menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lithops met rimpeltjes

Ga naar meest recente reactie

Tim

Tim

Aangezien ik nog maar net door de Lithopsmicrobe gebeten ben, heb ik een vraagje(s).

Ik heb net mijn Lithops, die ik van Marian ontvangen heb, gepot. Ik had ook al 3 lithops gekocht in een tuincenter...die heb ik intussen ook verpot.
2 van die 3 exemplaren vertonen serieus wat rimpelkes. Is dit normaal? Of staan mijn lithops te warm? Hebben ze water nodig?
Ik heb ze sinds mijn aankoop, begin december, geen water gegeven. Ik dacht hier goed aan te doen omdat ze nu in hun rustperiode zijn.
Misschien heeft dit iets met de temperatuur te maken?
Ik ben beetje bezorgd omdat ik de 'Marian-collectie' niet wil verliezen.

Alvast bedankt voor de hulp!


[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 16 januari 2007 - 01:18
kalatubi

Kalatubi

mijn lithops rimpelen nu ook. of het aan de koude ligt dat weet ik niet (koude nu?).
wat ik wel weet is dat die lithops (in de volgende maand(en)) nieuwe blaadjes gaan krijgen en dat daardoor die oude al leeggezogen worden. (er moet namelijk plaats zijn om te groeien).
aangezien het groeipunt net tussen die dikke bladeren ligt.
dinsdag 16 januari 2007 - 10:13
mjohanna

Mjohanna

Ik zou me over de rimpels van jouw plantjes maar geen zorgen maken, stevig in de schoenen blijven staan en echt niet gieten. Ze benutten op dit moment het vocht van de oude plant om zich te vernieuwen. De engelse foto's geven het inderdaad zeer duidelijk aan. Moet bijgezegd dat uitgerekend deze vormen dit het eerste laten zien! De onderste plant lijkt mij trouwens een Ophthalmophyllum, of zou die inmiddels ook al weer door een of andere gek bij de Cono's ingedeeld zijn? Dan houd ik verder mijn mond maar. Het kan ook Conophytum lithopsoides zijn.

Groet Marian Ned. Limb.
dinsdag 16 januari 2007 - 19:08
Tim

Tim

Ik zou me over de rimpels van jouw plantjes maar geen zorgen maken, stevig in de schoenen blijven staan en echt niet gieten. Ze benutten op dit moment het vocht van de oude plant om zich te vernieuwen. De engelse foto's geven het inderdaad zeer duidelijk aan. Moet bijgezegd dat uitgerekend deze vormen dit het eerste laten zien! De onderste plant lijkt mij trouwens een Ophthalmophyllum, of zou die inmiddels ook al weer door een of andere gek bij de Cono's ingedeeld zijn? Dan houd ik verder mijn mond maar. Het kan ook Conophytum lithopsoides zijn.

Groet Marian Ned. Limb.



Volgens men mij heeft wijs gemaakt, zou die laatste een Lithops Terricolor moeten zijn. Maar ik zou er niet van verschieten als het iets anders blijkt te zijn.

dinsdag 16 januari 2007 - 20:19
mjohanna

Mjohanna

Sorry Tim,

Voor de verwarring; ik doelde op de engelse site foto's!!! Die laatste foto van die van jouw zal wel een terricolor kunnen zijn. Volgens mijn boeken!!! Ik heb al in geen eeuwen mijn boeken zoveel in de hand gehad als afgelopen weken. Hoezo internet informatiebron?

Groet Marian Ned. Limb.
dinsdag 16 januari 2007 - 22:00
Dany

Dany

eh wel Marian dat vind ik nu juist één van de leuke aspecten van dit forum dat we terug gaan snuffelen in onze boeken om bepaalde dingen na te kijken, eigenlijk is ieder forumlid leraar en leerling en dat is toch prachtig.
dinsdag 16 januari 2007 - 22:13
ines

Ines

Mo ik schrik me kapot...ik dacht dat mijn lithops verloren waren en heb ze weg gedaan...nu
zie ik hier die posting met hetzelfde en jullie beweren dat dit normaal is ....
Och had ik dit maar vroeger geweten...te laat
dinsdag 16 januari 2007 - 23:35
Tim

Tim

Ik dacht ook dat ze stilletjes naar de Lithopshemel aan het vertrekken waren, vandaar mijn ongerustheid.

Maar zoals Willy zegt...een nieuwe start nemen. Voor mij is het ook nog allemaal nieuw, maar ik heb hier de laatste tijd al veel bijgeleerd over deze 'diamantjes'.
woensdag 17 januari 2007 - 00:03
ines

Ines

Ik wist niet beter en was het verleden week ofzo dat ik geschreven had dat ze aan het smelten
waren....jammer, niemand reageerde toen en ik dacht op de compost ermee.

Dringend moet ik andere dingen met foto op het forum zetten maar soms ontbreekt de tijd of
gaan dan weer andere planten of bloemen voor...t'ja niets aan te doen.
In ieder geval ben ik veiliger nu maar om helemaal opnieuw te beginnen, hm: ik laat U eerst
voorgaan Willy

woensdag 17 januari 2007 - 00:05
Tim

Tim

Sorry Tim,

Voor de verwarring; ik doelde op de engelse site foto's!!! Die laatste foto van die van jouw zal wel een terricolor kunnen zijn. Volgens mijn boeken!!! Ik heb al in geen eeuwen mijn boeken zoveel in de hand gehad als afgelopen weken. Hoezo internet informatiebron?

Groet Marian Ned. Limb.


Ik ben op zoek naar de volgende boeken: LITHOPS-Flowering Stones van D. en N. Cole en
Lithops - Treasures of the veld van S. Hammer.
Weet iemand waar ik deze kan terugvinden. In de plaatselijke boekhandel vind ik ze niet terug.

woensdag 17 januari 2007 - 00:17
ines

Tekst aangepast

Ines

Tim het eerste boek bij:

International Books / Uitgeverij Jan van Arkel:
Grifthoek 151,
3514 JK Utrecht,
The Netherlands,
phone: 0031 - 30 2731 840
fax: 0031 - 30 2733 614
e-mail: [email protected]

Het tweede, enkele aanbiedingen bij garten TV
Groetjes,ines
woensdag 17 januari 2007 - 00:26
mjohanna

Mjohanna

Hallo Tim

Ik heb het boek Treasures of the veld van Steven Hammer; ISBN 0902099647 uitgave 1999
door British Cactus and Succulent Society, Via ver. Succulenta Ned. boekenbeurs W. Alsemgeest
tel.(0031)(0)348-471083 ; [email protected]


Hier zou je kunnen informeren, ik weet niet of ze aan iedereen verkopen maar hij was indertijd in ieder geval onder de prijs die de commerciele vragen. Voor je bestellen heeft geen zin. immers 2x verzendkosten pakt wel erg duur uit.

Groet Marian Ned. Limb.

p.s. Hoe meer boeken hoe meer verschillende foto's enz. dat weet je toch he?

woensdag 17 januari 2007 - 08:35
mjohanna

Tekst aangepast

Mjohanna

eh wel Marian dat vind ik nu juist één van de leuke aspecten van dit forum dat we terug gaan snuffelen in onze boeken om bepaalde dingen na te kijken, eigenlijk is ieder forumlid leraar en leerling en dat is toch prachtig.


Je hebt helemaal gelijk, dit is voor mij ook zo'n soort opfris cursus!

Groet Marian Ned. Limb.
woensdag 17 januari 2007 - 08:37
mjohanna

Mjohanna

Ik wist niet beter en was het verleden week ofzo dat ik geschreven had dat ze aan het smelten
waren....jammer, niemand reageerde toen en ik dacht op de compost ermee.

Dringend moet ik andere dingen met foto op het forum zetten maar soms ontbreekt de tijd of
gaan dan weer andere planten of bloemen voor...t'ja niets aan te doen.
In ieder geval ben ik veiliger nu maar om helemaal opnieuw te beginnen, hm: ik laat U eerst
voorgaan Willy


Sorry Ines ik begreep uit het woord smelten dat de plantjes al tot snot waren, dan is er dus geen hoop meer !

Wat moet 'n mens daar nog voor troostens op antwoorden?

Groet Marian Ned. Limb
woensdag 17 januari 2007 - 08:41
ines

Ines

Ja Marian ik weet het, had ik toen een foto gepost dan was wel een en ander duidelijker geweest...
t'ja te laat... het is de eerste keer niet dat ik planten verloren ben door mijn onwetendheid ik mag toch
fier zeggen sinds ik dit forum raadpleeg het toch beter is. en ik al een schat van informatie
bij kreeg, daarvoor mijn dank aan allen die hieraan meewerken.
Groetjes,ines
woensdag 17 januari 2007 - 11:04
Pieter

Pieter

Hoi Tim,
Als ik me niet vergis kan je via de Lophophora cactusclub dat boek van Cole kopen. Ik denk dat er in het clubblad zoiets stond dat er nog 2 exemplaren over waren.
woensdag 7 februari 2007 - 09:56
cactelders

Cactelders

Hoi , ik heb het artikel hier voor me en idd nog een paar ew voorhanden aan € 47/ stuk - bel even ( 18- 22 uur) 03/383 50 06 of [email protected]

Bij de prijs is verzending niet inbegrepen !
woensdag 7 februari 2007 - 10:05
Tim

Tekst aangepast

Tim

Bedankt voor de info.

Ik heb Frank Thijs al gecontacteerd en hij heeft deze boeken inderdaad nog in voorraad.
Hij heeft me een lijst doorgestuurd van interessante boeken die hij gedeeltelijk in voorraad heeft. Er is nog een bestelling onderweg uit Zuid-Afrika en Engeland.

Als iemand geinteresseerd is in deze boekenlijst (zowel cactus als vetplant), laat me dan iets weten.
Ik zal hem dan doorsturen.
Ik wil de lijst ook wel op het forum zetten, maar dan zal het een lang bericht worden.

Ik heb net mijn eerste MSG bulletin ontvangen, en daar raden ze het boek 'ARIOCARPUS ET CETERA' aan...dus voor de liefhebbers...
woensdag 7 februari 2007 - 14:04
cactelders

Cactelders

Mij is het boek "Ariocarpus et cetera" tegengevallen, een boek zoals er velen zijn, oubollig (Engels) van opzet en lay-out er zijn betere en vooal mooiere boeken op de markt; hoefde echt niet geschreven te worden ! Komt daar nog eens de prijs bij die nogal naar de hoge kant is! De fotos vallen ook tegen , TOILETLEKTUUR!!!!!!
woensdag 7 februari 2007 - 14:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon