menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Is dat nou alles

Ga naar meest recente reactie

Wiebe

Wiebe

Het geslacht Uebelmannia heeft een bijna 'magische klank'. Het zijn mooie planten maar de bloei stelt echter niet zoveel voor. Vandaag bij mij in bloei.

Wiebe


[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 10 maart 2013 - 18:37
zuurtje

Zuurtje

'k zou subiet ophouden met bloeien
zondag 10 maart 2013 - 19:20
Wouter2

Wouter2

In kombinatie met de zwarte stekels en het groen-blauwe plantenlichaam toch wel erg mooi. Wouter
zondag 10 maart 2013 - 20:24
clubbrugge

Clubbrugge

We mogen blij zijn dat er nog zo'n planten bestaan.
Voor mij toch beter of een " vetplant".
Nicolas
zondag 10 maart 2013 - 20:34
Paronoto

Paronoto

Ja, wat dan gezegd van al die "schone mensen"..... Mijne pletskop buiten beschouwing gelaten
maandag 11 maart 2013 - 09:30
clubbrugge

Clubbrugge

veel schone, maar ook veel lelijke,
maandag 11 maart 2013 - 12:51
Paronoto
maandag 11 maart 2013 - 14:31
Discolover

Discolover

Prachtig in beeld gebracht Wiebe!
Ondanks het feit dat men dit geslacht niet meer zo vaak tegenkomt in collecties blijf ik het fascinerende planten vinden.
Heb er zelf ook nog een aantal van staan die zich af en toe tooien met een bloempje.
Is de afgebeelde plant een Uebelmannia multicostata?

Peter.
dinsdag 12 maart 2013 - 16:27
Paquita

Paquita

" Ja, wat dan gezegd van al die "schone mensen"..... Mijne pletskop buiten beschouwing gelaten "

It is nice to be important but .....
it is more important to be nice
woensdag 13 maart 2013 - 22:12
Wiebe

Wiebe

Peter, ik heb deze staan onder de naam 'pseudopectinifera'.

Wiebe
vrijdag 15 maart 2013 - 11:59
Discolover

Discolover

Wiebe,
Je afgebeelde Uebelmannia heeft, voor zover ik ze kan tellen, 18 ribben en een kamvormige, recht op rib staande, bedoorning (zoals een U. pectinifera).

Uebelmannia pseudopectinifera HU 280 werd gevonden door Leopoldo Horst en A.F.H. Buining in juli 1968. Deze soort werd beschreven in 1972 door Buining in KUAS ((blz. 125-126). Ze groeit op een hoogte van 1200 meter, heeft gemiddeld 15 ribben en wordt 20 cm hoog bij een diameter van 12 cm.
Het lichaam blijft kleiner dan bij de type pectinifera en heeft een gespreide bedoorning.
Het lichaam is groen bij goed groeiende planten. In stressituaties kan witte wax gevormd worden. Deze soort bloeit net als U. pectinifera met kleine groen-gele bloempjes. De vruchten zijn rode 'ballonvruchtjes'.
Uebelmannia pseudopectinifera wordt beschouwd als de zuidelijkste vorm van het pectinifera complex. Gekend van 4 locaties bij Datas, Trinta Reis,... op noord- en west gerichte hellingen.

Uebelmannia multicostata HU 362 (volgens Buining ook in omloop als U. ammotrophus (van zand houdend) werd eveneens ontdekt door Leopoldo Horst & Buining en beschreven in 1975 in Krainz "Die Kakteen".
Zuilvormige planten tot 85 cm hoog bij een diameter van 17 cm.
Gemiddeld 20 ribben. Groeit noordelijk van de Rio Jequitinhonha en oostelijk van Diamantina op 650 meter hoogte.
De U. multicostata vorm HU 850 (ontdekt in 1987) heeft gemiddeld slechts 16 ribben. Deze populatie 'aan de brug' wordt tot 40 cm hoog.
De lichaamskleur varieert van grijsachtig (wax) bij Medanha (meer zoals bij de type pectinifera) tot groenachtig bij de meer noordelijk gelegen populaties in de omgeving van Inhai.
Uebelmannia multicostata wordt gezien als de meer noordelijk groeiende vorm van pectinifera die meer ribben en een minder uitgesproken waxlaag bezit.
Groeit in rotsspleten en kuiltjes waar zich zand en humus verzameld hebben.

Gezien het aantal ribben (18) en de mooi recht op de rib staande kamvormige bedoorning zou ik bij de op jou foto getoonde plant eerder aan een Uebelmannia multicostata vorm denken.

Peter.
zaterdag 16 maart 2013 - 12:40
Wiebe

Wiebe

Peter,
Bedankt voor je uitgebreide toelichting. Zelf nog even twee boeken er op nageslagen. In 'Uebelmannia and their environment' wordt m.i. de variatie binnen U pecinifera (o.a. het aantal ribben) goed weergegeven. De 'keuze'in het New Cactuslexicon om naast 'flavispina' geen andere ssp. van pecinifera te 'erkennen' lijkt mij dan ook een logische.

Wiebe
zaterdag 16 maart 2013 - 19:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon