menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zaai - kweekbak maken

Ga naar meest recente reactie

weske1986

Weske1986

Hoi allemaal ik heb hier een oude aquarium staan die ik wil gaan ombouwen tot zaai - kweek - stekbakje.
Nu is mijn vraag je hoort veel over water onderin verwarmen ect en op plexiglasplaat dan de bakjes zetten.
Is dit nodig ? Ik zou hierin wel een verhoog in maken maar omdat deze in huiskamer komt te staan is het volgens mij voldoende als hierboven nog de tl lamp bijbrand om voldoende licht te creëren en deze zal allicht ook wel enige graden bijgeven binnenin.
Zou dit haalbaar zijn of moet ik nog enkele dingen in acht nemen ...
Mvg
maandag 20 juni 2016 - 20:08
LT

LT

Ik weet niet of je hiermede beter af bent. Je moet bv isoleren, verwarmen, luchten enz.
Tegenwoordig zijn er complete verwarmde stekbakken te koop. Waarschijnlijk niet veel duurder dan zelfbouw. Kijk eens hier in de webshop bv.
Deze kunststof bakken zijn veel handelbaarder dan een aquarium. Ik spreek van ondervinding.
In de huiskamer is het, bij ongeacht welke uitvoering, wel nodig om bij te verlichten.
Opbouwend bedoeld, Groetjes, Lou
maandag 20 juni 2016 - 20:38
weske1986

Weske1986

Hoi lou,
De aquarium die ik wil gaan ombouwen stond in de schuur al jaren en met deze op te ruimen kwam deze weer boven piepen en had ik dit idee plexiglas had ik ook nog liggen maar denk dat als ik de achterzijde en de zijkanten isoleer en een verhoog plaats tot pakweg halverwege de bak dat dit ruim voldoende warmte creert door de tl lamp .
Dus zou geen kost hebben dan
maandag 20 juni 2016 - 20:55
Harry54

Harry54

Waarom niet doodgewoon een pot en een plastic broodzakje er om.
Kost niks en de resultaten zijn vele malen beter. Spreek uit ervaring.
groet
Harry
dinsdag 21 juni 2016 - 00:25
LT

LT

Als tussendoortje gebruik ik meestal spaghettibussen. Iedere dag even luchten. Makkelijker dan plastic zakje. Deze bussen zijn vaak in kringwinkel of op rommelmarkt te koop voor een prikje. Heb er zelf een tiental. Zie foto.

C&S Algemeen

dinsdag 21 juni 2016 - 07:53
Harry54

Harry54

ja, dat kan net zo goed.
het is niet nodig om veel geld uit te geven voor iets wat maar matig werkt.
Harry
dinsdag 21 juni 2016 - 09:23
weske1986

Weske1986

Het plan dat ik had kost me niets dus goedkoop is het al .. gewoon oude aquarium die ik na al die tijd niet eens meer zou durven gebruiken als aquarium.....
Starter had ik nog liggen en lamp zelf werkt nog probleemloos.
Plexiglas had ik nog voldoende overschot liggen van mijn bootramen....
Is ook al op maat gesneden mbv stanley mes en breken ( zonder problemen gelukt)
Enkel was de vraag hoe te installeren...
Ik gebruik beenhouwerij potjes die ik in overvloed heb maar wil de kleine cactussen na het kiemen een veilige en gezonde start geven zonder dat er enig ongedierte aankan ...
Die ze ziek zouden kunnen maken en mits ze in een donkere hoek komen te staan is dit tl licht echt nodig lijkt mij ...
dinsdag 21 juni 2016 - 19:19
leerling

Leerling

'k Ben absoluut geen kenner, maar ik betwijfel of je het met een gewone TL-lamp gaat redden.

Links en rechts vind je wel eens referenties naar groeilampen. Zie bv. http://www.tuinadvies.be/artikels/groente_kunstlicht.htm en http://www.tuinadvies.be/tuinwinkel/zoek/groeilamp.
woensdag 22 juni 2016 - 23:16
Paronoto

Paronoto

Wat is het "plantenleven" toch gecompliceerd.....arme planten....
donderdag 23 juni 2016 - 16:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon