menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Help ik wil ook digitaal

Ga naar meest recente reactie

mjohanna

Mjohanna

Hierbij vraag ik aan jullie om zo eenvoudig mogelijk te noteren welke digitale camera ik aan moet schaffen
Ik heb al jaaaaren eencanon eos 1000 f en veel moeilijker moet het niet worden. Ik knip foto s, ik fotografeer niet. Ik wil alleen mooie foto s kunnen maken van mijn bloeiende plantjes en niet al te ingewikkeld.
Wie van jullie knipt met wat?

Ik zag dat Tim die vraag al bij tuinbabbel heeft gesteld maar daar is niet erg royaal gereageerd.
Dus voor ons allebei, leg eens uit.

Groet Marian Ned. Limb.
zondag 11 februari 2007 - 14:49
Tim

Tim

Inderdaad Marian, de reacties waren eerder beperkt.
Ik heb dezelfde vraag gesteld op een fotoforum en volgens hen is de Canon Powershot S3 IS een goed toestel om Macro's te maken.

Mijn budget is dan ook eerder beperkt tot een € 400
zondag 11 februari 2007 - 15:12
Lucl

Lucl

Het hangt er een beetje vanaf wat je juist wil gaan doen met je foto's. Als het enkel is om op jouw pc te plaatsen en ze op forums te posten dan zijn de meest digitale fototoestellen met een macro functie geschikt.
Wil je echt zeer mooe details foto's dan zal je naar een duurder toestel moeten gaan.
Ik maak mijn foto's met een HP photosmart 945 .
en voor wat ik er mee doe meer dan tevreden.
zondag 11 februari 2007 - 15:19
Lucia

Tekst aangepast

Lucia

Hoi Marian,
Erg technisch ben ik niet aan gelegd. Maar ik kan je wel vertellen wat er hier thuis prettig fotografeert.
We hebben afgelopen jaar voor mijn moeder van 75 jaar. Die altijd met haar analoge foto toesteltje om haar nek loopt, een digitale gekocht. Met dezelfe funcites als haar oude analoge. En wat extra's die tegenwoordig op bijna alle digitale toestelen zitten. Haar wens niet te groot (moest in haar zakje van d'r jas passen) En makkelijk te bedienen.
Na wat zoek werk kwamen we op een sony(dsc) W40. Compact toesteletje dat nederlands spreekt. (meeste alleen engels). Met auto funtie, landschap, portret, schemer, sneeuw, strand, extra gevoelig licht (binnen) , en bewegende beelden. Natuurlijk met flits en rood oog flitsje. Met een kabeltje zo aan te sluiten op de computer om de foto's er af te halen. En alle gebruikelijke toeters en bellen die er bij horen. (En die ze dus niet gebruikt. op de prullenbak na) Ze kon binnen 2 maanden er aardig mee overweg. Beter dan mij na een jaar (gebruik ik hem ook minder. alleen om foto's te maken om op het net te zetten) Prijs tussen de €269 en €300. Je hoeft geen prof te zijn om hier mee om te gaan. Wil je dat dan moet je vast bij willy zijn voorstel zijn.
Maar misschien is er al weer wat anders uit. Wat nog makkelijker is. Misschien dat iemand anders je daar meer over kan vertellen.
zondag 11 februari 2007 - 18:26
Wiebe

Wiebe

Een gevaarlijke vraag omdat je waarschijnlijk veel verschillende adviezen krijgt. Volgens mij maakt Fuji op dit moment de beste compact-camera's. De Finepix F 20 en F 30 vallen ruimschoots binnen je begroting en leveren prima prestaties. Omdat het uiteindelijke resultaat niet alleen door je camera wordt bepaald, zou je kunnen overwegen om er een statief (minimaal een éénbeen) bij te kopen.

Wiebe
zondag 11 februari 2007 - 19:02
cactelders

Cactelders

Mijn fotos zijn allemaal gemaakt met een SONY cybershot DSC-W30 op automatische functie en als een randdebiel als ik er mee overweg kan dan kan iedereen het. De prijs is nu 199€ zonder geheugenkaart .
zondag 11 februari 2007 - 20:23
kurt

Kurt

Het is altijd toch een beetje gevaarlijk om een ander een fototoestel aan te raden. De kans bestaat dat die er toch nog meer van had verwacht...

Zelf heb ik enkele maanden terug een Canon Powershot S3 IS gekocht en ik moet zeggen dat ik daar zeer tevreden van ben. De macrofoto's (tot op 0 cm) zijn prima, zo kan ik nu ook deftige foto's maken van een bladluis, mier of andere kleine dingen en bloemen. Foto's maken als het al donker is met flits kan zonder problemen. De foto zijn goed van kwaliteit en het is een zeer gemakkelijk toestel. In tegenstelling tot de spiegelreflexcamera's kun je hier nog op het openklapbaar schermpje kijken wat je wil fotograferen. Dat schermpje is zeer handig. Ik weet nog op mijn vorige toestel dat ik soms niet op het scherm kon zien door de zon die erop viel. Nu verdraai je het scherm tot je het wel goed kan zien. Bij de duurdere spiegerreflexcamera's kunnen dan wel weer aparte lenzen worden opgestoken en ik vermoed dat de kwaliteit wellicht ook nog beter zal zijn. Bij deze moet je dan wel door het kijkvenster zien om te weten wat je zal fotograferen. Ze hebben wel een schermpje, maar die toont enkel de reeds gemaakte foto's.
De Canon Powershot S3 IS is vrij handig en de batterijen gaan zeker 200 foto's mee. Het is een zeer gebruiksvriendelijk toestel met een korte papieren handleiding maar daarnaast een CD-rom met een uitgebreidde Nederlandse uitleg. Je kan van zeer ver toch nog scherp inzoomen en zelfs door de vensterramen neem ik mooie foto's van de meesjes die aan de vetbollen hangen te eten.

Ik denk dat ik me wellicht terug dezelfde of een van zijn opvolgers zou kopen.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Veel succes en laat eens weten wat je uiteindelijk hebt gekocht.

Mvg,
Kurt
zondag 11 februari 2007 - 21:03
Ferdinand

Ferdinand

Ziet er inderdaad een degelijk toestel uit, zoals nog enkele andere. Het zou voor velen onder ons eveneens zeer intersant zijn, de rugzijde van dit alles te zien. Zoals het prijskaartje dat erop voor komt. Persoonlijk vind ik, voor je dergelijke toestellen aanschaft, dat je best bij een goede zaak in je buurt ga informeren. Wat je wil doen met dat toestel en wat je kan krijgen voor die bepaalde som die jij wilt investeren.
Fernand
zondag 11 februari 2007 - 21:24
cactelders

Cactelders

Heel belangrijk is ook wat de persoon zelf kan of afweet! Als ik over mezelf schrijf als " randdebiel" dan ben ik er niet ver naast op gebied van fotografie , toch slaag ik erin om voor mij bevredigende fotos te nemen. Wat ben je tenslotte met een hele dure portrettentrekker als je zerf maar nen scheve koersguidon zijt !!!!
zondag 11 februari 2007 - 21:31
Tim

Tekst aangepast

Tim

Dat is inderdaad zo! Het is voor het grootste deel te wijten aan het manneke of vrouwke dat een foto lukt of niet.
Maar het materiaal is toch ook niet te onderschatten. Een mooie macro-foto maken met mijn huidig toestelletje (olympus mju mini digital) is praktisch onmogelijk, omdat de minimale macro-scherpstelafstand 8cm bedraagt.
Dirk, bij uw SONY cybershot DSC-W30 bedraagt deze, volgens hetgeen ik gelezen heb, 2cm. Dat is een groot verschil.
Daarom dat uw macro's mooi zijn en de mijne absoluut niet.

Ik ben zeker niet op zoek naar een professioneel toestel, wel een degelijk. Daarom dat ik bij een compact blijf...dit om niet aan 'overkill' te doen, zoals Willy zo mooi zei.
Morgen een bezoekje brengen aan de fotoboer. Maar het zal waarschijnlijk wel de Canon S3 IS worden. Hoor en lees er veel positiefs over.

zondag 11 februari 2007 - 21:46
Tim

Tim

Heel belangrijk is ook wat de persoon zelf kan of afweet! Als ik over mezelf schrijf als " randdebiel" dan ben ik er niet ver naast op gebied van fotografie , toch slaag ik erin om voor mij bevredigende fotos te nemen. Wat ben je tenslotte met een hele dure portrettentrekker als je zerf maar nen scheve koersguidon zijt !!!!


Als ik de foto's zie die u hier op het forum plaatst en de foto's die op uw website staan, dan kan het niet anders zijn dat u zeer bescheiden bent (of dat u zichzelf onderschat).
maandag 12 februari 2007 - 01:01
Pieter

Pieter

Kurt,
Dat lijkt me geen slecht toestel, kan je eens wat foto's van je bladluizen of zo posten? Kwestie dat wij ook eens enkele goeie foto's zien uit zo'n toestel.
maandag 12 februari 2007 - 14:13
Tim

Tekst aangepast

Tim

Na vier winkels te hebben bezocht en evenveel verkopers lastig te hebben gevallen, heb ik mij een nieuw toestelletje aangeschaft.
Het is niet de Canon S3 IS geworden, maar een Panasonic Lumix DMC-FZ7 (Leica). Dit toestel is een goeie €100 goedkoper dan de Canon en zou aan mijn eisen moeten voldoen. Ik heb nog altijd 14 dagen tijd om mijn toestel om te ruilen indien het niet aan mijn verwachtingen voldoet...

maandag 12 februari 2007 - 22:02
Tim

Tekst aangepast

Tim

Eerste testjes...Morgen misschien ietske beter

[afbeelding verwijderd niet-https]

maandag 12 februari 2007 - 22:07
cactelders

Cactelders

Juist niet rap genoeg voor die bladluizen erop te krijgen ! Mooi hé voor Uwen eersten ,allez allesinds mooi hoor !
maandag 12 februari 2007 - 22:13
Tim

Tim

Ik zal nog veel boterhammekes moeten eten om een deftig resultaat te verkrijgen én vooral de handleiding eens goed lezen
En oefenen, oefenen, oefenen...zodat ik tegen de 26ste mei een beetje overweg kan met mijne portrettentrekker!
maandag 12 februari 2007 - 22:50
mjohanna

Mjohanna

Hallo allemaal,

Zo kom ik ergens!! Fijn dat jullie mij en waarschijnlijk ook Tim van informatie hebben voorzien.
Ik wacht misschien nog op de luizen van Kurt, al hoewel de foto van Tim mij ook heel aardig in de buurt komt.
En dan ga ik net als Tim ook de plaatselijke winkel bezoeken, en 's luisteren wat die vertellen.
En dan is het nog niet helemaal uitgesloten dan ik toch ga voor 'n spiegelreflex. Ik doe maar 's alles rustig overzien.

In ieder geval vast bedankt en jullie horen wel.

Groet Marian Ned. Limb.
dinsdag 13 februari 2007 - 19:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon