ken ik U en Uw schoon lief niet en weet ik al evenmin iets af van jullie kinderwens
Alleen wijst jullie avatar naar twee mooie joinge mensen met toekomstplannen, niet ?
Maar dan toch dit, als er ooit kinderen komen dan is de kans vrij groot dat een voetbal vroeg of laat de serre raakt °°° het verschil tussen drie mm enkel glas en onbreekbaar (en onbrandbaar 16 mm poly) is snel uitgerekend, niet ? Vooral als die kindjes ook in februari bij het eerste lente-zonnetje een balletje door de serre shotten ?

Alaiçn


Die wens is er inderdaad. Wie weet al voor het eerste lentezonnetje van 2008
donderdag 3 mei 2007 - 07:55
Wiebe

Wiebe

Tot nu toe heb ik alleen maar gehoord over poly-carbonaat terwijl er tevens dubbelwandige poly-acrylaat beglazing mogelijk is. Ik heb ruim 5 jaar geleden een nieuwe kas gekocht en de voor- en nadelen van de diverse soorten begalzing tegen elkaar afgewogen en uiteindelijk gekozen voor polyacrylaat. Het is minder sterk dan poly-carbonaat maar heeft gunstiger lichtdoorlatende eigenschappen (incl UV, kun je lekker bruin worden in de kas) en verouderd minder. De isolatie, voor mij van belang i.v.m mijn minimum-wintertemperatuur van ca. 12 C, is evengoed als polycarbonaat. Met name in Duitsland is poly-acrylaat veel gangbaarder dan in Nerderland (en België), kijk maar naar de advertenties in KuaS.

Vergeet bij de isolatie je vloer niet!

Het belang van ventilatie kan ik alleen maar onderschrijven; mijn kas is 8 m. lang en heeft 8 dakramen die binnenkort allemaal zijn voorzien van degelijke Engelse automatische raamopeners (Bayliss). Daarnaaast heb ik continue 6 ventilatoren draaien (ook 's winters).

Succes met je keuze!

Wiebe
vrijdag 4 mei 2007 - 01:35
joijce

Joijce

Tim heb je al gekeken bij www.tuinkriebels.nl daar staan ook leuke kassen.
vrijdag 4 mei 2007 - 06:34
AlainFSD

Tekst aangepast

AlainFSD

Tot nu toe heb ik alleen maar gehoord over poly-carbonaat terwijl er tevens dubbelwandige poly-acrylaat beglazing mogelijk is. Ik heb ruim 5 jaar geleden een nieuwe kas gekocht en de voor- en nadelen van de diverse soorten begalzing tegen elkaar afgewogen en uiteindelijk gekozen voor polyacrylaat. Het is minder sterk dan poly-carbonaat maar heeft gunstiger lichtdoorlatende eigenschappen (incl UV, kun je lekker bruin worden in de kas) en verouderd minder. De isolatie, voor mij van belang i.v.m mijn minimum-wintertemperatuur van ca. 12 C, is evengoed als polycarbonaat. Met name in Duitsland is poly-acrylaat veel gangbaarder dan in Nerderland (en België), kijk maar naar de advertenties in KuaS.

Vergeet bij de isolatie je vloer niet!

Het belang van ventilatie kan ik alleen maar onderschrijven; mijn kas is 8 m. lang en heeft 8 dakramen die binnenkort allemaal zijn voorzien van degelijke Engelse automatische raamopeners (Bayliss). Daarnaaast heb ik continue 6 ventilatoren draaien (ook 's winters).

Succes met je keuze!

Wiebe


Hoi Wiebe,

Na mijn verhuis heb ook ik voor dubbelwandige poly-acrylaat gekozen en ik word nu al bang vanwege de mindere sterkte van dit spul.
Ik weet niet of iedereen op de Duitqe KuaS is geabonneerd maar ik had die serre amper besteld of dat artikel verscheen in het (maart ?) nummer over die hagelstenen die dwars door het dak waren gekomen met totale vernieling van die serre als gevolg
Bovendien kost zo'n serre verschrikkelijk veel geld en ik bedoel echt ontzettend veel, vandaar dat ik deze poly-acrylaatoptie niet aanhaalde voor een beginnend liefhebber. Uiteraard is ventilatie geen probleem met automatische raamopeners (ik heb er vier op een lengte van 5.11 meter), maar bij mijn weten zitten die dingen al tientallen jaren in elke degelijke hobbyserre, neen Willy ?

Alain
vrijdag 4 mei 2007 - 07:29
Wiebe

Wiebe

Alain,

Volgens mij waren dat extreme hagelstenen! Een paar jaar geleden hadden wij hier een serieuze hagelbui met lakschade bij auto's tot gevog; mijn acrylplaten op de kas hadden geen enkele schade. Maar ik gaf al aan dat carbonaat sterker is. Doorslaggevend voor mij was indertijd dat acrylaat een veel breder deel van het licht-spectrum doorlaat.

Wiebe
zaterdag 5 mei 2007 - 01:37
Tim

Tim

Acrylplaten is voor mij iets totaal nieuws. Ik zal daar ook verder informatie over opzoeken.
Een serre kopen is toch ingewikkelder dan ik dacht.
zaterdag 5 mei 2007 - 04:36
AlainFSD

AlainFSD

Alain,

Volgens mij waren dat extreme hagelstenen! Een paar jaar geleden hadden wij hier een serieuze hagelbui met lakschade bij auto's tot gevog; mijn acrylplaten op de kas hadden geen enkele schade. Maar ik gaf al aan dat carbonaat sterker is. Doorslaggevend voor mij was indertijd dat acrylaat een veel breder deel van het licht-spectrum doorlaat.

Wiebe



Wiebe,

Uiteraard waren die hagelstenen waarschijnlijk van extra groot formaat maar toch hoor, om alvast één voorbeeld te geven, bij het transport van de serre naar mijn huis zijn die mensen aan een deurklink blijven haperen met als resultaat dat die er los door is gegaan en ze deze week een nieuwe plaat zijn komen plaatsen.
Tim en zijn vriendin zullen waarschijnlijk hun hart vasthouden als hun eventuele kroost later een balletje zullen trappen in hun tuin. Blijft natuurlijk de hoge aankoopprijs van die 'plexiglazen' serres, zelfs voor een tweedehandsserre die ik aankocht en die die firma op allerlei tuinbouw en andere beurzen had opgesteld kom je al snel aan een kostenplaatje van boven de 10 000 €<;
Ze wisten mij dan ook te vertellen dat dit de voornaamste reden is waarom ze zo weinig van dit soort serres verkopen,

mvg,

Alain
zaterdag 5 mei 2007 - 05:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon