menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zaadbank

Ga naar meest recente reactie

cactelders

Tekst aangepast

Cactelders

Op een ander forum hebben ze het met succes gedaan en doen ze het nog steeds. Daarom zit ik met het idee te spelen om met onze steeds maar aangroeiende groep een soort zaadbank aan te leggen met zaden van de leden en eventuele overschot van aangekochte zaden. Een vastgepinde lijst die steeds een overzicht geeft van onze beschikbare zaden of publiceren op het web ( voor ons alleen). Geef eens wat opmerklingen ,ideeen of teg SORRY BATERIJEN VAN TOETSENBORD LEEG
tegenkantingen zoiets moet hier toch ook kunnen, het enige probleem is de verzendingskosten!
maandag 18 december 2006 - 20:37
DieTerXz

DieTerXz

Natuurlijk goed idee, maar gaan er wel genoeg overschotten zijn om het een zaadbank te noemen?
maandag 18 december 2006 - 20:43
cactelders

Cactelders

Op nen bepaalden ouderdom zijt ge al rapper content hoor!

Ikzelf heb al zeker 50 pakjes zaad weggegeven die mij niet echt interesseerden ,die ik normaal zelfs niet zou oogsten. Als iedereen zijn best wat doet om eigen zaad te oogsten ( ha zo noemt dat!!!!) zullen we vlug aan iets komen hoor!
maandag 18 december 2006 - 20:47
Pieter

Pieter

Persoonlijk ben ik niet zo voor dat 'snel wat geoogst' zaad. Als ge ze niet op een correcte manier bestoven hebt is het risico volgens mij te groot dat het hybridezaad is. Enkel soorten als Blossfeldia en Frailea zijn op die manier betrouwbaar. Maar anders wel een mooi initiatief.
maandag 18 december 2006 - 20:58
Lucia

Lucia

Hoort dit dan niet een beetje bij de afdeling planten over en ruilen.
En als zoals pieter zegt de bestuiver onbekend is, en dit er bij zet. Is dit toch niet zo'n probleem.
Moeder plant .. vader(bestuiver) ?
Als je het anders toch weg gooit. Of moeder natuur het in de rondte laat strooien. waarom niet.
maandag 18 december 2006 - 21:03
cactelders

Tekst aangepast

Cactelders

Tuurlijk gelijk in, maar er kan een verschil gemaakt worden in de zaden door er bv. een vraagteken bij te plaatsen dan kan dat betekenen dat alleen de moederplant zeker is. Heel wat beginnende starters die beginnen met voor de eerste keer hun zaaidebuut te zaaien voor de eerste keer te proberen ,stop zot, zouden al tevreden zijn met zaad van dat "allooi"
Lophophora,Melo, ed. veel weggegooid of niet geoogst! Dan heb je nog gekochte zaden die niet of niet allemaal gezaaid worden ?
Er kan ook, mits wat goede wil en tijd, in functie van een eventuele zaadbank bestoven worden om elkaar te helpen!
maandag 18 december 2006 - 21:05
Lucia

Lucia

Helemaal mee eens, deze zot zou er om mee te expirimenteren blij mee zijn geweest.
Hi hi, ik het de perfecte verwarmings mat gevonden om op te zaaien.
Moeders is alleen niet zo blij.
Het is namelijk boven op de licht kap van haar aquarium
Hepl dat zakt er toch niet door.
Werkt perfect.
maandag 18 december 2006 - 21:10
cactelders

Cactelders

Nog beter is die vissen eruit en bakken, daarna de aquarium gebruiken als zaaibak ,Pieter heeft dat gedaan en het werkt goed. Ik weet niet of zijn familie nog praat tegen hem!
maandag 18 december 2006 - 21:16
Pieter

Pieter

Sindsdien ben ik naar Gent verhuisd
maandag 18 december 2006 - 21:18
Pirex

Pirex

Natuurlijk goed idee, maar gaan er wel genoeg overschotten zijn om het een zaadbank te noemen?


En is 't niet genoeg voor een zaadbank, we beginnen met een zaadstoelken; alle begin is niet gemakkelijk.

maandag 18 december 2006 - 23:26
Lucl

Lucl

IS inderdaad een leuk idee maar wie gaat dat allemaal bijhouden. Ik ben het ook eens met Pieter en Willy wat de hybriden betreft. Zelf heb ik van mijn eigen planten nooit zaad genomen omdat ik niet 100% zeker ben dat het geen hybriden zijn.
Ik denk dat het momenteel beter is dat wie zaden heeft en zeker is van de zuiverheid deze gewoon aaanbied op het forum.
Gratis of tegen een normale vergoeding dat diend de aanbieder zelf uit te maken.
dinsdag 19 december 2006 - 18:03
Marco

Marco

Op nen bepaalden ouderdom zijt ge al rapper content hoor!

Ikzelf heb al zeker 50 pakjes zaad weggegeven die mij niet echt interesseerden ,die ik normaal zelfs niet zou oogsten. Als iedereen zijn best wat doet om eigen zaad te oogsten ( ha zo noemt dat!!!!) zullen we vlug aan iets komen hoor!


Persoonlijk vind ik het een schitterend idee.
Maar er zal natuurlijk veel werk en organisatie komen bij kijken om het allemaal voor mekaar te krijgen. Desalnietemin een fijn voorstel van Cactelders.
Toch veronderstel ik dat er nog veel forumleden niet zozeer om soortechte zaden (hybriden) geven en blij zullen zijn een aantal zaden te kunnen aanschaffen, van prachtige soorten, al is het maar om te proberen er iets deftigs te laten uitgroeien - reken mezelf hierbij, ben beginneling in het zaaien en reeds blij als de zaadjes opkomen en ik ze kan overhouden zonder al te veel verlies. Het is natuurlijk ook iets om ervaring mee op te doen, al doende leert men.

Cactelders man, ik moet u loven voor voor uw inbreng en bereidwilligheid.
dinsdag 19 december 2006 - 19:09
Lucl

Lucl

Dirk zijn idee is zeker schitterend maar er moet echt 100% zekerheid bestaan over de zuiverheid van de zaden.
Als men er niet zo naar uitkijkt en hybryde zaden ook wil uitzaaien wil ik gerust zaden verzamelen.
en Dirk is gewoon weg een heel leuke en gedreven vriend die ik heb leren kennen via dit forum.
Trouwens Dirk ik moet je wat brengen tussen kerst en nieuw
dinsdag 19 december 2006 - 20:55
cactelders

Cactelders

Ha goe nieuws hoop ik Luc, ik mail U privé!
dinsdag 19 december 2006 - 21:11
cactelders

Cactelders

Ik ben opgekweekt alsof ik zelf nog de oorlog heb meegemaakt ,gooi dus zéér weinig weg , maak van niets toch iets en geef geen geld uit als het anders kan. Daaruit spruit het idee om mekaar te voorzien; entonderstammen bv is iets waarvan er meestal véél zaden aanwezig zijn ALS je ze hebt , als je ze niet hebt probeer er maar eens aan te geraken! Dit heeft niets met gierigheid te maken hoor, maar ik rommel toch zeer graag tussen het grof huisvuil als het opgehaald wordt!
dinsdag 19 december 2006 - 21:53
Marco

Marco

Ik ben opgekweekt alsof ik zelf nog de oorlog heb meegemaakt ,gooi dus zéér weinig weg , maak van niets toch iets en geef geen geld uit als het anders kan. Daaruit spruit het idee om mekaar te voorzien; entonderstammen bv is iets waarvan er meestal véél zaden aanwezig zijn ALS je ze hebt , als je ze niet hebt probeer er maar eens aan te geraken! Dit heeft niets met gierigheid te maken hoor, maar ik rommel toch zeer graag tussen het grof huisvuil als het opgehaald wordt!


Wel van onderstammen zou ik wel eens zaadjes willen, heb er al veel over gelezen, een paar entingen gedaan, maar moet zeker nog veel opsteken van de soorten onderstammen en wanneer en waarom deze te gebruiken.

Daarom vind ik het idee van een zaadbank of zaadvoorraad een uitstekende zaak, je kan zo op relatief gemakkelijke wijze aan de nodige zaadjes komen en wat zeker is : je kan altijd vragen stellen over het hoe en waarom. Ervaring en kennis van anderen is meer dan meegenomen en zeker in mijn geval goud waard.
dinsdag 19 december 2006 - 22:56
Lucl

Lucl

Ik kab bv een topic maken enkel voor zaden.
Daar kan iedereen dan zijn zaden aanbieden en wanneer ze niet meer beschikbaar zijn topic zelf aanpassen.
woensdag 20 december 2006 - 17:32
cactelders

Cactelders

Dat lijkt me uitstekend, maar kan een Exellijst door derden aangepast worden zoals Spiniflores dat gedaan heeft met hun zaadlijst,
woensdag 20 december 2006 - 18:23
Lucl

Lucl

ik zou het gewoon ieder zijn eigen zaad aanbieding laten bijhouden Dirk.

VB: jij biedt tien soorten aan wanneer er daarvan 2 vertrokken zijn verwijder jij ze zelf..
Zij die zaadwensen uit jou lijst dienen wel jouw per prive mail te contacteren zodat we enkel aanbiedingen in deze topic hebben , en geen hoop antwoorden van ik wens dit of dat .
woensdag 20 december 2006 - 18:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon