menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wel of geen voeding

Zaroaster

Zaroaster

Hallo

Ik kom er zelf niet uit, ik heb een lophophora collectie en de laatste tijd vraag ik me steeds meer af of het geven van plantenvoeding/cactusvoeding noodzakelijk is>?? Ik heb een goed mix van lava en leem. Ik ken sommige kwekers die geen voeding aan hun planten toedienen,,, de planten zijn mooi/blauw,groenig en niet zo bolvormig. Er zijn kwekers die beweren dat de planten wat voeding nodig hebben om te bloeien.

Mijn vraag is, stel voor, ik ga geen plantenvoeding meer toedienen,, zullen de planten nog steeds blijven bloeien? zijn er genoeg voedingstoffen in mijn mix voor bijv. 2 a 3 jaartjes? Ik geef mijn planten mineraalwater om de kalgehalte naar beneden te brengen.

Ik hoor graag jullie mening hierover.
Alvast bedankt.
maandag 10 januari 2011 - 15:53
jumperke

Jumperke

Je moet dit zelf een beetje ondervinden of je planten al dan niet voedingsstoffen nodig hebben.
Wanneer je jaarlijks verplant is dit natuurlijk niet nodig, maar jaarlijks verplanten is natuurlijk wel heel drastisch, dus kan je ze in feite wel wat voedingsstoffen toedienen.

En ja, wanneer je je planten niet zou gaan bijvoeden zouden ze nog bloeien, want je moet goed onthouden dat een plant gaat bloeien uit 'armoede'. Dus in ons geval krijgen de cactussen een ganse winter geen water en staan ze bij een relatief lage temperatuur en automatisch gaan ze dan bloemen produceren.
Het geven van voedingsstoffen gaat er hem alleen om, om da planten wat te doen groeien en ze reserves te geven om de winter vervolgens goed door te komen.
Maar ga zeker niet overdrijven in het geven van voedingsstoffen aan je planten, want dit kan dan weer nadelig werken op de bloei, waardoor die achterwege blijft. Beperk je tot 1X per jaar.

Nuja, er zijn 1000 kwekers en 1000 theorieën, als je zelf waarneemt, ondervind en experimenteert ga je het meeste leren.

En waarom geef je mineraalwater aan je planten en geen gewoon regenwater? Regenwater bevat zoiezo geen kalk......dus zie ik niet in waarom je mineraalwater gaat geven?

maandag 10 januari 2011 - 17:41
Zaroaster

Zaroaster

Bedankt voor jouw reactie jumperke

Ik geef mijn planten mineralwater omdat ik ooit van iemand hoorde dat regenwater virussen kan bevatten waardoor de planten zelfs dood kunnen gaan.. ik weet niet in hoeve deze bewering klopt??

Ik heb afgelopen jaar mijn planten overdreven voeding gegeven, ik had een vloeibaar flesje en daar stond dat ik het om de twee weken moest gebruiken,, dat deed ik dus ook.... dit jaar ga ik mijn planten geen voeding geven of misschien 1 keer per vier maanden ofzo....

hoe komt dat trouwens dat sommige van mijn planten heel zacht aanvoelen ( winterrust) en sommige staan nog een beetje bol/hard?? tem. is in mijn kas tussen acht en min. zes graden...
maandag 10 januari 2011 - 19:35
jumperke

Jumperke

Hmm, ik zou toch opteren voor het regenwater , maar ieder zijn keus hé . Zal je volgens mij ook goedkoper uitkomen met regenwater .

Om de 2 weken is idd wel erg veel....
Normaal is het best wanneer je een plant verpot hebt dat je deze in dat groeiseizoen geen voeding meer heeft en pas het volgende seizoen voeding bijgeeft. Sommige geven 2x per seizoen voeding, sommige 1x... ik opteer voor 1x per groeiseizoen.

En ivm die zachte/harde planten, dat ligt er gewoon aan dat de planten op hun 'reserves' moeten teren nu in de winter.
Wanneer je ze terug water begint te geven zullen ze terug opzwellen, de ene plant heeft daar meer last van dan de andere.

dinsdag 11 januari 2011 - 17:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon