menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Colchisine

Ga naar meest recente reactie

Botanist

Tekst aangepast

Botanist

Kan iemand mij hier aan zuivere colchicineextract helpen en eventueel tips over het gebruik ervan. Ik heb namelijk gedurende mijn studies in de tuinbouwschool van Vilvoorde hierover het een en ander gelezen en uitgeprobeerd, maar ben alle details kwijt (het is zo een 35 jaar geleden). Ik zou er wel een paar zaden mee willen behandelen.
Dank bij voorbaat.
Emilio
donderdag 1 maart 2007 - 00:18
stekeltje

Stekeltje

het enige dat ik over colchisine weet is dat Warken dat moet nemen als hij met het beestje zit
donderdag 1 maart 2007 - 01:01
Pieter

Pieter

Als ik me niet vergis is het bij de apotheek te verkrijgen. De schrijfwijze is colchicine. Het is wel een enorm giftig product bij inname (in de zuivere vorm dan).
donderdag 1 maart 2007 - 08:39
Marco

Marco

het enige dat ik over colchisine weet is dat Warken dat moet nemen als hij met het beestje zit


Wat wil dat zeggen 'met het beestje zitten' ? Is dat zoiets als gezwollen voeten wat men vroeger ermee bedoelde ?
donderdag 1 maart 2007 - 14:42
Pieter

Pieter

Er bestaan producten op basis van Colchicine tegen jicht...
donderdag 1 maart 2007 - 14:47
stekeltje

Stekeltje

CITAAT:
">#666666;'>
het enige dat ik over colchisine weet is dat Warken dat moet nemen als hij met het beestje zit


Wat wil dat zeggen 'met het beestje zitten' ? Is dat zoiets als gezwollen voeten wat men vroeger ermee bedoelde ?

ja, voeten, tenen, vingers, een erg pijnlijke zaak , je moet die colchicine dan nemen tot je diaree krijgt,en dan geneest het beestje tot de volgende keer
donderdag 1 maart 2007 - 15:18
Dany

Dany

Sonja, hoe komt Warken aan de beestjes is dat van te veel tomaten of te veel kaas of toch van dat ander?
donderdag 1 maart 2007 - 18:20
stekeltje

Stekeltje

Sonja, hoe komt Warken aan de beestjes is dat van te veel tomaten of te veel kaas of toch van dat ander?

neen, gewoonlijk na een behandeling met antibiotica of na een narcose
donderdag 1 maart 2007 - 20:44
WillyN

Tekst aangepast

WillyN

't Is niet voor 't een of 't ander hé Sonja, maar hier bij ons noemen ze dat "la maladie du notaire".
Een vermits notarissen nogal bekend zijn om van het leven te genieten
vrijdag 2 maart 2007 - 08:07
Botanist

Botanist

Het onderwerp is hier wat verloren gegaan, maar mijn opotheker heeft beloofd voor mij te zorgen.
zaterdag 3 maart 2007 - 23:08
Botanist

Botanist

Tot nu toe is de bezorging uitgesteld, dus ook de verzorging. Het spul blijkt in poedervorm te zijn, dus heel gevaarlijk indien inhademing. Hou jullie op de hoogte. Hoop op een oplosing van 1 mg in 1 liter water. Heeft iemand info over gebruikte doseringen bij proeven met zaden ????
dinsdag 6 maart 2007 - 22:52
stekeltje

Stekeltje

Het zal misschien dom in uw oren klinken, maar wat wil je daar eigenlijk meedoen? de zaden in onderdompelen om welk resultaat te bekomen?
dinsdag 6 maart 2007 - 23:01
Botanist

Botanist

Voor zover ik mij herinner zijn bij proeven hiermee chromosomenverdubbelingen waargenomen, wat bijvoorbeeld dubbele bloemen tot gevolg had of kristate planten. Indien je dat bij een mens probeert zou dat natuurlijk nare gevolgen hebben, daarom blijkt het ook zo giftig en nauwelijks nog te verkrijgen.
dinsdag 6 maart 2007 - 23:12
Pieter

Pieter

Ik denk niet dat voor Colchicinebehandelde tetraploiden regelgeving bestaat. Ik denk zelfs dat voor polyploiden in het algemeen geen enkele regelgeving bestaat. Bij Schlumbergera zijn er bv heel wat tri- en tetraploide cultivars in omloop. Bij graangewassen zijn er ook al enkele malen genoomverdubbelingen geweest, eigenlijk bij een groot deel van onze voedselgewassen.
Emilio, ik wil wel eens zeggen dat dubbelbloemigheid niets met het ploidieniveau te maken heeft hoor. Dubbelbloemigheid wordt door enkele genen gecontroleerd. Mocht je trouwens dubbelbloemigheid ontdekken bij een tetraploide zal alle verdere kruisingswerk veel moeilijker controleerbaar zijn (4 copies ipv 2 in het genoom).
Polyploidie heeft wel vaak grotere bloemen, bloemen die langer vers blijven, forsere planten, ...
En om maar eens aan te tonen dat colcichine ook bij dieren werkt, de goudhamster is het enige tetraploide dier en dat leeft in het wild in dezelfde regio waar Colchicum autumnale (herfstijlloos) groeit, de plant waaruit men Colchicine haalt...
woensdag 7 maart 2007 - 21:00
Botanist

Botanist

Bedankt voor de info. Ik heb het spul binnen en hou jullie op de hoogte. Bedoeling is er zaden in te dompelen en cliviazaailingen te behandelen.
zaterdag 10 maart 2007 - 23:38
Pieter

Pieter

Wat ik ook al gehorod heb van topassingsmethode is bij zaailingen tussen de kiemblaadjes een druppel laten vallen. De grote moeilijkheid bij bv Clivia zal zijn om het zuiveren tetraploide weefsel eruit te halen. Een groot deel zal chimeer diploied/tetraploied zijn. Bij vele planten kan je dan bepaalde delen eruit halen en daarmee verderkweken. Ik weet niet in hoeverre dat bij Clivia haalbaar zal zijn. Succes in elk geval!
zondag 11 maart 2007 - 12:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon