menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Eikenblad bij cactus

Ga naar meest recente reactie

Dany

Dany

Hallo, ik heb hier al een paar keer gelezen van beukencompost bij cactussubstraat en zaaisubstraat. Valt er ook iets te versieren met eikenbladeren die nuttig zou kunnen zijn bij cactussen???
zondag 26 november 2006 - 20:19
Ferdinand

Ferdinand

Danny,
Mijn Melocactussen staan nu al meer dan 10 jaar in pure bladgrond van allerhande bomen door elkaar en voor 10 jaar gemend met grof zand (1/4). Deze planten doen het nog steeds goed. Ik ben nu wel genoodzaakt ieder jaar extra bij te mesten. Waarom zouden eikenbladeren niet goed zijn,maar zorg ervoor dat ze goed verteerd zijn.
Fernand
zondag 26 november 2006 - 20:30
Lode

Lode

Van een oude, heel bekende beroepscactuskweker leerde ik vroeger goede cactusgrond maken. Ik moest een derde beukenbladgrond, een derde goed verteerde stalmest en een derde zware poldergrond in lagen leggen, en dit nog een jaar laten versterven. Nadien goed mengen en ontsmetten (verhitten). Bij gebruik van deze grond is succes verzekerd.
zondag 26 november 2006 - 22:45
Lode

Tekst aangepast

Lode

Met goedverteerde stalmest bedoel ik mest dat reeds lang op een hoop ligt en verteerd is tot bijna zwarte grond. Met dit mengsel behalden we steeds heel goede resultaten en onze produkten werde zeer gegeerd door de groothandels. Ook als zaaigrond gebruikten we hetzelfde mengsel, gemengd met scherp zand en ook hier waren de resultaten uitstekend. Ik werkte acht jaar samen met deze kweker en we hebben nooit meloenen of pompoenen gekweekt, maar altijd sterke en prachtige planten.
maandag 27 november 2006 - 12:31
Pieter

Pieter

hehe Willy gelooft er niet veel van Het is wel zo dat als je die stalmest jarenlang laat verteren dat het gros van de stikstof er uit is tegen dan hé. Zeker als het echte stalmest is met veel stro, want de vertering daarvan onttrekt hehoorlijk veel stikstof een de mest.
Qua gehalte aan looizuren dacht ik dat het blad van eik en beuk in dezelfde categorie liggen.
maandag 27 november 2006 - 12:47
Lode

Lode

Doe waar je zin in heb. Ik heb je willen helpen en weet waarover ik het heb. Spijtig genoeg ben ik enkele jaren geleden moeten stoppen met cactussen omwille van gezondheidsredenen en kan ik dus geen foto's van planten opzoeken en mijn vriend de kweker is al enkele jaren overleden. Die man was de heer Van den Eynde uit Gooreind, heel bekend in de cactusmiddens.
maandag 27 november 2006 - 15:54
Dany

Dany

Hallo, iedereen bedankt voor de nuttige uitleg, Hoe zou ik het best aanboord leggen om met eikenbladeren compost te maken en hoelang zou dat dan duren ongeveer.
Die grote boom van achter dat is mijn eik, ik heb dus massa's bladeren en eikels(kan je daar ook iets meedoen), indien er iemand interesse heeft in bladeren laat het mij weten ik heb er in overvloed

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 27 november 2006 - 18:56
cactelders

Cactelders

overschot van bladeren mag je altijd in plastiek zakken doen en aan mij (mijn pa) geven!Mijn vader heeft een put gemaakt en die onderaan en langs de zijkant met betonplaten verstevigd( inventief zijn met iets anders als ge geen betonplaten hebt) . Zo heeft hij altijd 2 of 3 putten liggen ( zijn millesime's) , ik meen te weten dat hij telkens het derde jaar gebruikt!
maandag 27 november 2006 - 19:37
Dany

Dany

Bedankt Willy, ik ga dat eens experimenteren
dinsdag 28 november 2006 - 17:45
DieTerXz

DieTerXz

Ik kan ook enorm goed eikenblad gebruiken, dus als je er hebt, kan je me er altijd een plezier mee doen. Anders moet ik altijd in verre oorden eikenblad gaan zoeken om te mengen onder mijn kevergrond. En daar heb ik wel even werk mee.
dinsdag 28 november 2006 - 19:25
Dany

Dany

Dieter ik woon in Melle, dus Landen ligt niet direct in mijn achtertuin, hoe moeten die eikenbladeren bij u geraken
dinsdag 28 november 2006 - 20:13
DieTerXz

DieTerXz

Das waar. Ooit eens meebrengen op een uitstap? Als je ze kan opslaan tenminste.
dinsdag 28 november 2006 - 20:15
Dany

Dany

ja dat kan lukken, ik ben toch van plan om wat zakken te vullen en aan de kant te zetten.
dinsdag 28 november 2006 - 20:54
BertusvanVlaanderen

BertusvanVlaanderen

Composteren van eikenbladeren.
In het voorjaar ga ik met de verticuteermachine door de eikenbladeren zodat deze goed versnipperen.
Met een schepje kalk erbij heb ik tegen het najaar goede compost.
Ik heb zowat 2 kubieke meter eikels en elk jaar gaan de eikels door de versnipperaar (d.i. verhakselaar met messen) wat na een paar dagen lekker aan het gisten gaat.
Dit jaar probeer ik om deze eikelmassa te mengen met bladeren en met kalk. We zullen zien wat dit na de winter oplevert.

woensdag 29 november 2006 - 15:54
Dany

Dany

Bedankt Bertus voor de tips
woensdag 29 november 2006 - 18:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon