menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Idee graag

Ga naar meest recente reactie

stekeltje

Tekst aangepast

Stekeltje

heeft iemand enig idee welke plant dit kan zijn?
[afbeelding verwijderd niet-https]

maandag 15 januari 2007 - 02:19
Pieter

Pieter

Hoi Sonja,
Een Copiapoa, maar over de soort ben ik niet zo zeker. Misschien. C. dealbata?
maandag 15 januari 2007 - 08:40
Ferdinand

Ferdinand

Sonja,
Dit is een Copiapoa dealbata ik heb deze plant eveneens staan in mijn serre.Een zeer trage groeier, maar zeer mooi.
Fernand
maandag 15 januari 2007 - 08:43
stekeltje

Stekeltje

bedankt jongens,voor de vlugge indentificatie, dat het een trage groeier is een voordeel
ik heb deze plant van vrijdag op de tombola van grussonia samen met nog enkele andere mooie planten
maandag 15 januari 2007 - 10:09
AlainFSD

Tekst aangepast

AlainFSD

Inderdaad, mooie C.dealbata trouwens al zal het nog wel enkele honderden jaren duren eer hij op zijn grote habitat broertjes begint te lijken

[afbeelding verwijderd niet-https]

en een heel zeldzame bloem op die oude knarren :

[afbeelding verwijderd niet-https]

oude planten vormen machtige planten bestaande uit talloze zijscheuten :

[afbeelding verwijderd niet-https]

groetjes,

Alain
dinsdag 16 januari 2007 - 17:25
stekeltje

Stekeltje

inderdaad Alain, prachtige groepen waar we alleen kunnen bij wegdromen, trouwens uit wat bestaat die ''grond'' daar waar ze ingroeien?
dinsdag 16 januari 2007 - 17:51
AlainFSD

AlainFSD

Tja, wie zal het zeggen wat de bodem te bieden heeft ?
Je moet vooral beseffen dat de groei al heel lang tot een
complete 'stand-still' is gekomen door een totaal ontbreken
van enige neerslag van betekenis. Alleen de kustpopulaties
lijken zich krampachtig in leven te houden dank zij de mist
die nog net de stranden bereikt met de Humboldt stroming.
(Zichtbaar op één van de foto's) Probeer u het volgende
voor te stellen :
Ik woon momenteel op zo'n 2,5 km van de vloedlijn van
het Oostendse strand en als je de situatie naar Huasco (Chile)
verplaatst zou er hier al geen druppel vocht meer
voorradig zijn. DAt betekent uiteraard dat er ook geen
voedselopname meer mogelijk is voor de planten met
alle gevolgen van dien.
De toplaag is wel degelijk heel voedzaam gezien de reusachtige
vrachtwagens constant de grond afschrapen voor de
verwerkingsplant gevestigd op het strand van Huasco town :

1. De fabriek op het strand :

[afbeelding verwijderd niet-https]

2. Reusachtige vrachtwagens rijden af en aan om de toplaag af te schrapen
en veranderen één der meest indrukwekkende flora- habitats in het
totale niets, een donkergrijs maanlandschap, afgeschermd van de echte
wereld door een rolletje Bekaert-draad :

[afbeelding verwijderd niet-https]

3. De irreële combinatie van cactus paradijs en de vernielende
werkelijkheid in de achtergrond :

[afbeelding verwijderd niet-https]



Slaap ze,

Alain

woensdag 17 januari 2007 - 03:06
stekeltje

Stekeltje

Alain, deze beelden zijn indrukwekkend(fauna) en tegelijker tijd fustrerend(fabriek).
Wat is de zin(?)van die fabriek?wat fabriceren ze daar? de noodzaak waarom die grond af schrapen?
ik heb zoveel vragen bij deze beelden, dat ik het eigenlijk niet goed kan onder woorden brengen.
woensdag 17 januari 2007 - 14:52
Pieter

Pieter

Het doet inderdaad pijn om dat te zien, maar dat is de realiteit. Ik vermoed dat die fabriek wel iets met de koperontginning te maken heeft.
woensdag 17 januari 2007 - 15:24
stekeltje

Stekeltje

Het doet inderdaad pijn om dat te zien, maar dat is de realiteit. Ik vermoed dat die fabriek wel iets met de koperontginning te maken heeft.

als je dit ziet, denk ik zo:tis te hopen dat de resterende planten daar ''gestolen''worden, niet dat ik dat goedkeur, maar nu gaan ze toch in de vernieling
woensdag 17 januari 2007 - 15:34
Tim

Tim

Een triestige zaak is het! Maar ja 'money makes the world go around'!
woensdag 17 januari 2007 - 16:38
ines

Ines

Oeie das een ramp maar eigenlijk zouden ze de ontginners moeten verplichten de natuur terug
een handje te helpen door: de daar voorkomende gewassen terug aan te planten maja wie ben ik...
Zij er maar zeker van dat binnen x aantal jaren die wetten er nog komen uit noodzaak of dat elke
streek zijn eigenheid verliest...

woensdag 17 januari 2007 - 18:08
ines

Ines

Begin maar al te klonen!
woensdag 17 januari 2007 - 23:10
stekeltje

Stekeltje

en dan hebben de heren de pretentie om planten in beslag te nemen,of heb je de moeite van de wereld om zaden thuis te krijgen die je bij Mesa besteld waar een citespapierken voor nodig is
woensdag 17 januari 2007 - 23:28
AlainFSD

AlainFSD

Hieruit zie je maar weer dat die zogenoemde "herintroductie" van planten om de natuur te reden, in de praktijk puur knudde zijn he .. begin er maar aan !

In Argentinë is men nu ook volop bezig om het land "economisch te ontsluiten" .. blijkt nu dat mijn Duitse maat en ik (voorlopig?) de enige bekenden zijn die de soort DH122 van San Carlos nog bezitten omdat de originele vindplaats op wonderlijke manier "verdwenen" is. Zoektochten naar de habitat waren totaal vruchteloos omdat de omgeving helemaal veranderd is (geen idee of ze GPS gegevens hadden) maar het idee dat we mogelijk (maar hopelijk niet!) de laatste exemplaren hebben van deze site maakt mij bepaald NIET gelukkig .. och ja, 't is maar ne stomme cactus he, net zoals ze ooit in een niet te verre toekomst de laatste kabeljauw of haring zullen boven halen en 't is maar ne stomme vis he


Hoi eenieder, teveel vragen om elkeen apart te beantwoorden. Daarom in het kort enkele bedenkingen:

1. Ik word van nature stapelgek als ik geen raar land per jaar kan/mag bereizen tijdens mijn jaarlijks verlof, hierbij enkele voorbeelden in min of meer chronologische volgorde :
Zuid-Afrika - Paraguay - Argentinië - Brazilië - Egypte - Madagascar - Zuid-Afrika - Cuba - Chile - en uiteindelijk eind 2006 EthiopiË.
Waarom deze schijnbaar pretentievolle opsomming ?
Omdat ik als domme Europeaan elke keer werd geconfronteerd met dezelfde reactie van de locale bevolking wanneer ik op een zeer delicate en diplomatische manier (jawel ik kan het kenbaar maakte dat de locale bevolking "de takken van de bomen waarop ze zitten aan het afzagen zijn " waarbij ik uiteraard bedoel dat de ongereptheid van America del Sur evenals Afrika precies de toeristenmachine en de buitenlandse deviezenstroom hun diverse landen ten goede komen. Telkenmale (uitgezonderd Cuba, waar de vraag van de curatoren der botanische tuinen luidop om zaden riepen om hun tuinen in stand te houden) werd mij gevraagd waarom de rest van de wereld in mijn ogen (die van een betweterige Europeaan) niet het recht had/heeft om dezelfde fouten te maken als het alwetende Europa en Amerika die alzovele eeuwen geleden hun continent om zeep hielden terwijl ze de 'gewonnen' overzeese contreien naar hartelust plunderden van hun natuurlijke rijkdommen. Tja, we hebben inderdaad niemand terecht te wijzen hé ...


2. Ik meen mij te herinneren (kan mij vergissen) dat de fabriek van Huasco de laatste open Guanomijn is in zuidelijk Amerika (vogelstrontfabriek met bemestingsdoeleinden). Dit omdat de 'bescheten grond' uitzonderlijk veel mineralen bevat in de ertshoudende kustgronden, dit ter algemene verbetering van uw locale moestuinen.
Een tip voor de gelijkgestemden : huur eens de 'Motorcycles diaries' die de Zuid-Amerika trip van Ché beschrijven met o.a. de Chileense mijnen, een aanrader.

3. Sonja, ik moet U helaas ongelijk geven, mijn reismaatjes (Anne Adams, Bartje Henschel en zijn lieve madam Marijke evenals Paul Klaassen ) waren 'driftig' op zoek naar een (toen/2004) pas ontdekte net beschreven (en toen heel spectaculaire ontdekking vanwege uitzonderlijk zuidelijk gelegen C.humilis soort) op precies die plaats en elk met een GPS in onze pollen en Bart als superberggeit (de man klimt ondanks zijn leeftijd als Van Impe in zijn betere jaren). Nadat Paul en ikzelf iets minder enthousiast reageerden op een ons onbekende en vrij teritoriale slang, huppelde BArt verder omhoog om ons tegemoet te komen dat hij het onmogelijke had opgegraven en we dus wel degelijk de australis vorm van deze Copiapoa hadden herontdekt. Nogmaals daarom wil ik U melden dat het extra deugd doet om in precies zo een bedreigde omgeving zo een uitzonderlijk en in een extreem beperkte habitat toch weer iets neiuws te ontdekken. We onderezochten de drie aan elkaar palende heuvels bezuiden de Huasco fabriek en vonden die nieuwigheid alleen op de middelste van de drie heuvels, heel raar omdat je die ook in de afwateringswegen tussen de heuvels zou moeten vinden...

4. Wanneer Willy P het over re-introductie van soorten heeft moet ik bijna kokhalzen, echt...
Ik heb enkele locale initiatieven gezien ter plaatse en meestal niet eens ver van hun oorspronkelijke habitat by heel goedbedoelende mensen en waar PK uiterst ethousiast over was. Dit was één der weinige punten van confrontatie gezien ik zonder uitzonderingen het resultaat walgelijk vond. Te lelijk om zlefs maar een foto aan te verspillen, dus ik kan geeneens mijn standpunt toelichten vanwege geen foto's.

Alain
donderdag 18 januari 2007 - 01:43
cactelders

Cactelders

EEN repliek op punt 4 Alain: Een menselijke ingreep in de natuur is wat mij betreft voor 95% lelijk ( om zien) al is het voor reintroductie bedoeld. Mijns inzien ( wie ben ik ) zou het toch voldoende moeten zijn ze , in gelijke omstandigheden, terug te plaatsen om na verloop van decenia toch ,na natuurlijke vermeerdering, aangepast te zijn aan hun nieuwe natuurlijke omgeving . Eens aangepast zal het er voor de volgende generatie uitzien alsof het werk door de natuur zelf is opgeknapt! Aldus een wijsneus-uit-de-luie-stoel!!
donderdag 18 januari 2007 - 09:02
stekeltje

Stekeltje

met ""gestolen"" worden bedoel ik niet dat ganse populaties op die manier moeten uitgeroeid worden, maar eerder te bezien als een soort van bescherming tegen vernielzucht door onwetendheid of economische ontsluiting of hoe je het ook noemen wil
donderdag 18 januari 2007 - 10:31
AlainFSD

AlainFSD

CITAAT:
">#666666;'>
EEN repliek op punt 4 Alain: Een menselijke ingreep in de natuur is wat mij betreft voor 95% lelijk ( om zien) al is het voor reintroductie bedoeld. Mijns inzien ( wie ben ik ) zou het toch voldoende moeten zijn ze , in gelijke omstandigheden, terug te plaatsen om na verloop van decenia toch ,na natuurlijke vermeerdering, aangepast te zijn aan hun nieuwe natuurlijke omgeving . Eens aangepast zal het er voor de volgende generatie uitzien alsof het werk door de natuur zelf is opgeknapt! Aldus een wijsneus-uit-de-luie-stoel!!


Helaas struikelen deze initiatieven steeds over hetzelfde probleem namelijk de beperkte "genetische pool" ttz de individuele genetische diversiteit van de originele populatie is compleet verloren. re-introductie is dus beperkt tot het erfelijkheidsmateriaal dat voorhanden in in de synthetische vermeerderingsomgeving en dat is meestal niet vet ! .. 't is alsof je een aantal konijnensoorten zou moeten uitzetten in het wild om en gebied terug te bevolken en na een paar jaar stel je vast dat het kruisingsresultaat van al deze populaties nog enkel witte konijnen met rode oogjes tot gevolg heeft ..


En niet alleen dat Willy, alhoewel Paul Klaassen in 2004 nog laaiend enthusiast was over dit privé-initiatief van een tweetal niet met elkaar pratende individuen in Taltal terwijl ik simpelweg weigerde zelfs maar een foto te maken van dit walgelijk project.
Voor hen die iets van de Copiapoa soort columna-alba kennen is het meest impressionante beeld dat van de vele duizenden exemplaren die allen onder dezelfde hellingsgraad naar de zon overhellen en mij steeds deden denken aan een reusachtige hoeveelheid soldaten die over het veld marcheren hebben die mensen van het chaletpark in Taltal er niet beter op gevonden om die c-a planten in een cirkel te planten met de hellende koppen naar buiten.
Het deed mij nog het meest denken aan een op hol geslagen paardemolen op de kermis
Voor hen die Paul's recente Copiapothon verhaal 2006 heeft gelezen op de diverse internationale fora hebben die misschien ook gemerkt dat hij met veel minder spijt in zijn stem wist te melden dat die transplantatie van habitat Copiapoa's uiteindelijk op een mislukking is uitgedraaid.
Ik wilde maar zeggen dat je volwassen Copiapoa's van waarschijnlijk vele honderden jaren oud niet straffeloos kunt verplanten, dus wat heb je dan verdomme gered beside je eigen ego ?

Alain
vrijdag 19 januari 2007 - 02:46
AlainFSD

AlainFSD

met ""gestolen"" worden bedoel ik niet dat ganse populaties op die manier moeten uitgeroeid worden, maar eerder te bezien als een soort van bescherming tegen vernielzucht door onwetendheid of economische ontsluiting of hoe je het ook noemen wil


Ik begrijp je bezorgdheid ten volle, Sonja, en die bezorgdheid is heel terecht.
Het betreft hier immers één van de twee zeer beperkte populaties van een zeer zeldzame Euphorbia soort die rond die fabriek groeit (inmiddels groeide ?)
De plant is zo zeldzaam dat er in die beroemde tiendelige Euphorbia-boekenreeks uit de jaren 1980 geen enkele foto van is terug te vinden. De laatste beschrijving dateerde dan ook uit 1860 in het beroemde werk van Rudolf Philippi. MEt wat hulp van een Berlijnse prof botanicus ben ik via ouderwetse briefwisseling met een Duitse plantenspecialst in contact gekomen die van deze soort zijn levenswerk heeft gemaakt. Toen ik via die man P.Klaassen kon bewegen tot het schrijven van een stukje met mijn foto's van E.thinophila bleek dit plotseling 'rather big news' in Engeland
Er is dus niemand op de hele wereld die liever dan ikzelf zou willen dat deze habitat zou gespaard worden van verdere ontginning ...

Goodnight,

Alain
vrijdag 19 januari 2007 - 03:06
ines

Ines

Ja allemaal begrijpelijk maar wat kan men nu in godsnaam nog beginnen?
Die gasten die iets proberen terugplaatsen en het mislukt die proberen tenminste
nog iets, wij kunnen in zo'n situaties alleen maar toekijken en jammeren.
Of is er een andere weg die men kan bewandelen?
Overheid en natuurbehoud aanspreken en hopen? Dat loopt zeker op een sisser uit...
Er ontbreekt een groot deel ontzag voor de natuur en dat zal wel voor een groot gedeelte
van de bevolking opgaan...jammer dat we nog niet genoeg gecultiveerd zijn op dat gebied.
Ook raar is dat sommige bevolkingsgroepen een heel nauwe band hebben met de natuur en die
respecteren en de gecultiveerden iets anders zien?
Wie zijn hier dan de gecultiveerden? Geraakt U er nog wijs uit?
Grtjs,ines.
vrijdag 19 januari 2007 - 19:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon