menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kas zwavel

Ga naar meest recente reactie

Zaroaster

Zaroaster

Hallo
Ik wil graag jullie advies. Ik heb momenteel een kas ( gemaakt van polycarbonaat), mijn kas is niet zo groot en daarom wil ik graag een kas aanschaffen met gewoon glas. Momenteel hangt over mijn kas een laag noppenfolie en een laag zn doekje waar schilders ook in de bouw gebruiken). Hierdoor komt te wienig licht binnen en polycarbonat houdt zelf ook licht tegen natuurlijk. Mijn vraag is, kan ik beter een nieuwe kas kopen ( zn 3 meter breed en 3 en half meter diep). Ik kan de kas tweedehands kopen of als een bouwpakket. Wat is beter en wat kost zn kas? kan ik zn kas regelen voor een bedrag tussen 1000 euro en 1500 euro?

Mijn tweede vraag is, ik heb een bekende kweker ( bij wie ik veel planten koop) gesproken,, hij had ooit last van spint en hij heeft ( wat ik heb begrepen) een zwavelverdamper gebruikt en door zwavel schijnt spint en andere beestjes te verdwijnen. Ik heb op het internet gezien dat ik voor zn 200 euro een zwavelverdamper kan kopen. is zn ding handig om af en toe in mijn kas te gebruiken? bijv. om de zoveel tijd wat zwavel verdampen om mijn planten preventief te beschermen?

bedankt
donderdag 3 februari 2011 - 20:01
cactelders

Cactelders

Je kan (of kon in Belgie) blikjes kopen gevuld met zwavel en die worden dan in brand gestoken . Ik heb er nog staan van vroeger en gebruik die nog jaarlijks. Dit kost bijna niets met hetzelfde resultaat, enkel denk ik dat het uit de handel is in Belgie, was heel gekend in de druiventeelt.


Dit vond ik nog :

http://www.vlaamszaadhuis.com/winkel/index.php?page=browse&searchfor=Zwavel
donderdag 3 februari 2011 - 20:16
Zaroaster

Zaroaster

fijn, bedankt. Ik zal naar een bezoekje aan deze bedrijf brengen en een aantal kilo zwavelsblikjes kopen. Hoe vaak moet ik wat zwafel verbranden? moet ik dat bijv. om de twee maanden doen? helpt dat echt tegen de insecnetn aanwezig op de planten?
waarom gebrukt men dan gif als het branden van zwavel goed helpt?
donderdag 3 februari 2011 - 20:39
Pieter

Pieter

En waarom denk je dat zwavel niet giftig zou zijn? Zwavel helpt tegen zowel spint als tegen sommige schimmels, maar kan soms ook wel fytotoxisch zijn. Het wordt vaak gewoon verpoederd, maar als er teveel op je substraat valt zal dat wel erg gaan verzuren. Van het verbranden van zwavel heb ik geen idee van hoe het werkt. Giftige rook die alle insecten verstikt?
donderdag 3 februari 2011 - 20:44
Angus

Angus

in Kirstenbosch wordt zwavelpoeder gebruikt om stekken in te doppen, of verwonde wortels, of een wonde aan een plant.
Dat zou naar 't schijnt goed werken.





C&S Algemeen

donderdag 3 februari 2011 - 23:18
Zaroaster

Zaroaster

Ik heb begrepen dat zwavel giftig is. Wat ik van plan ben is,, ( men zegt dat deze manier van gebruik veilig is), zwavel verbranden in mijn kas dan, raam en deur twee a drie dagen lang dichthouden en na drie dagen met een masker naar binnen ( twee tellen) om een raam open te zetten ( goed laten luchten) en pas de vierde dag mijn kas betreden. Op deze manier moet het wel veilig zijn toch?
Wat ik me alleen afvraag,, is het echt effectief tegen ongedierte? en kan het schade aanrichten aan mijn lophopor's? de rook/damp van de zwavel ?
Bedankt. Ik zal nooit meer iets op mijn planten willen spuiten omdat ik gezien hebt dat het het waslaagje goed verpest,,, de plant krijgt een groen kleurtje i.p.v. natuurlijke blauw/grijs.
vrijdag 4 februari 2011 - 09:39
Pieter

Pieter

Mja ik ben er niet zo zeker van dat die giftige zwaveldampen dat waslaagje niet zullen gaan aantasten. Eerst uittesten op één plant! Als je een product gebruikt dat je nooit eerder gebruikte, eerst eens testen op fytotoxiciteit!!!! Op de link die Dirk meegaf zeggen ze ook duidelijk dat het erg goed werkt, maar dat het bedoeld is voor LEEGSTAANDE serres...
En zowiezo het betreden van een serre met een mondmasker zal niet veel verschil uitmaken. Een mondmasker is tegen stof, niet tegen giftige gassen. Daartoe heb je een gasmasker vandoen. En waarom niet eenvoudigweg gewoon de deur openzetten? Op die manier hoef je niet eens binnen te gaan.
vrijdag 4 februari 2011 - 10:21
derosse

Derosse

Idd, de link die Dirk meegeeft is enkel te gebuiken in een lege serre: alles wat er nog in staat kan je vergeten. Dus niet doen in dit geval. Ik gebruik het al jaar en dag om mijn (groente)serre te onstmetten. (is ook te verkrijgen bij aveve trouwens) De rookpotjes die dirk nog in het bezit heeft (uit mijn grootvaders tijd ondertussen , sorry Dirk) die hielpen wel echt maar mogen al een paar jaar niet meer verkocht worden
vrijdag 4 februari 2011 - 11:55
Pieter

Pieter

LOL aan dat laatste had ik ook al gedacht, maar aangezien dat wel vaak in serres wordt gebruikt dacht ik dat het misschien niet zo'n vaart zou lopen.
vrijdag 4 februari 2011 - 17:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon