menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Goede raad gevraagd

Ga naar meest recente reactie

Harry54

Tekst aangepast

Harry54

Collega Henk brengt me zojuist dit exemplaar. Rechtstreeks uit de tuin bij zijn moeder, heeft daar al die tijd onbeschut gestaan. De plant (ik denk Echinopsis??) is ruim een meter hoog en doornat. Wat te doen: a. de gok wagen en hem binnen bij een temperatuur van een graad of 14 langzaam laten drogen of nu toch maar uit de pot halen en van nieuwe droge grond voorzien? Wat zou u doen? groet Harry ps. excuus voor de zeer matige foto.

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 23 december 2006 - 13:37
stekeltje

Stekeltje

ik zou hem langzaam laten drogen, de potgrond verwijderen is toch te riskant
zaterdag 23 december 2006 - 14:28
cactelders

Cactelders

Ik zou dat ook doen moest ik U zijn ,rustig laten zoals hij is en hem binnen zetten waar hij op het gemak droger zal worden. Blijkbaar is die plant wel wat gewoon maar de moeilijkheid is om net dezelfde omstandigheden te creeren dan in de vorige tuin.
zaterdag 23 december 2006 - 15:18
cactelders

Cactelders

Das toch een plant van 20 jaar en ouder en als die gewoon is om buiten te staan zou ik toch voorzichtig zijn hoor!Als we weten welke soort het is kennen we nog ene die winterhard is in onze contreien!
zaterdag 23 december 2006 - 16:21
Pieter

Pieter

En om nog een andere mening te geven: ik zou hem zelfs enkele dagen in de warme, droge huiskamer zetten om het meeste vocht uit de pot te krijgen en daarna gewoon fris verder laten overwinteren...
zaterdag 23 december 2006 - 16:39
WillyN

WillyN

Uit de tuin van zijn moeder, de ganse tijd onbeschut gestaan......?
Hoelang, deze zomer tot nu ......?
Volgens mijn bescheiden mening, zeker geen plant die in onze contreien kan overwinteren.
Dus als hij het nu nog uit houd, laat hem rustig binnen aan een graad of 10 indien mogelijk en anders gewoon ergens in de living en droog houden tot volgende lente en opnieuw den hof in.
zaterdag 23 december 2006 - 19:11
Harry54

Harry54

Dank u voor de adviezen. Ik moet maar es even rustig alles afwegen.
Of hij alle jaren buiten heeft gestaan, dat denk ik niet. dat zou hij nooit overleefd hebben. Maar nu komt hij (volgens zeggen van mijn collega) rechtsstreeks uit de tuin.
Ik heb gegokt op Echinopsis. kan iemand dat bevestigen dan wel een andere suggestie geven?
groet Harry
zaterdag 23 december 2006 - 19:21
cactelders

Cactelders

Ik heb er wel een uurtje zitten op Googlen maar ben tot geen conclusie gekomen. Voorlopig deel ik Uw mening!
zaterdag 23 december 2006 - 19:38
Dany

Tekst aangepast

Dany

ik gok op Neobuxbaumia(Polylopha)
zaterdag 23 december 2006 - 23:00
Ruudcactus

Ruudcactus

Ik ga met je mee Danny! zeker ivm de grootte v/d plant.
gr.
Ruud
zaterdag 23 december 2006 - 23:08
DieTerXz

DieTerXz

Als het een Neobuxbaumia zou zijn, stel ik me nog meer vragen i.v.m. de winterhardheid van deze plant: volgens mij zou ie al dood geweest zijn, mocht het een zuiltje zijn. Volgens mij ook eerder een Echinopsis-achtig spul.
zondag 24 december 2006 - 12:05
stekeltje

Stekeltje

ik treed de mening bij van Michiel,
ik had ook zo plant, neobuxbaumia, veel kleiner weliswaar, maar bij èèn overwintering in de serre op 6 graden vertoonde die al lelijke kouvlekken
zondag 24 december 2006 - 12:52
Dany

Dany

Verklaring van mijn gok
Ik denk dat deze plant aan de onderkant genoeg van die typische kouvlekken vertoont, er is dit jaar ook nog niet echt vorst geweest, we weten ook niet hoelang hij buitengestaan heeft misschien maar 2 maanden. Als het een echinopsis zou zijn van één meter dan zie ik nergens iets van bloeiresten en hoe oud moet die plant dan zijn. Wie heeft er een echinopsis van één meter? Ik kan mij ook moeilijk inbeelden dat een echinopsis reeds verschillende winters zou overleven zomaar onbeschut buiten. Het kan natuurlijk altijd iets anders zijn het was een gok, mijne eerste gedacht toen ik die plant zag
zondag 24 december 2006 - 13:15
Harry54

Tekst aangepast

Harry54

Echt nieuwe informatie kan ik nu niet toevoegen; mijn collega is naar de wintersport. Maar wel wat foto's en misschien geven die ook wel wat licht in de duisternis. Eerst het onderste gedeelte van de stam
[afbeelding verwijderd niet-https]

Daarna z'n kop. Ongeveer een diameter van 9 à 10 centimeter.
[afbeelding verwijderd niet-https]

Dan -kennelijk aan de beschutte kant - wat spinnennesten en slakken. Moet ik die nu verwjderen of ook maar in het voorjaar?
[afbeelding verwijderd niet-https]

En tot slot een foto van wat vlekken, die me wat verontrusten. De vlekken zijn goed hard, dus geen direct gevaar. Maar laten zitten? Volgend voorjaar uitsnijden? Dit is een moeilijke keus, vind ik.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Wie nog wat suggesties voor mij heeft, is van harte welkom. groet Harry
maandag 25 december 2006 - 14:18
cactelders

Cactelders

Die "nieuwe" vlekken staan mij ook niet aan hoor! Zeker droog stellen en waarschijnlijk zullen er nog reacties volgen , mischien voorzichtig en precies uitsnijden daarna bestrooien met kaneelpoeder in afwachting van het voorjaar ,dan kop eraf en laten bewortelen en het onderste gedeelte scheuten laten krijgen om terug te bewortelen enz..... een kweekmoeder van maken!
maandag 25 december 2006 - 15:18
cactelders

Cactelders

Ook juist!
maandag 25 december 2006 - 20:41
Ruudcactus

Ruudcactus

Maar is geen echinopis, geen eriocactus, maar wat dan wel?Ik vind het toch nog steeds wel op neobux.
lijken.
Iemand anders andere meningen?
gr.
Ruud
maandag 25 december 2006 - 21:41
Harry54

Harry54

Goedemorgen, ben inmiddels druk aan't googelen met Eriocactus schumannianus, Neobuxbaumia en Echinopsis. Kreeg tot nu toe op dit en andere forums: 4 x Neobuxbaumia, 2 x Echinopsis en 1 x Eriocactus als suggestie. ik blijf zoeken. Helaas blijft mijn collega tot na nieuwjaar onbereikbaar, want ik ben langzamerhand wel heel nieuwsgierig naar het verhaal over deze plant. groet Harry
dinsdag 26 december 2006 - 11:53
Dany

Dany

Ik denk ook nog altijd Neobuxbaumia, alhoewel er verschillende Trichocereuzen zijn die er ook wel iets van weg hebben, Eriocactus daar geloof ik ook niet echt in.
dinsdag 26 december 2006 - 14:27
cactelders

Cactelders

Ik zou naar tricho X echinopsis gaan of een van beiden ( van vroeger) !
dinsdag 26 december 2006 - 21:08
Harry54

Tekst aangepast

Harry54

Dit kreeg ik uit Spanje en als dit het is, ben ik er wel gelukkig mee. (al is het vast nog wel even wachten op bloemen. Harry


AMolina Posted: Tue Dec 26, 2006 12:34 pm

Joined: 07 Nov 2006

Posts: 14

Location: South of Spain
Hello Harry,

In my opinion it is a Neobuxbaumia polilopha, and perhaps more than 15 years old, but needs a sunny place, it has ben in a place with no much sun before.

If the temperature in your place do not goes below 5ºC you can keep it where it is now but make sure that the soil gets dry the sooner the better, and stay dry until at least March.

They can get realy high, this one is with me for 15 years now, and gives me plenty of flowers and seeds every year.



[afbeelding verwijderd niet-https]



Good luck with it.

Saludos

_________________
From the land where the sun spend the winter.


dinsdag 26 december 2006 - 21:41
Dany

Dany

Harry, heb je nu al wat meer informatie over die plant?
zaterdag 17 februari 2007 - 10:43
Paronoto

Paronoto

Echinopsissen van méér dan 1 meter bestaan niet ? Moet g'er zo enen hebben? Ge krijgt hem VOOR NIKS. Ook ooit gekregen van een madam die hem kwijt wou en die dacht ; diene man ga 'k eens een plezier doen zie. ''k Heb er een bende vuistdikke scheuten afgesneden en verkocht op de Dilbeekse Boerenmarkt.
Al die vlekken zijn gewoon koudevlekken en daar prutst men niet aan. De enige remedie om daar nog een ordentelijke plant van te maken is ze einde dees maand doorzagen (want snijden zal niet lukken) met een ijzerzaag bvb dan "afkanten" en de plant omhoog hangen aan een nylonkous op die manier dat ze rechtop hangt en niet ingesnoerd wordt. De snijwonde moet keihard opgedroogd zijn (kan enkele weken duren) en dan pas laten herbewortelen op SERAMIS (AVV-Tuincentra etc). Men vult een 15cm brede plastiek pot met een zeer korrelig 1/2 en 1/2 vochtig grondmengsel ZONDER turf, daar bovenop een laag Seramis van 2-3 cm, alles wat aandrukken. Daar bovenop laat ge uw te bewortelen plant zakken zodanig dat het snijvlak de Seramis lichtjes indrukt.Drie-vier bamboestokken langsheen de potrand (binnenin! moeten uw gevaarte recht houden, een nylonkousband er omheen en 't is in de sakosj.
Geraakt g'er echt niet aan uit, kom dan naar Schepdaal, 'k zal u dat ne keer demonstreren.

Met de groeten van

paronoto
zaterdag 17 februari 2007 - 14:59
Paronoto

Paronoto

P.S. Wat ik er nog moest bij schrijven (maar dat kon je al raden) dat is dat men af en toe moet controleren of er zich nieuwe wortels vormen en als ge voordien proper gewerkt hebt zou dat moeten lukken na enkele weken. Ook niet vergeten af en toe wat water onderin de schotel te gieten, een vochtmeter is al eens een nuttig ding.

In mijn garage liggen hier nog 3 x 2m lange Cleisto's plus 3 x 1m lange Trichoc. litoralis. Wanneer niemand geen goesting heeft gaan ze de composthoop op.

Allemaal gegroet,

De P.
zaterdag 17 februari 2007 - 15:17
Harry54

Harry54

Dag Dany en anderen,

Heel veel nieuws heb ik niet over de plant. Mijn collega denkt, dat zijn moeder hem zeker 15 tot 20 jaar heeft gehad en misschien langer. Ik citeer hem (min of meer): "Hij stond altijd in de tuin aan de beschutte zijde van het huis. Een plek met redelijk veel zon. In de late herfst moest ik hem altijd binnen zetten in de garage en in maart / april ging hij weer naar buiten. Een jaar of acht geleden heb ik hem moeten verpotten van mijn moeder. Het ding stond daar altijd maar en niemand keek er ooit naar om. Dit jaar is hij ergens november in de garage gezet" (einde citaat)

Paranoto: het mes (de zaag) gaat er niet in. Ik wil het eerst wel eens een paar jaar proberen of ik hem weer aan de praat krijg en of ik er geen blommekes in kan krijgen. Mocht dat niet lukken is de zaag misschien een optie. ps. het is jammer dat Schepdaal zo'n eind rijden is, anders kwam ik zeker even langs voor een Tricho.

groet Harry

zondag 18 februari 2007 - 08:18
Paronoto

Paronoto

A propos, i.v.m. met die Cleisto's , het zijn Cl. jujuyensis, bloeiden ieder jaar met wel 25-30 oranje-rode bloemen maar de koppen zaten al helemaal boven in de nok (4m) en ze kregen "ne scheve kop" vandaar het noodzakelijke snoeien. Idem bvb met die Trichoc.litoralis. Volgend jaar zijn er weer andere aan de beurt, d'er staat geen rem op hé.

Gegroet

De P.
zondag 18 februari 2007 - 11:01
Dany

Dany

Ok , bedankt Harry ik blijf dan bij mijn 1ste gedacht nl. Neobuxbaumia Polylopha misschien dat Paronoto nog een ander gedacht heeft.
à propos, Paronoto bent u Paul Neut van Cactusweelde Vlaams Brabant de man die veel weet over Echeverias en die in de clubs voordrachten geeft.
zondag 18 februari 2007 - 13:40
Dany

Dany

Willy dan is Paronoto de ideale man om het forum eens te laten vermelden in het nationaal tijdschrift CaVeKa
zondag 18 februari 2007 - 20:59
Ferdinand

Ferdinand

Inderdaad,
Ik denk dat hij dat met veel plezier zal doen. Of niet soms.
Fernand
maandag 19 februari 2007 - 13:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon