menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoya Lambii

Ga naar meest recente reactie

Ferdinand

Tekst aangepast

Ferdinand

Wat zou de oorzaak kunnen zijn van die bruine vlekken en daarna bladverlies.
[afbeelding verwijderd niet-https]
Fernand
vrijdag 5 januari 2007 - 15:43
Harry54

Harry54

De combinatie van vocht en kou? Harry
vrijdag 5 januari 2007 - 16:21
corrielat

Corrielat

vocht lijkt mij ook de oorzaak, heb je de potgrond al nagekeken en evt. ververst?
vrijdag 5 januari 2007 - 17:10
mjohanna

Mjohanna

Ik hoop dat ik geen gelijk heb, maar zulk blad aan de basis lijkt mij vrijwel zeker een ten dode opgeschreven plant. En waarschijnlijk inderdaad van vocht en kou combinatie. Ik denk dat je alleen maar rotte wortels aan zult treffen.
Waar of niet waar?

Groet Marian Ned. Limb.
vrijdag 5 januari 2007 - 18:54
Ferdinand

Ferdinand

Ik heb ondertussen de bruine bladeren verwijderd en de wortels nagezien. De wortels leken mij nog intact, de aarde was volledig droog. Ik heb voor alle zekerheid deze plant van de verwarmde serre (10graden) naar de huiskamer overgebracht. In de hoop hem niet te verliezen.
Fernand
vrijdag 5 januari 2007 - 19:41
Botanist

Botanist

Verdomme Ferdinand toch. Ge wist dat ie warme voeten moest hebben.
Serieus nu, ik vrees het ergste, maar misschien een troost, ik heb eerder al dat probleem gehad. Ik dacht lang dat de gevoelige grens voor veel planten de vriesgrens was. Tintin, we zullen voor de Hoyas onze thermometers moeten aanpassen. Waar had je je plant vandaan ? Had hem meegegeven voor de vakantie, het was hier gisteren 30 graden.
Groeten
Emilio
vrijdag 5 januari 2007 - 23:28
Ferdinand

Ferdinand

Emilio,
Ik dacht waar mijn Disco's het goed doen (10 graden) dat deze Hoya het ook zou doen. Al mijn andere Hoya's overwinteren in nog koudere omstandigheden (5 à 6 graden) zonder problemen. Plant kwam van bij Scheurly uit Engeland. Ja!!! Tenerife 30° maar hier meer dan de helft minder.
Zolang de resterende bladeren groen blijven hopen we op een algemeen herstel. Of zou ik beter de 'n top afsnijden en proberen te bewortelen?
Groeten
Fernand
zaterdag 6 januari 2007 - 09:30
cactelders

Cactelders

Ik zou toch " iets" proberen afsnijden voor alle zekerheid!
zaterdag 6 januari 2007 - 11:34
Botanist

Tekst aangepast

Botanist

Als de top nog gezonde bladeren heeft zou ik ook de top zo vlug mogelijk verwijderen en er indien mogelijk enkele stekken van maken om zodoende meer kansen te hebben, maar denk aan een hoge temperatuur en probeer te stekken op water (al was hetmaar voor een gedeelte van de stekken).
Tot later
Emilio
zaterdag 6 januari 2007 - 23:12
Ferdinand

Ferdinand

Bedankt voor de goede raad.
Ik heb ondertussen 2 stekken afgesneden, een op water gezet met een druppel Super Trive in het water en een stek staat op Ceramis. De originele plant staat in nieuwe aarde zoals eerder reeds gemeld. Alle drie delen van de plant staan in mijn verwarmde en verlichte zaaibak. Ik hoop binnen afziende tijd gunstig nieuws te melden.
Fernand
zondag 7 januari 2007 - 12:05
DieTerXz

DieTerXz

Veel geluk Fernand.
zondag 7 januari 2007 - 15:14
AlainFSD

AlainFSD

Wat zou de oorzaak kunnen zijn van die bruine vlekken en daarna bladverlies.
[afbeelding verwijderd niet-https]
Fernand


Geen twijfel, dit is het resultaat van een te koude overwintering, helaas te reddeloos verloren voor zover ik het kan zien

Alain
dinsdag 9 januari 2007 - 01:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon