menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zaaigrond

Ga naar meest recente reactie

Wardje

Wardje

beste forumleden, ingaande op vroeger verzoek om bij het onderwerp te blijven start ik een nieuw topic over die zaaigrond. Ooit las ik in een artikel dat er mogelijks zoveel verschillende zaaimediums bestaan als mensen die uitzaaien. Dat zal fel overdreven zijn. Toch wil ik hier even op inpikken. Ik zaai al vele jaren. Tot voor enkele jaren deed ik dat steeds in wat ik clubaarde noem, cactusgrond die werd aangekocht bij de club. Ik mengde daar niets bij. Een paar jaar geleden schakelde ik over (ik weet niet welke hersenkronkel dit teweegbracht) op de gangbare (tuin)zaai- en stekgrond, zonder toevoeging van iets anders. Wel, dit bevalt me niet. Alhoewel ik in principe tot nu toe nooit verspeende tijdens het eerste jaar, deed ik dit wel in 2006 echter enkel voor de zaaiprijskamp. Om te verspenen liet ik mijn zaaipotje wat uitdrogen, zoals ik denk te moeten handelen om de worteltjes niet teveel te beschadigen. Maar ik heb helaas toch wortels beschadigd, menslief het was precies (zachte) beton. Allicht teveel turf zeker in die zaaigrond, zo hard. Dus, ik kan twee kanten uit : of ik meng bij die zaaigrond wat kiezeltjes of ander spul (zand ?) die mijn grond wat minder aan elkaar houd OF ik schakel weer over naar mijn vroegere methode, met de klassieke cactusgrond van de club. Graag jullie reacties of bevindingen ivm zaaimediums aub.
woensdag 10 januari 2007 - 20:15
Dany

Dany

Hallo,
Ik heb ook al dikwijls gezaaid in zaai- en stekgrond zonder bijvoeging van iets en gewoon regenwater en ik heb daar nog nooit problemen mee gehad. Ik zaai gewoonlijk eind februari begin maart en ik verspeen dan al in juni, ik hou ze ook niet te lang in gespannen lucht, zo tot in april. ik doe dat met alle soorten, astrophytum haal ik na de kieming direct uit de gespannen lucht, lithops zaai ik zonder gespannen lucht(veel minder uitval)
woensdag 10 januari 2007 - 21:11
Angus

Angus

als je blij was met je resultaat in het vroegere substraat (wat jij clubaarde noemt ) kan je toch gewoon weer daarnaar 'overstappen'
donderdag 11 januari 2007 - 20:55
Wardje

Wardje

Allemaal bedankt voor de info !
vrijdag 12 januari 2007 - 07:47
stekeltje

Tekst aangepast

Stekeltje

ik gebruik zoals ik al eerder zei de Asef zaai en stekgrond, zonder toevoeging van enig ander substraat,
voor het verspenen ga ik als volgt te werk: na een gietbeurt als de grond nog licht vochtig is de zaailingen losmaken, ik laat ze enkele dagen liggen tot alles goed droog is, oppotten in gewone cactusgrond met toevoeging van geraniumgrond, bims en een beetje klei, licht benevelen en pas na een week het eerste water toedienen,
ik had de de beste resultaten bij het zaaien einde april, begin mei, toeval of niet? wie zal het zeggen
vrijdag 12 januari 2007 - 15:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon