menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Fototest

Ga naar meest recente reactie

Paronoto

Paronoto

[afbeelding verwijderd niet-https]

Een ander probeersel

't Is precies een "loterij"...een kwestie van sjaans" hebben (?)
[afbeelding verwijderd niet-https]

En gij nu.....
maandag 1 oktober 2012 - 22:41
AlainFSD

AlainFSD

Ewel,

Ja en neen,

Je kunt inderdaad het geluk hebben om een plantje meteen knal scherp te fotograferen maar als het om extreem kleine objecten gaat en het moet echt juist zijn zoals een miniscule cyathia van een Euphorbia moet je met een macrolens op statief plus afstandsbediening elke mogelijke scherpe foto stapelen (stacken) om aan een totaal scherp eindresultaat te geraken mits voldoende goede lichtbronnen.
In het laatste nummer van Euphorbia World (Vol. 8 /# 2 / August 2012) werden we daartoe uitgenodigd en uitgedaagd door Dr. Volker Buddensiek op pagina 5 onder de titel : Digital stereo macro photography + photo stacking : continued.

Ik ben op die competitie ingegaan en ben benieuwd wat ze van mijn E.obesa cristaatvormige bloeiwijze hebben gemaakt
dinsdag 2 oktober 2012 - 23:59
Wiebe

Wiebe

Eens met Alain dat een eerste vereiste voor goede foto's een degelijk statief is. Tweede belangrijke punt is 'tijd'; een goede foto vraagt gewoon tijd. Ik werk altijd met de zelf-ontspanner en het vóór de opname opklappen van de spiegel. Diafragma i.h.a. 16 of 22. Licht altijd natuurlijk licht maar wel ondersteund met een reflectiescherm. Stacking heb ik nog nooit geprobeerd.

Wiebe
woensdag 3 oktober 2012 - 22:55
AlainFSD

AlainFSD

Precies, Wiebe ! !

Betreffende dat reflectiescherm, je kunt er eentje kopen bij cameranu.nl voor heel weinig geld (ik zit met 12 € in mijn hoofd, maar mijn hoofd is nooit een garantie meer, jammer maar helaas) en je schaft je op die manier een prima mini-fotostudio aan in een handomdraai, inclusief een vijftal verschillende kleurreflectoren ( met velcro (klitteband voor onze noorderburen) aan een holle kubus te bevestigen, twee extra lichtbronnen (halogeen, en daar hou ik helemaal niet van) en niet groter of dikker dan een boodschappentas en ook aldus op te bergen.
Als ik ooit nog eens vijf minuten de tijd heb zal ik eens een foto uploaden over het nemen van een macro opname
Ik prefereer ook natuurlijk licht, maar wel ondersteund door twee extra lichtbronnen, al dan niet rechtstreeks op de plant of het reflectiescherm gericht. Je moet immers weten dat bij een licht- tot halfbewolkte hemel de hoeveelheid licht constant verandert bij het stacken, immers, elke foto werd onder andere lichtomstandigheden genomen, of je dat nu leuk vind of niet, hoe dicht die opnames ook probeert bij elkaar te leggen en bij het stacken gaan die nuances in elkaar overvloeien met verlies van (extreem) detail tot gevolg. een fantastisch hulpmiddel hiervoor is een macroplaat dewelke je tussen je statief en je camera bevestigt, hierdoor kun je de gebruikte camera millimeter per millimeter (of nog minder als je dat wenst) dichterbij of verderaf zetten van het te fotograferen onderwerp. De resultaten zijn spectaculair, gegarandeerd. Enig nadeel is dat wanneer je zo'n ding vergeet uit je foto-reistas te halen je elke keer moet uitleggen dat het hier echt niet om een wapen gaat op elke luchthaven .

Food for thought ? I hope so

Alain
donderdag 4 oktober 2012 - 00:11
vanwim

Vanwim

Afhankelijk van je toestel kan je op het internet software vinden om dit te doen.
Het wordt ook wel eens thethering genoemd.
probleem bij het stacken is dat dit veelal met een bijhorend programma dient te gebeuren en daar zijn er niet veel van gekend.
Zerene is er eentje (dat gebruik i).
Indien het iemand interesseert, kan j op mijn site 2 documenten vinden die speciaal handelen over macrofotografie en onder andere stacken.
Wie een reflextoestel heeft kan heel goedkoop een prima-macrolens maken door een 50mm gewoon omgekeerd op het toestel te zetten.
Voor de documentatie ga je gewoon naar mijn site http://www.fotospotter.be en rechtsboven klik je dan op "Add-ons", en in het openklappende menuke voor "Documents"

Daar heb je dan
- A huge view on tiny things - NL
- A technical view on tiny things - NL
Dit zijn nederlandstalige versies van twee workshops die ik hield.
maandag 29 oktober 2012 - 12:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon