menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vraagje

Ga naar meest recente reactie

ines

Ines

Ho beste ik heb nog vlug een vraagje...
Imand een goede site over de 'Senecio'? ik heb namelijk nog een buiten aan de deur staan en het gaat
vriezen en ik weet niet of die bestand is...
Heb hem in ieder geval nu tijdens dit berichtje binnen geplaatst....
danke, ines
maandag 22 januari 2007 - 20:52
cactelders

Cactelders

Dat plantje heeft mischien zijn leven te danken aan dat berichtje!!!
maandag 22 januari 2007 - 20:56
ines

Ines

Ja, dat kan Dirk maar ik heb nu nog altijd geen goede site hé of staan ze allen op Uw site?
maandag 22 januari 2007 - 21:02
cactelders

Cactelders

Weet het niet onmiddelijk , wIEBE? wITVIS en co zullen wel meer weten!
maandag 22 januari 2007 - 21:33
Wiebe

Wiebe

Ik ken geen sites over Senecio's dus laat staan goede sites over dit onderwerp. Ik heb wel het boek van Rowley (Succulent Compositae). Hij schrijft dat er geen succulente composieten zijn die de noordelijke winters onbeschermd buiten door kunnen brengen. Sommige soorten kunnen beschermd in een onverwarmde kas de winter doorkomen. Een aantal andere soorten kun je vorstvrij in de kas overwinteren maar soorten uit Madagascar, Oost-Afrika, Arabië en India hebben en wat hogere temperatuur nodig.

Wiebe
maandag 22 januari 2007 - 22:14
ines

Ines

Bedankt voor de info...
Ligt dat nu aan mij of aan de pc maar ik geraak van alle drie de adressen niet op hun site...
dinsdag 23 januari 2007 - 19:19
ines

Tekst aangepast

Ines

Ik knip en plak het adres en toch gaat het niet...t'zal wel aan mij liggen hé
ben aan t'klungelen... Wil zo vriendelijk zijn eens na te zien wat ik verkeerd doe?
Dit krijg ik te zien als ik knip en plak....DANKE.

Bedoelde u: http://plants.usda.gov/java/profile?symbol=SENSE




Geen standaard-webpagina's met al uw zoektermen gevonden.

Uw zoekbewerking - http://plants.usda.gov/java/profile?symbol=SENEC - heeft geen overeenkomstige documenten opgeleverd

Suggestie:
Zorg ervoor dat alle woorden goed gespeld zijn.
Probeer andere zoektermen.
Maak de zoektermen algemener.
Gebruik minder zoekwoorden.

dinsdag 23 januari 2007 - 23:10
ines

Tekst aangepast

Ines

Bedankt hé...
Ik denk dat ik toch té laat ben...de senecio ziet bruin...
dinsdag 23 januari 2007 - 23:25
Botanist

Botanist

Ik heb echt geen hoop dat eender welke weekvlezige Senecio zou winterhard zijn. Lijkt ook onlogisch !!!
Op de Kanarische eilanden groeien ze ook enkel onder ded vriesgrens.
zaterdag 27 januari 2007 - 00:25
ines

Ines

Ja, Botanist ik kon het geweten hebben....
maar ik heb ook goed nieuws ik heb de toppen kunnen stekken, hopelijk krijg ik een hele boel
kleintjes en volgend jaar terug een mooie volle pot!
(eigenaardig dat de toppen niet vervroren zijn en de rest wel.... )
groetjes,ines.
zaterdag 27 januari 2007 - 18:24
Botanist

Botanist

Daar heb ik ook geen uitleg voor, maar het zou ook met andere planten gebeuren. Indien je stekjes lukken is dit dus wel een meevaller. Heb je kennis van de Senecio macroglossus die sterk op een klimop lijkt ?
zondag 28 januari 2007 - 00:30
Pirex

Pirex

Emilio,
Dit jaar heb ik mij bedwongen om die te snoeien; gevolg: voor de eerste keer in zijn leven een paar bloemen, zo rond de jaarwisseling.

zondag 28 januari 2007 - 00:37
Botanist

Botanist

Toch leuk zo een klimop met gele bloemen.
Volgens mij is het best die in het voorjaar (of na de bloei) kort te knippen om hem weer volledig te laten uitgroeien tot de volgende bloei. Anders groeit ie nog vlugger dan klimop. Blijft echter toch een leuke plant.
zondag 28 januari 2007 - 08:16
ines

Tekst aangepast

Ines

Ja die heb ik buiten en wist niet dat ik die moet snoeien....nog geen bloemen gezien.
zondag 28 januari 2007 - 11:42
ines

Ines

p.s. Emilio ik heb op Uw blog gezocht naar een methode om mijn hoya eens te kortwieken
maar ik vind de beschrijving niet, kan U eens helpen?
Danke...
zondag 28 januari 2007 - 12:30
Botanist

Botanist

Ines,
Als ik het goed begrepen heb zou je een Senecio macroglosus nu nog buiten staan hebben. Dan heb je veel geluk want die zijn toch ook gevoelig aan vorst. Wat het snoeien betreft, hoef je dat voor mijn part niet als je plaats hebt, maar ik verkies de 3 verschillende bv door elkaar te laten groeien dan een enkele grote plant. Ik bedoel daarmee de normale groene vorm en de 2 bonte vormen. Een gezonde stek kan op een zomerseizoen tegen eind september gemakkelijk 3 meter hoog geklommen zijn.
Wat het snoeien van Hoya betreft zal ik de volgende dagen op mijn blog een artikeltje plaatsen.
zondag 28 januari 2007 - 23:21
ines

Tekst aangepast

Ines

Ja ik heb zeker weer geluk dat het niet vriest voor die plant en ik zou moeten zoeken waar ik die
geplant heb verleden zomer...

Voor de Hoya die is té groot (lang en breed) ze beslaat het halve venster en heb ze verleden
week beginnen ontwarren, het was deze die zijn takken rond een cactus gedraaid had en ondertussen
een deel van de cactus overwonnen had. Ondertussen zit ze aan de zetel en wil ik die inkorten, het
enige wat jammer is : de langste uiteinden vormen alleen een vol crème kleurig blad zonder groen
wat ik mooi vind...en het is nu niet de tijd om te stekken zeker?

Bedankt voor de (komende) snoeibeschrijving op Uw blog.
maandag 29 januari 2007 - 00:16
Botanist

Botanist

Hallo Ines,
Laat even weten of je jouw plant tezruggevonden hebt in de tuin, want ik vrees dat de minste vorst fataal was. En die hebben we toch wel even gehad.
Als hij nog in blad (of leven) is, graag een fotootje.
Indien niet, heb ik van de 3 vormen wel stekjes in het voorjaar.
Ik raad je in de toekomst wel aan juist voor de eerste vorst nkele stekken te nemen die je in de winter op een koele plaats (bij mij in de kelder) droog kunt overwinteren.
Ook van je Hoya graag een foto. De cremekleurige bladeren hebben waarschijnlijk geen bladgroen, dus als je daar stekken van neemt zullen ze na een tijd afsterven. Als je die wil behouden, zul je ze aan de moederplant moeten laten vastzitten. Verder is stekken vrijwel het ganse jaar mogelijk, maar liefst in voorjaar of zomer. Zoals je in mijn blog zult kunnen lezen, kun je ze snoeien zoals elke plant (bv rozen) die op het hout (hier gewoon de vertakkingen) van het vorig jaat bloeien. Stekken ook liefst nemen van vertakkingen van het vorig jaar, met 2 à 3 bladparen.
woensdag 31 januari 2007 - 12:31
ines

Ines

Ja Botanist ik heb ze terug gevonden en ze ziet er nog tamelijk gezond uit, ik heb ze in ieder geval
uit de grond genomen en in pot gezet in mijn serreke.
De foto's komen nog ...
Bedankt voor de uitleg van de Hoya ik zal nog maar een tijd wachten dan met stekken.
Hoe weet U tot waar de vorige stekken komen want is het niet zo dat er meerdere bladparen
per jaar gevormd kunnen worden (tot eventueel 5), kan men het ook niet zien aan: het anders verkleuren van de hoofdstengel?
Grtjs, ines.
donderdag 1 februari 2007 - 18:10
ines

Ines

buiten:
[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 1 februari 2007 - 18:18
ines

Ines

in pot gezet...
[afbeelding verwijderd niet-https]
spijtig kan ik niet goed foto's nemen...
donderdag 1 februari 2007 - 18:29
Botanist

Botanist

Daqt is wel een echte klimop (Hedera) hoor. Dus die kon je eventueel buiten laten.
Een Hoya kan op een jaar scheuten maken van 1 meter of langer, dus met zo'n 5 tot 15 bladparen.
donderdag 1 februari 2007 - 20:28
ines

Ines

Ja ook bedankt dan hebben ze mij in het tuincenter goed liggen zeg, mijn tuin staat vol met
allerhande soorten hedera (effen,gekleurde,gekrulde....) pfft
donderdag 1 februari 2007 - 20:46
Botanist

Botanist

Wat bedoel je eigelijk. Er zijn waarschijnlijk meer dan honderd verschillende variëteien van Hedera helix, en wie weet misschien ook andere soorten. Ze zijn om ter mooist maar wel niet altijd even gemakkelijk.
Ik tracht hier een paar bonte soorten tegen muren te laten opgroeien, maar de eeste jaren gebeurt dat heel langzaam.
Wat had je van het tuincentra verwacht ?
donderdag 1 februari 2007 - 20:53
ines

Ines

t'Ja, dat ze dan op zijn minst geen verkeerde namen op hun pottekes plakken, toch enige
moeite doen om de juiste dingen aan de mensen aan te prijzen, ik heb dus die soort niet gekocht
als een soort Hedera.
Ik verwacht van het tuincentre dat ze me de juiste informatie geven en dat ze me ook kunnen
inlichten over de verzorging altans een minieme uitleg, het hoeft geen uren te duren.
(ik weet dat hun tijd beperkt is en ze een heleboel te doen hebben...)
Laat ons schrijven de juiste plant met de juiste omschrijving en de juiste verzorging en wanneer
mogelijk een goede prijs.
vrijdag 2 februari 2007 - 12:29
Angus

Angus

Ines zei:
Ik verwacht van het tuincentre dat ze me de juiste informatie geven en dat ze me ook kunnen
inlichten over de verzorging altans een minieme uitleg, het hoeft geen uren te duren.

meestal staat er op de potten van cactussen en vetplanten gewoon 'cactusmix' maar eigenlijk zelden een juiste naam...
Pleiospilos word ook vaak verkocht als Lithops nietwaar...

en over verzorging weet er ook zelden iemand van toeten of blazen (bij cacti zeggen ze altijd: weinig water geven hé jongen)

maarja ze kunnen natuurlijk niet alles weten van alles èh
vrijdag 2 februari 2007 - 16:15
Tim

Tekst aangepast

Tim

En dat is wat ik tegen ben gekomen toen ik mijn eerste Lithopskes kocht in het tuincenter
Een Pleiospilos, gelabeld als Lithops...
Nu ja geen ramp voor mij, want zo leer ik, bij toeval, weer een nieuw plantje kennen..

En wat de verzorging ervan betreft, dat laat soms ook te wensen over...Opengebarsten Lithopsen van te veel water te geven à volonté.
vrijdag 2 februari 2007 - 16:38
ines

Ines

Blijkbaar ben ik niet alleen... en toch kan ik het niet laten bijna wekelijks binnen te wippen
in de tuincentra.
Gelukkig hebben we nu het forum en sites waar we ons licht kunnen opsteken qua verzorging enz.
Ik vraag me soms af hoe dat vroeger in zijn werk ging zonder p.c.?
Groetjes,ines
vrijdag 2 februari 2007 - 19:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon